Jak zbudować Dolinę Krzemową? Rozwój gospodarczy i sukces cywilizacyjny z perspektywy mikro- i makroanalitycznej 2400-PL3SL138B
Szczegółowy program zajęć:
Zajęcia 1-3: uzgodnienie ze słuchaczami tematów prac licencjackich
Zajęcia 4-6: przedstawienie zasad pisania prac licencjackich na WNE
Zajęcia 7-30: prezentacje słuchaczy dotyczące przygotowywanych prac
Proponowane tematyka na zajęcia 7-30 (i tematyka prac dyplomowych):
1. Źródła sukcesów cywilizacyjnych w okresie II rewolucji przemysłowej - doswiadczenie USA, Niemiec bismarckowskich, Japonii itp.
2. Jak poradzic sobie z kryzysem (sukcesy i porazki w polityce antykryzysowej na przykładach wybranych krajow) - kryzysy: depresja końca XIX wieku, Wielki Kryzys, kryzys naftowy, kryzys 2007-…
3. Problemy III-go świata - udane i nieudane projekty rozwoju (kraje Afryki, Ameryki Pd., Azji Pd-Wsch - np. Ghana, Nigeria, Argentyna, Korea Pd., Tajwan)
4. Rozwój w warunkach globalizacji (Europa po II w.s., sukcesy Azji Pd-Wsch i Chin po roku 1970)
5. Kryzy i załamanie gospodarcze – doświadczenia państw najbiedniejszych (Haiti, Somalia)
6. Pomoc rozwojowa i jej wpływ na sytuację krajów „czwartego świata”
7. Katastrofy ekologiczne i przemysłowe a rozwój
8. Wojna a rozwój
9. Sukces przedsiębiorstwa w globalnej gospodarce – wyszukiwanie nisz, innowacyjne produkty (Google, Nokia)
10. Wielkie przedsiębiorstwa i ich wpływ na sukces (lub porażkę) cywilizacyjny państw (Nokia i Finlandia, FIAT i Włochy, przedsiębiorstwa w krajach surowcowych
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Podczas zajęć seminaryjnych przekazywana jest wiedza dotycząca rozwoju firm, regionów i krajów w krótkim i długim okresie. Student poznaje interpretacje przyczyn i uwarunkowań wzrostu i upadku przedsiębiorstw; regionów i państw w okresie nowoczesnego wzrostu gospopdarczego. Studenci poznają zasady przygotowywania i pisania prac magisterskich oraz otrzymują wiedzę na czym polega praca splagiatowana w kontekście ochrony praw autorskich.
1. Student ma wiedzę odnośnie reguł obowiązujących przy pisaniu pracy magisterskiej; rozumie na czym polega plagiat.
2. Student zna podstawowe metody analizy danych oraz badania i opracowywania materiałów źródłowych.
3. Student ma wiedzę w zakresie teorii ekonomicznych pomocnych przy interpretacji strategii rozwoju wspieranych przez państwo oraz koncepcji polityki rozwojowej.
4. Student ma wiedzę odnośnie różnych form polityki rozwojowej i pomocy rozwojowej.
5. Student zna procesy, które doprowadziły do uformowania nowoczesnych modeli polityki gospodarczej.
6. Student ma wiedzę o roli przedsiębiorczości i konkretnych firm w rozwoju cywilizacyjnym krajów i regionów. Rozumie powody i uwarunkowania ewolucji korporacji w kontekście zmian na rynkach światowych.
7. Student ma wiedzę o czynnikach determinujących sukces przedsiębiorstwa; regonu i państwa, rozumie ekonomiczne i pozaekonomiczne przyczyny wzrostu i upadku firm i krajów.
Umiejętności:
W trakcie zajęć student nabywa umiejętności pisania akademickiego. , formułowania hipotez badawczych, zdobywania i porządkowania wiedzy, informacji, analizy i interpretacji danych. Celem seminarium jest zdobycie przez studenta umiejętności analizy zjawisk ekonomicznych w długiej perspektywie, analizy porównawczej oraz dostrzegania kontekstu społecznego, politycznego, ekologicznego i demograficznego procesów ekonomicznych, w szczególności działania firm. Student nabywa umiejętności krytycznego patrzenia na zjawiska, procesy i teorie ekonomiczne.
1. Student potrafi pozyskiwać dane i wyszukiwać informacje niezbędne w przygotowaniu pracy akademickiej z wykorzystaniem bibliotek, wyspecjalizowanych instytucji badawczych i Internetu itp. Student potrafi przygotować referat z dbałością o stronę formalną. Student nabywa umiejętności pisania akademickiego.
2. Student umie zaprezentować swoją koncepcję pracy, a następnie przedstawiać ją w trakcie wystąpień publicznych
3. Student ma umiejętność zastosowania wiedzy nabytej w trakcie studiów do rozwiązywania konkretnych problemów związanych z tematyką jego pracy, w szczególności potrafi dokonać oceny skutecznosci różnych strategii rozwoju podejmowaych przez państwa usiłujące zmniejszyc przepaść dzielącą je od krajów rozwiniętch oraz przez przedsiębiorstwa szukające sposobów na odniesienie sukcesów.
Kompetencje społeczne:
Zajęcia przygotowują do rzetelnego wykonywania zobowiązań. Zajęcia kształcą samodzielność myślenia. Zajęcia kształcą umiejętności komunikacji, prezentacji, wypowiedzi publicznych, dyskusji, krytyki, i obrony swoich podglądów. W trakcie dyskusji studenci będą mieli możliwość identyfikacji braków wiedzy i uświadomienia sobie konieczności jej uzupełniania w sposób ciągły.
1. Student potrafi wyszukiwać i analizować dane oraz je przetwarzać; sformułować problem badawczy i przygotować pracę licencjacką spełniającą wymogi akademickie.
2. Student potrafi komunikować się z otoczeniem, przekazywać i bronić swoich poglądów, krytycznie analizować poglądy innych, wypowiadać się publicznie i dyskutować. Studenci posiadają świadomość braków wiedzy i poznają sposoby ich uzupełniania.
3. Studenci potrafią myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy wykorzystując wiedzę i umiejętności zdobyte podczas zajęć.
KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KW03, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
1. Słuchacze poza napisaniem pracy będą zobowiązani do przygotowania jednej prezentacji w semestrze zimowym i letnim ukazującej postępy w opracowaniu tematu pracy dyplomowej.
2. Studenci będą również zobowiązani do aktywnego udziału w dyskusjach podczas zajęć seminaryjnych.
3. W semestrze zimowym studenci będą poproszeni o przedstawienie bibliografii, konspektu. W semestrze letnim mają przedłożyć co najmniej obszerne fragmenty pracy.
Literatura
Licencjanci otrzymają sugestie bibliograficzne zgodnie z tytułem pracy
Literatura zalecana:
P. Kennedy, Mocarstwa świata. Narodziny - Rozkwit - Upadek. Przemiany gospodarcze i konflikty zbrojne w latach 1500-2000, Warszawa 1994.
E. Hobsbawm, Wiek skrajności. Spojrzenie na Krótkie Dwudzieste Stulecie, Warszawa 1999
R. Cameron, L. Neal, Historia gospodarcza świata, Warszawa 2004.
D. Landes, Bogactwo i nędza narodów, Warszawa 2008.
J. Diamond, Collapse. How societies choose to fail or succeed, Nowy Jork 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: