Kapitał społeczny - perspektywa ekonomiczna 2400-PL3SL061B
Seminarium ma za zadanie przygotowanie studentów do napisania pracy licencjackiej.
Głównym celem zajęć w semestrze zimowym jest pomoc studentom w określeniu własnego obszaru zainteresowań i sformułowaniu tematu pracy licencjackiej. W semestrze zimowym zajęcia będą miały charakter grupowy i poświęcone będą zapoznaniu studentów z problematyką kapitału społecznego, możliwymi obszarami badawczymi i metodami mierzenia kapitału społecznego. Zostaną poruszone następujące tematy:
• Koncepcja kapitału społecznego;
• Kapitał społeczny a inne formy kapitału;
• Mierzenie kapitału społecznego;
• Kapitał społeczny a edukacja;
• Kapitał społeczy w kontekście makroekonomicznym (instytucje, regulacje formalne/nieformalne …);
• Kapitał społeczny we wspólnocie lokalnej (obszary wiejskie, społeczeństwo obywatelskie…);
• Kapitał społeczny w gospodarstwie domowym (decyzje w gospodarstwie, migracje…);
• Kapitał społeczny a korupcja, nepotyzm, mafia;
• Kapital społeczny a poszukiwanie pracy;
• Kapitał społeczny a dostarczanie dóbr publicznych;
• Kapitał społeczny a rozwój w krajach Trzeciego Świata;
• Kapitał społeczny w organizacjach (wewnętrzny i zewnętrzny);
• Kapitał społeczny a innowacje.
W semestrze letnim zajęcia będą miały charakter indywidualny i ich zakres merytoryczny będzie podporządkowany zainteresowaniom i potrzebom indywidualnych studentów. Semestr ten zostanie rozpoczęty wstępem metodologicznym i przedstawieniem wymogów stawianych pracom licencjackim. Na zajęciach będą prezentowane i omawiane fragmenty prac licencjackich. W razie potrzeby, studenci odbędą grupowe bądź indywidualne zajęcia o charakterze metodologiczno-narzędziowym (przygotowujące do przeprowadzenia badań empirycznych nad kapitałem społecznym). Duża część zajęć w semestrze letnim będzie poświęcona indywidualnej pracy ze studentami związanej z przygotowaniem przez nich prac licencjackich.
Znaczna część pracy studentów będzie miała charakter samodzielny. Poza godzinami zajęć i dodatkowych konsultacji z prowadzącymi zajęcia, studenci będą musieli poświęcić czas na czytanie literatury, przygotowanie prezentacji (w semestrze zimowym), a także zbieranie materiałów do pracy licencjackiej i jej samodzielne przygotowanie (pod kierunkiem prowadzących zajęcia, w semestrze letnim).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A) Wiedza
Po zakończeniu seminarium student rozumie pojęcie kapitału społecznego i zna najważniejsze obszary badań poświęcone jego problematyce. Student rozumie, jakie znaczenie mają badania nad kapitałem społecznym z punktu widzenia ekonomii. Student posiada podstawową wiedzę na temat różnych metod badawczych, zarówno o charakterze ilościowym, jak i jakościowym. Student zna wymagania stawiane pracom naukowym, w tym szczególnie pracom licencjackim. Student zna zasady przytaczania cudzego dorobku.
B) Umiejętności
Student ma umiejętność analizowania zjawisk społeczno-gospodarczych i zachodzących pomiędzy nimi związków przyczynowo-skutkowych w sposób kompleksowy i interdyscyplinarny. Student potrafi zaprojektować i zaplanować realizację własnego badania naukowego o charakterze teoretycznym lub empirycznym, a także dobrać metodę badawczą odpowiednią do analizowanego problemu. Student umie samodzielnie zgromadzić literaturę naukową dotyczącą wybranego problemu badawczego. Student posiada umiejętność przeprowadzenia analizy zebranego materiału pod kątem odpowiedzi na pytanie badawcze postawione we własnej pracy. Student umie interpretować wyniki badań empirycznych (własnych lub innych autorów) i potrafi wyciągać z nich wnioski. Student umie przedstawić wyniki swojej pracy w formie prezentacji na forum grupy i potrafi wziąć udział w dyskusji nad badaniami kolegów. Student umie przygotować pracę licencjacką zgodną z kryteriami stawianymi pracom naukowym.
C) Kompetencje społeczne
Student potrafi współpracować w grupie. Student rozumie potrzebę uzupełniania nabytej wiedzy i umiejętności. Student rozumie dylematy etyczne związane z prowadzeniem badań społecznych. Student umie postawić sobie priorytety i je realizować w ramach ograniczonego horyzontu czasowego.
KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KW03, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
W pierwszym semestrze studenci będą zobowiązani do przygotowywania analizy tekstów i przedstawiania ich w formie prezentacji w czasie zajęć. Do końca pierwszego semestru powinni podjąć decyzję dotyczącą wyboru tematu pracy licencjackiej. W drugim semestrze studenci będą prezentowali fragmenty swoich prac licencjackich. Złożenie pracy licencjackiej jest warunkiem zaliczenia drugiego semestru.
Literatura
1. Bourdieu Pierre (1986), The forms of capital, w: Handbook of Theory of Research for the Sociology of Education, red. J.G. Richardson, Greenwood Press, New York.
2. Burt Ronald S. (2005), Brokerage and Closure : An Introduction to Social Capital; New York: Oxford University Press, Oxford.
3. Coleman James S. (1990), Foundations of Social Theory, Harvard University Press, Cambridge.
4. Czapiński Janusz (2008), Kapitał ludzki i kapitał społeczny a dobrobyt materialny. Polski paradoks, Zarządzanie Publiczne, nr 2(4): 5-28.
5. Foundations of Social Capital, red. Elinor Ostrom, T.K. Ahn, Edward Elgar Publishing, Chaltenham, UK and Northampton, MA.
6. Fukuyama Francis (2000), Social Capital and Civil Society, International Monetary Fund Working Paper.
7. Grootaert Christiaan, Thierry van Bastelaer (2002), The Role of Social Capital In Development: An Empirical Assessment, Cambridge University Press, Cambridge.
8. Kapitał społeczny: aspekty teoretyczne i praktyczne, red. naukowy Henryk Januszek, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
9. Kostro Krzysztof (2006), Aktualny stan badań nad kapitałem społecznym w Polsce, Studia Ekonomiczne, nr 1-2: 59-85
10. Lin Nan (2001), A Theory of Social Structure and Action, Cambridge: Cambridge University Press.
11. Łopaciuk-Gonczaryk Beata (2009), Więzi społeczne, zaufanie i kapitał społeczny, w: Więzi społeczne i przemiany gospodarcze. Polska i inne kraje europejskie, red. Golinowska Stanisława, Wilkin Jerzy, Bednarski Marek, Sztanderska Urszula, Socha Mieczysław, Balcerzak-Paradowska Bożena, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa, s. 33-49.
12. Putnam Robert D. (2000), Bowling alone: The Collapse and the Revival of American Community, Simon & Schuster, New York.
Pozostałe pozycje zostaną dobrane do indywidualnych zainteresowań studentów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: