Ewaluacja wpływu polityk publicznych 2400-PL3SL230A
Podczas seminarium przedstawione zostaną główne metody oceny wpływu (eksperymenty z grupą kontrolną, metoda regresji nieciągłej, metoda różnic w różnicach oraz metody propensity score matching). Następnie studenci przygotują własne analizy dostępnych danych celem oceny wpływu wybranego programu z dowolnej dziedziny lub też dokonają przeglądu istniejących badań ze wskazaniem na możliwe zastosowanie takich metod. Przykłady zastosowań zostaną przedstawione w programie Stata, które w łatwy sposób mogą być dostosowane do innych programów publicznych, którymi zainteresowani będą uczestnicy seminarium.
Program zajęć:
1. Wykłady wprowadzające omawiające konkretne metody oceny wpływu: eksperymenty z grupą kontrolną, metoda regresji nieciągłej, metoda różnic w różnicach oraz metody propensity score matching.
2. Wprowadzenie i przykłady zastosowań w programie Stata.
3. Prezentacje studentów dotyczące oceny wpływu wybranych polityk publicznych.
4. Praca własna celem przygotowania analizy wybranych polityk publicznych w oparciu o dostępne dane empiryczne.
5. Przygotowanie pracy licencjackiej opisującej wyniki własnych badań lub też dokonującej przeglądu badań i wskazanie właściwego podejścia celem oceny wpływu wybranych polityk publicznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Do zaliczenia zajęć wymagana będzie 1) podstawowa wiedza dotycząca metod ewaluacji a przede wszystkim metod oceny wpływu 2) umiejętność pisania pracy dyplomowej w oparciu o własne badania empiryczne lub przegląd istniejących badań, która umożliwi napisanie pracy licencjackiej a w przyszłości ułatwi pracę nad pracą magisterską.
Wiedza:
Po ukończeniu zajęć student posiada dogłębną wiedzę z tematyki dotyczącej własnej pracy, a także polityk publicznych w interesującej go dziedzinie oraz metod oceny wpływu.
Umiejętności:
Student potrafi analizować dane z badań empirycznych i ocenić metody stosowane w analizach.
Student potrafi zebrać i przeprowadzić przegląd literatury.
Student potrafi przełożyć wyniki badań na język przydatny dla oceny i budowania polityki publicznej opierającej się o wyniki badań.
Student potrafi opisać postawić hipotezy badawcze, zaproponować różne metody ich weryfikacji, przeprowadzić własne badania oraz opisać w klarowny sposób ich wyniki.
Kompetencje społeczne:
Student potrafi komunikować w sposób klarowny i zwięzły wnioski płynące z przeglądu badań oraz wyniki własnych badań.
Student potrafi odnieść wyniki własnych badań do rzeczywistych polityk publicznych oraz kluczowych dyskusji ich dotyczących.
Kryteria oceniania
Zaliczenie seminarium w I semestrze:
- na podstawie konspektu pracy licencjackiej
Zaliczenie seminarium w II semestrze:
- na podstawie postępów w przygotowaniu pracy licencjackiej
Literatura
Impact Evaluation in Practice - Second Edition, World Bank. Dostępne na: http://www.worldbank.org/en/programs/sief-trust-fund/publication/impact-evaluation-in-practice
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: