Badania edukacji i rynku pracy 2400-PL3SL152A
Początkowe zajęcia w I semestrze będą poświęcone tematom:
1. Podstawy mikro- makroekonomicznych uwarunkowań funkcjonowania rynku pracy
2. Problemy edukacji i problemy rynku pracy jako potencjalne tematy indywidualnych prac licencjackich i ich wybór
3. Przegląd badań i źródeł informacji o rynku pracy
4. Konstrukcja pracy licencjackiej
Dalsze spotkania seminaryjne posłużą dyskusjom nad indywidualnymi pracami prowadzonymi przez studentów, prezentowanymi na seminariach. Kolejno będą to:
- prezentacje dotyczące problemu wybranego jako temat pracy dyplomowej
- dyskusja nad planami pracy
- prezentacja i dyskusja podstawowych teorii odnoszących się do tematu pracy licencjackiej
- prezentacja i dyskusja badań uczestników seminarium
Przygotowywane prace powinny wykorzystywać wiedzę teoretyczną oraz zgromadzić i przeanalizować istniejące badania empiryczne dotyczące tematu, któremu będą poświęcone. W przypadku zainteresowania seminarzystów samodzielnymi badaniami, można będzie je przeprowadzić a wykorzystaniem istniejących baz danych GUS (np. Badań Aktywności Ekonomicznej Ludności, Badań Zatrudnienia i Wynagrodzeń, Badań Budżetów Gospodarstw Domowych), badań lokalnych rynków pracy lub usług edukacyjnych (też publicznych) na podstawie danych Bazy Danych Lokalnych GUS, badań absolwentów, jak i udostępnianych przez OECD, MOP, Eurostat i inne instytucje. Można też skonstruować samodzielne badanie, które posłuży zebraniu danych i następnie ich analizie.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student będzie
W zakresie wiedzy:
- potrafił identyfikować kluczowe problemy rynku pracy i edukacji (przede wszystkim w Polsce ale też w UE i krajach OECD),
- znał na poziomie podstawowym główne teorie odnoszące się do rynku pracy i edukacji i na poziomie średnio zaawansowanym teorie odnoszące się do wybranej przez siebie problematyki pracy licencjackiej
- rozumiał ich powiązanie z podstawami mikro- i makroekonomii,
- znał metody analiz rynku pracy i edukacji, które stosowano dla wyjaśnienia problemów, które wybrał na temat własnej pracy licencjackiej,
- wiedział, jakie wyniki w zakresie wybranej przez siebie problematyki osiągnięto w badaniach, umiał je porównywać i wyjaśniać,
- miał orientację w danych opisujących rynek pracy i system edukacji oraz bazach statystycznych na ten temat (krajowych i wybranych zagranicznych),
W zakresie umiejętności:
- potrafił dobrać do opisu zjawiska właściwą teorię i badania empiryczne
- umiał wybrać dane, pozwalające przeanalizować problem wybrany jako temat pracy licencjackiej i zaproponować sposób ich użycia
- umiał prezentować publicznie problem badawczy, jego genezę, badania mu poświęcone, jak i swoje zamierzenia i wyniki analiz,
- umiał w zwarty sposób napisać analizę wybranego problemu dotyczącego rynku pracy w ujęciu teoretycznym lub empirycznym,
Kompetencje społeczne
- potrafił podejmować dyskusję nad problemami rynku pracy i edukacji używając argumentów merytorycznych, zwłaszcza nad polityką rynku pracy i polityką edukacyjną
- potrafił wskazać trudne / nierozwiązane problemy z obu obszarów, w tym takie, które mogą dotyczyć jego lub osób z jego środowiska.
KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KW03, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
Kryteria zaliczenia:
I semestr
- przygotowanie co najmniej jednej prezentacji dotyczącej problemu wybranego jako temat pracy dyplomowej,
- przedstawienie własnego planu badawczego,
- przedstawienie podstawowych teorii odnoszących się do tematu pracy licencjackiej
II semestr
- opis wybranych badań (metod i wyników) z zakresu tematyki pracy,
- przeprowadzenie własnego badania
- złożenie pracy dyplomowej.
Literatura
1. Podstawowa dotycząca ekonomii edukacji i ekonomii pracy
Boeri T., J.van Ours (2011) , Ekonomia niedoskonałych rynków pracy, Wolters Kluwer, Warszawa 2011
Borjas G., Labor Economics (2010), Mc Graw-Hill, International Ed.
Ashenfelter O., Layard R., (1999), Handbook of Labor Economics, Vol. I, II, North Holland, Amsterdam
Hanushek E.A., SJ Machin, L Woessmann (2016) Handbook of the Economics of Education
2. Dobrana indywidualnie pod kątem zamierzonych prac licencjackich
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: