Edukacja i dobrobyt społeczny 2400-PL3SL135A
Podstawowym obszarem zainteresowań proponowanego seminarium jest znaczenie edukacji dla dobrobytu społeczeństwa, które można rozpatrywać zarówno na poziomie indywidualnym jednostki, jak i makroekonomicznym. Obejmuje zarówno skutki pieniężne, jak i niepieniężne:
1. Edukacja jako czynnik wzrostu gospodarczego, konkurencyjności gospodarki
2. Stopa zwrotu z edukacji
3. Nierówności edukacyjne i nierówności dochodowe
4. Niepieniężne efekty edukacji.
Proponowane tematy będą koncentrować się na wpływie edukacji na pozafinansowe obszary życia. Wśród nich są takie aspekty jak: zdrowie (długość życia, otyłość, uprawianie sporty), aktywność obywatelska (uczestnictwo w ngo’s, wyborach, w polityce, płacenie podatków, popełnianie przestępstw). Spojrzenie na wybrane obszary mogą dotyczyć działań lub preferencji człowieka jak np. podejście do zmian klimatycznych i działań ekologicznych.
Literatura dostarcza wielu dowodów na to, że edukacja zmniejsza biedę i nierówności dochodowe, zwiększa aktywność społeczną i polityczną. Istnienie opisanych zależności powyższych nie jest dogmatem, a analizując dane, postaramy się odpowiedzieć na pytania, czy rzeczywiście edukacja wpływa pozytywnie na dobrobyt.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
a) Wiedza
1. Student ma wiedzę na temat wpływu edukacji na dobrobyt społeczeństwa
2. Student zna metody i narzędzia stosowane do analizy kapitału ludzkiego i jego wpływu na procesy gospodarcze.
b) Umiejętności
1. Student potrafi modelować, analizować i interpretować procesy społeczne i gospodarcze wynikające z rozwoju kapitału ludzkiego
2. Student wykorzystuje wiedzę zdobytą w trakcie studiów oraz własne analizy do rozwiązywania problemów badawczych
3. Student potrafi przeprowadzić analizę ekonometryczną, dokonać selekcji danych, przedstawić wyniki badań i zapisać je w formie pracy licencjackiej
c) Kompetencje społeczne
1. Student potrafi określić priorytety procesu badawczego
2. Student potrafi zdobywać i doskonalić swoją wiedzę i umiejętności
KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KW03, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
W pierwszym semestrze studenci przygotowują i prezentują wstępny zarys pracy licencjackiej (struktura pracy, dane, hipotezy). W drugim semestrze studenci przygotowują pracę licencjacką.
Literatura
Gradstein Mark, Justman M., Meier V., The Political Economy of Education: Implications for Growth and Inequality, MIT, 2005
Hanushek E., Publicly Provided Education, NBER Working Paper No. 8799, 2002
Herbst Mikołaj, Finansowanie oświaty w Polsce, Warszawa 2009
samorządów do otrzymanej subwencji, Studia Regionalne i Lokalne Nr 3, 2000
Hoxby Caroline, “Does competition among public schools benefits students and taxpayers?” NBER Working Paper 4979, 2000
McMahon Walter, Education and Development, Oxford University Press, 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: