Wesołe jest życie staruszka? Konsekwencje starzenia się społeczeństwa 2400-PL3SL139B
W ramach seminarium studenci będą samodzielnie wybierać tematy badań do prac licencjackich. W semestrze zimowym zostaną omówione (częściowo w formie prezentacji studenckich) podstawowe zagadnienia dotyczące:
1. Zmiany sposobów zachowań i relacji międzyludzkich,
2. Zapewnienia środków do życia na starość,
3. Problemów z finansowaniem utrzymania osób starszych ze środków publicznych,
4. Problemów rynku pracy,
5. Reform systemów emerytalnych,
6. Powstawaniu nowych sektorów gospodarki, zmianom popytu na dobra i usługi,
7. itd.
Ponadto studenci zapoznają się z podstawowymi źródłami danych dotyczących starzenia się populacji i z podstawową literaturą.
W semestrze letnim studenci będą prezentować etapy swojej pracy licencjackiej:
1. Problem i cel pracy,
2. Dane i metodologia badania,
3. Wyniki i wnioski.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
a) Wiedza:
1. Student ma podstawową wiedzę o procesach starzenia się populacji, wie, jak te procesy mogą wpływać na społeczeństwo, państwo i gospodarkę.
2. Student zna metody i narzędzia pozwalające analizować proces starzenia się populacji i jego efekty
b) Umiejętności:
1. Student potrafi analizować i interpretować problemy społeczne i gospodarcze związane ze starzeniem się populacji, wykorzystując do tego posiadaną wiedzę teoretyczną.
2. Student wykorzystuje zdobytą wiedzę oraz przeprowadzone samodzielnie analizy do rozwiązania badanych problemów
3. Student potrafi prowadzić analizy ilościowe, dokonać selekcji informacji, zaprezentować publicznie uzyskane wyniki i napisać na tej podstawi pracę licencjacką.
c) Kompetencje społeczne:
1. Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji przeprowadzanego badania
2. Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KW03, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
Seminarium jest zaliczone jeżeli student napisze pracę licencjacką, która zostanie przyjęta przez promotora. W semestrze zimowym zaliczenie odbywa się w oparciu o prezentacje na zajęciach.
Literatura
Przykładowa literatura:
Averting the Old Age Crisis. A World Bank Policy Research Report (1994), Oxford University Press.
Clark, R.L., R.V. Burkhauser, M. Moon, J.F. Quinn, T.M. Smeeding (2004), The Economics of an Aging Society, Blackwell Publishing, Oxford
Góra Marek (2003), System Emerytalny, PWE, Warszawa
Gruber Jonathan, David A. Wise (eds.) , Social Security and Retirement around the World, The University of Chicago Press, Chicago 1999.
Muszyński W., Ubezpieczenia społeczne, PWN Warszawa 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: