Badania empiryczne w zakresie ekonomii rodziny i rynku pracy 2400-PL3SL233A
Zajęcia w semestrze I poświęcone będą sformułowaniu tematu pracy, problemu badawczego oraz głównych hipotez pracy. Od Studentów oczekuje się zdefiniowania obszaru zainteresowań i w ramach wybranego obszaru zapoznanie się z najnowszymi badaniami empirycznymi. Podczas seminarium Studenci będą referować i prezentować postępy swojej pracy. Wstępny plan zajęć:
1: Zajęcia organizacyjne
2: Omówienie struktury pracy licencjackiej
3,4,5,6: Omówienie i prezentacja wybranych zagadnień w zakresie ekonomii rodziny i rynku pracy; zapoznanie Studentów z metodami analizy, dostępnymi źródłami danych mikro- i makroekonomicznych.
Kolejne zajęcia: Prezentacje Studentów oraz dyskusja nad wybranymi tematami; zawężenie i sformułowanie tematu pracy; wypracowanie struktury pracy; sformułowaniu hipotez badawczych w oparciu o podstawy teoretyczne; dyskusja nad planem badań empirycznych.
Zajęcia w semestrze II poświęcone będą przeprowadzeniu badania empirycznego, interpretacji otrzymanych wyników i sformułowaniu głównych wniosków. Uczestnicy seminarium będą prezentować postępy w przeprowadzaniu badania, a także otrzymane wyniki, a następnie dyskutować nad ich znaczeniem w kontekście poznanych teorii ekonomii.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu seminarium Student:
1). Zna podstawowe teorie/zagadnienia dotyczące ekonomii rodziny i rynku pracy;
2). Zna bazy danych jednostkowych i zagregowanych, które mogą posłużyć do badania empirycznego;
3). Potrafi zaprojektować tekst naukowy (konspekt pracy), zdefiniować cel badawczy;
4). Potrafi zaprojektować i przeprowadzić badanie empiryczne;
5). Potrafi pracować z tekstem naukowym, sformułować główne wnioski, streścić artykuł naukowy, sporządzić bibliografię.
KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KW03, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
Zaliczenie. Warunkiem zaliczenia jest:
*semestr I: sformułowanie tematu pracy; przedstawienie planu pracy; sformułowanie głównych hipotez badawczych; dokonanie przeglądu istniejącej literatury w ramach wybranego tematu. Od Studenta wymagane będzie przedstawienie wyników pracy w formie pisemnej (tj. w formie rozdziału/ów pracy)
*semestr II: wybór metodologii badania empirycznego; wykonanie badania; interpretacja otrzymanych wyników; sformułowanie głównych wniosków. Od Studenta wymagane będzie przedstawienie całości pracy formie pisemnej.
Literatura
Podstawowa literatura:
Angrist, Joshua D., and William N. Evans, 1998. “Children and Their Parents' Labour Supply: Evidence from Exogenous Variation in Family Size.” American Economic Review 88(3): 450-477.
Ashenfelter, Orley and David Card. 2011. Handbook Of Labor Economics, Vol 4B. Amsterdam: Elsevier B.V.
Blau, Francine D., and Lawrence M. Kahn. 2016. “The Gender Wage Gap: Extent, Trends, and Explanations.” NBER Working Paper Series. Working Paper 21913.
Blinder, Alan S. 1973. “Wage discrimination: reduced form and structural estimates.” Journal of Human Resources 8 (4): 436-455.
Boeckmann, Irene, Joya Misra and Michelle J. Budig. 2015. “Cultural and Institutional Factors Shaping Mothers' Employment and Working Hours in Postindustrial Countries.” Social Forces 93 (4): 1301-1333.
Budig, Michelle J., and Paula England. 2001. “The Wage Penalty for Motherhood.” American Sociological Review 66 (2): 204–25.
Budig, Michelle J., Joya Misra and Irene Boeckmann. 2012. “The Motherhood Penalty in Cross-National Perspective: The Importance of Work-Family Policies and Cultural Attitudes.” Social Politics 19(2): 163-193.
Davies, Rhys and Pierre Gaelle. 2005. “The family gap in pay in Europe: a cross-country study.” Labour Economics 12 (4): 469-486.
De Linde Leonard, Megan and Tom Stanley. 2015. “Married with children: What remains when observable biases are removed from the reported male marriage wage premium.” Labour Economics 33: 72-80.
Esping‐Andersen, Gøsta. 1990. Three Worlds of Welfare Capitalism, Princeton, NJ: Princeton University Press.
Fortin, Nicole, Thomas Lemieux, and Sergio Firpo. 2011. “Chapter 1 – Decomposition Methods in Economics.” In Handbook of Labor Economics, 4:1–102.
Glauber, Rebecca. 2008. “Race and Gender in Families and at Work: The Fatherhood Wage Premium.” Gender and Society 22: 8–30.
Goraus, Karolina, and Joanna Tyrowicz. 2014. “Gender Wage Gap in Poland – Can It Be Explained by Differences in Observable Characteristics ?” Ekonomia 36: 125-148.
Grajek, Michał. 2003. “Gender Pay Gap in Poland.” Economics of Planning 36 (1): 23–44.
Jurajda, Štĕpán. 2003. “Gender wage gap and segregation in enterprises and the public sector in late transition countries.” Journal of Comparative Economics 31 (2): 199–222.
Kaszubowski, Mariusz, and Joanna Wolszczak-Derlacz. 2014. “Zróżnicowanie płac kobiet I mężczyzn zatrudnionych jako pracownicy w publicznych szkołach wyższych.” E-Mentor 2 (54).
Lundberg, Shelly and Elaina Rose. 2002. „The Effects Of Sons And Daughters On Men’s Labour Supply And Wages.” The Review of Economics and Statistics 84(2): 251-268.
Matysiak, Anna and Daniele Vignoli. 2008. “Fertility and women’s employment: A meta-analysis. European Journal of Population 24(4): 363–384.
Matysiak, Anna, Tymon Słoczyński, and Anna Baranowska. 2010. „Kobiety i mężczyźni na rynku pracy.” In Zatrudnienie w Polsce 2008 – Praca w cyklu życia, edited by Maciej Bukowski, Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
Neumark, David. 2004. Sex Differences in Labor Markets. Routledge Research in Gender and Society. Vol. 10.
Saxonberg, Steven. 2014. Gendering Family Policies in Post-Communist Europe: A Historical-Institutional Analysis. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Słoczyński, Tymon. 2012. „Próba wyjaśnienia regionalnego zrożnicowania międzypłciowej luki płacowej w Polsce.” Studia Regionalne i Lokalne 3 (49)/2012.
Stanley, Tom D. and Stephen, Jarrell. 1998. “Gender wage discrimination bias? A meta-regression analysis.” Journal of Human Resources 33: 947–973.
Waldfogel, Jane. 1997. “The Effect of Children on Women’s Wages.” American Sociological Review 62 (2): 209-17.
Weichselbaumer, Doris, and Rudolf Winter-Ebmer. 2005. A Meta Analysis of the International Gender Wage Gap. Journal of Economic Surveys 19(3): 479–511.
Szczegółowa literatura zależy od wybranego przez Studenta tematu pracy. Jej dobór zostanie uzgodniony z Prowadzącym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: