Eksperymentowanie z ekonomią 2400-PL3SL249A
W analizie zjawisk życia ekonomicznego problemem nie jest pozyskanie informacji, lecz ich interpretacja. Z każdym dniem ilość informacji ekonomicznych docierających do przeciętnego obywatela rośnie. Część z nich jest sprzeczna lub niewiarygodna, co wytwarza szum informacyjny. Jedną z najważniejszych umiejętności studentów kierunków ekonomicznych jest krytyczna analiza pozyskanych informacji, które zwykle przyjmują postać danych statystycznych. W trakcie pisania pracy nie jest wymagane opanowanie bardzo wyrafinowanych modeli ekonometrycznych lub statystycznych. Pożądana jest postawa krytyczna wobec analizowanego zagadnienia oraz umiejętność wskazania źródeł nieefektywności.
Preferowane tematy:
1. Mikroekonomia stosowana oraz projektowanie mechanizmów. Przykładowo wpływ struktur rynkowych na wyniki przedsiębiorstw, polityka cenowa, analiza efektywności, asymetria informacji, mikroekonomia banków.
2. Wykorzystanie metod eksperymentalnych. W szczególności eksperyment kontrolowany w warunkach laboratoryjnych oraz eksperyment obliczeniowy w podejściu Agent Based Computational Economics.
Seminarium gromadzi także osoby zainteresowane tematami wykraczającymi poza główny nurt ekonomii i umożliwia przygotowanie prac licencjackich zgodnych z indywidualnymi zainteresowaniami. Do tych tematów należą:
1. Socjologiczne i psychologiczne podejścia do analizy zachowań ekonomicznych.
2. Badania z pogranicza antropologii, psychologii, socjologii i ekonomii.
3. Oprogramowanie open source jako narzędzie badawcze i dydaktyczne.
Prowadzący zajmuje się ekonofizyką, teorią informacji, ekonomią narracji i atencji oraz heterodoksyjną ekonomią. Mile widziane są tematy łączące te obszary z mikroekonomią stosowaną, eksperymentami i analizą danych.
Organizacja pracy:
• Najlepszą formą prowadzenia zajęć jest praca indywidualna.
• Podczas specjalnie wyznaczonego dyżuru każdy seminarzysta ma możliwość skorzystania z konsultacji. Dostępne są także konsultacje online dla studentów przebywających na stypendiach zagranicznych.
• Co miesiąc każdy seminarzysta przedstawia postępy w pracach w formie krótkiej informacji na seminarium.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiot ten powinien stanowić podstawę metodologiczną do napisania pracy. Po ukończeniu studiów student:
WIEDZA
• Zna powiązania pomiędzy uwarunkowaniami ekonomicznymi, instytucjonalnymi i kulturowo-społecznymi.
• Umie zastosować metody statystyczne i uczenia maszynowego do analizy różnych typów danych społeczno-ekonomicznych
UMIEJĘTNOŚCI
• Potrafi samodzielnie i krytycznie analizować podstawowe teksty ekonomiczne.
• Potrafi przeprowadzić cały proces badawczy: potrafi samodzielnie postawić hipotezę badawczą, teorię ekonomii adekwatną do celu postawionego w pracy badawczej, potrafi zweryfikować hipotezę badawczą, potrafi wyszukiwać dane, zastosować opis modelowania statystycznego lub ekonometrycznego , potrafi przedstawić w formie pisemnej i zaliczyć cały proces jako pracę dyplomową.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• Jest krytyczny wobec współczesnych problemów gospodarczych i stara się racjonalnie wyjaśniać otaczające go zjawiska gospodarcze i społeczne, uczy się myśleć, mówić i pisać w sposób logiczny i spójny
• Dzięki indywidualnej pracy z promotorem potrafi właściwie określić priorytety w prowadzeniu badań i pisaniu pracy.
• Wzmacniając motywację promotora, student nie traktuje pracy jako wymogu formalnego, ale jako element samorozwoju osobistego i zawodowego
Kryteria oceniania
Co dwa miesiące każdy student ma obowiązek przedstawić postępy w pracy: osobiście, podczas rozmowy telefonicznej lub mailowo.
Literatura
Materiały dobierane indywidualnie, dopasowane do wybranego tematu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: