Ekonomia energii i zmian klimatycznych 2400-PL3SL253B
Możliwe tematy powiązane z ekonomią energii i klimatu:
• Konsekwencje zmian klimatu dla gospodarki oraz społeczności
• Niskoemisyjne technologie i ich rozwój - odnawialne źródła energii
• Niskoemisyjne technologie i ich rozwój - transport elektryczy
• Zmiana kierunku postępu technologicznego
• Integrated Assessment Models
• Projektowanie globalnej polityki klimatyczne i cykl IPCC
• Wyznaczanie optymalnych miksów energetycznych dla Polski
• Zmiana struktury gospodarczej wymuszona polityką klimatyczną
• Ryzyka związane z dekarbonizacją dla rynku pracy w Polsce
• Omówienie Polityki Energetycznej Polski
• Omówienie Krajowego Planu na rzecz Energii i Klimatu
• Polityka Energetyczna Unii Europejskiej - System EU-ETS, cele klimatyczne
Spotkania będą miały formę dyskusji na tematy wybrane tematy wymienione powyżej (do uzgodnienia między studentami a prowadzącym). Podstawą do dyskusji będzie omówienie artykułów naukowych z wybranych tematów oraz raporty IPCC.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę o podstawowych zagadnieniach związanych z ekonomią energii i klimatu
Student zna podstawowe metody badawcze wykorzystywane w literaturze przedmiotu (modele empiryczne, teoretyczne, analizy jakościowe).
Student potrafi prowadzić krytyczną i merytoryczną analizę ekonomiczną oraz krytycznie oceniać artykuły naukowe.
Student potrafi zgłębiać literaturę przedmiotu
Student potrafi pracować samodzielnie oraz współpracować z promotorem przy przygotowywaniu pracy licencjackiej
Student potrafi precyzyjnie przedstawiać swoje argumenty wykorzystując do tego wyniki pracy analitycznej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie seminarium w I semestrze:
- na podstawie konspektu pracy licencjackiej
Zaliczenie seminarium w II semestrze:
- na podstawie postępów w przygotowaniu pracy licencjackiej
Literatura
Podstawowym źródłem jest Piąty Raport IPCC, który podsumowuje najważniejsze wnioski z literatury naukowej przedmiotu. Przykłady dodatkowych artykułów naukowych omawianych na zajęciach to:
Arrow, Kenneth (2009). "A note on uncertainty and discounting in models of economic growth", Journal of Risk and Uncertainty, April 2009, Volume 38, Issue 2, pp 87–94
Liu, Changzheng i Zhenhong Lin (2017). How uncertain is the future of electric vehicle market: Results from Monte Carlo simulations using a nested logit model, International Journal of Sustainable Transportation, 11:4
Acemoglu, Daron, Philippe Aghion, Leonardo Bursztyn and David Hemous, 2012. "The Environment and Directed Technical Change," American Economic Review, American Economic Association, vol. 102(1), spp 131-66.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: