Przestępczość gospodarcza w Polsce 2400-PL3SL104B
Szczegółowy program zajęć:
Zajęcia 1-2: uzgodnienie ze słuchaczami tematów prac licencjackich
Zajęcia 3-5: przedstawienie zasad pisania prac licencjackich na WNE
Zajęcia 6-15: prezentacje słuchaczy połączone z dyskusją nad referatem
Proponowane tematyka na zajęcia 6-15:
- Przestępczość gospodarcza w PRL i III RP: zajęcia wprowadzające w tematykę przestępczości gospodarczej, podczas których zostaną zaprezentowane różne formy przestępczości gospodarczej w PRL i III RP.
- Prywatyzacja nomenklaturowa: charakterystyka wczesnego etapu przekształceń własnościowych w Polsce (przełom lat 80-tych i 90-tych).
- Nadużycia w przekształceniach sektora bankowego: analiza nadużyć przy transformacji w Polsce; niejasne źródła kapitału dla nowopowstających instytucji finansowych, nieprawidłowości przy prywatyzacji banków i firm ubezpieczeniowych
- Państwo i gospodarka – nadużycia przy prywatyzacji majatku państwowego, ustawianie przetargów publicznych, przepisy prawne na zamówienie itp.
- Nowe przestępstwa gospodarcze po komunizmie – przestępstwa giełdowe, malwersacje finansowe w systemie bankowym, kreatywna ksiegowość itd.
- Korupcja i jej źródła w dzisiejszej Polsce: rodzaje korupcji i ich znaczenie w III RP.
Począwszy od zajęć 16 (semestr letni) słuchacze będą przedstawiali dwudziesto-trzydzistominutowe wystąpienia ukazujące postępy w opracowaniu tematu pracy dyplomowej. Prezentacje seminarzystów będą punktem wyjścia do dyskusji pomiędzy uczestnikami seminarium.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Podczas zajęć seminaryjnych przekazywana jest wiedza odnośnie charakteru i rodzajów przestępstw gospodarczych. Student poznaje ekonomiczne metody interpretacji przyczyn i uwarunkowań przestępczości gospodarczej; w szczególności w okresie po 1989 r. w Polsce. Studenci poznają zasady przygotowywania i pisania prac dyplomowych oraz otrzymują wiedzę na czym polega praca splagiatowana w kontekście ochrony praw autorskich.
1. Student ma wiedzę odnośnie reguł obowiązujących przy pisaniu pracy dyplomowej; rozumie na czym polega praca mająca charakter plagiatu.
2. Student zna metody analizy danych oraz metod badania i opracowywania materiałów źródłowych.
3. Student ma wiedzę w zakresie teorii ekonomicznych pomocnych przy interpretacji zjawisk z zakresu przestępczości gospodarczej (ekonomiczna teoria przestępczości, teoria grup interesu, teoria pogoni za rentą itp.).
4. Student ma wiedzę odnośnie różnych rodzajów przestępstw gospodarczych i cech charakterystycznych dla tych form.
5. Student ma wiedzę na temat różnych form korupcji i jej wpływu na rozwój pozostałych form przestępczości gospodarczej.
6. Student zna historię ewolucji przestępczości gospodarczej w Polsce po II Wojnie Światowej, w szczególności wpływ patologii okresu komunistycznego na obecną przestępczość gospodarczą w Polsce.
7. Student ma wiedzę odnośnie czynników determinujących przestępczość gospodarczą; rozumie ekonomiczne i pozaekonomiczne przyczyny rozwoju zjawisk przestępczych.
Umiejętności
W trakcie zajęć student nabywa umiejętności pisania akademickiego, formułowania hipotez badawczych, zdobywania i porządkowania wiedzy, informacji, analizy i interpretacji danych. Celem seminarium jest zdobycie przez studenta umiejętności analizy zjawisk ekonomicznych, analizy porównawczej oraz dostrzegania kontekstu społecznego i politycznego procesów ekonomicznych. Student nabywa umiejętności krytycznego patrzenia na zjawiska, procesy i teorie ekonomiczne.
1. Student potrafi pozyskiwać dane i wyszukiwać informacje niezbędne w przygotowaniu pracy akademickiej na zadany temat. Student potrafi przygotować pracę dyplomową z dbałością o stronę formalną zgodną z zasadami pisania prac akademickich. Student nabywa umiejętności pisania akademickiego, w szczególności formułowania hipotez i pytań badawczych, sporządzania przeglądu literatury, wyboru narzędzi analitycznych, opracowania strony formalnej tekstu.
2. Student umie zaprezentować swoją koncepcję pracy, a następnie przedstawiać na wystąpieniach publicznych postępy w jej przygotowywaniu (S1A-U10).
3. Student ma umiejętność zastosowania wiedzy nabytej w trakcie studiów do rozwiązywania konkretnych problemów związanych z tematyką jego pracy.
Kompetencje społeczne:
Zajęcia przygotowują do rzetelnego wykonywania zobowiązań. Zajęcia kształcą samodzielność myślenia, analizy problemów oraz wyszukiwania informacji. Zajęcia kształcą umiejętności komunikacji, prezentacji, wypowiedzi publicznych, a także dyskusji, krytyki, i obrony swoich podglądów. W trakcie dyskusji studenci będą mieli możliwość identyfikacji braków wiedzy i uświadomienia sobie konieczności jej uzupełniania w sposób ciągły.
1. Student potrafi wyszukiwać i analizować dane oraz je odpowiednio przetwarzać; sformułować problem badawczy a następnie przygotować pracę dyplomową spełniającą wymogi akademickie.
2. Student potrafi komunikować się z otoczeniem, przekazywać i bronić swoich poglądów, krytycznie analizować poglądy innych, wypowiadać się publicznie i dyskutować. Studenci posiadają świadomość braków wiedzy i poznają sposoby ich uzupełniania.
3. Studenci potrafią myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy wykorzystując wiedzę i umiejętności zdobyte podczas zajęć.
KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KW03, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
Słuchacze powinni przygotować w trakcie seminarium pracę dyplomową z zakresu tematyki zajęć, z możliwością jej rozszerzenia na porównanie z innymi krajami. Przygotowywane prace licencjackie powinny zawierać analizę uwarunkowań badanych zjawisk i ukazywać skutki ekonomiczne różnych form przestępczości gospodarczej.
Słuchacze poza napisaniem pracy będą zobowiązani do przygotowania jednej prezentacji w semestrze zimowym (do jednego z tematów wyszczególnionych powyżej) oraz jednego referatu w semestrze letnim ukazującego postępy w opracowaniu tematu pracy dyplomowej.
W semestrze zimowym studenci będą zobowiązani do przedstawienia projektu pracy dyplomowej, a w semestrze letnim (przed zakończeniem zajęć) powinni przedłożyć przynajmniej połowę tekstu swojej pracy licencjackiej
Studenci będą również zobowiązani do aktywnego udziału w dyskusjach podczas zajęć seminaryjnych.
1. Przygotowanie ustnej prezentacji.
2. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
3. Projekt pracy dyplomowej [semestr zimowy].
4. Fragmenty pracy dyplomowej (przynajmniej 50%) [semestr letni].
Literatura
Dobór literatury będzie zależał od szczegółowej tematyki prac.
Literatura zalecana:
Teoria wyboru publicznego Wstęp do ekonomicznej analizy polityki i funkcjonowania sfery publicznej, J. Wilkin (red.), Warszawa 2005.
E. Furubotn, R. Richter, Institutions and Economic Theory. The Contribution of the New Institutional Economics, Ann Arbor 1997.
O. Górniok, Przestępczość gospodarcza i jej zwalczanie. Warszawa 1994.
G. Garbarczyk, Przestępczość gospodarcza na tle przemian ustrojowych w Polsce, Toruń 2002.
M. Bednarski, Drugi obieg gospodarczy, Warszawa 1992
I. Majchrzak, Pracownicze przestępstwo gospodarcze i jego sprawca, Warszawa 1966
W. L. Miller, Á. B. Groedeland, T. Y. Koshechkina, A Culture of Corruption. Coping with Government in Post-communist Europe, Budapest - New York 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: