Szara strefa, korupcja, przestępstwa - zjawiska trudno mierzalne w ekonomii 2400-PL3SL057A
I. Wprowadzenie.
II. Przedstawienie zasad pisania prac licencjackich.
III. Przedstawienie, w zależności od zainteresowań słuchaczy, wybranych zjawisk będących
trudnymi do zmierzenia.
IV. Uzgodnienie ze słuchaczami tematyki prac licencjackich.
V. Prezentacje referatów, omawianie postępów w opracowywaniu pracy.
Przykładowe zakresy tematyczne prac licencjackich:
,,Rozmiary szarej strefy w krajach Europy Środkowo-Wschodniej"
,,Definicje i metody mierzenia szarej strefy - wady i zalety"
,,Przyczyny i skutki szarej strefy w krajach postkomunistycznych"
,,Determinanty pracy nierejestrowanej w Polsce"
,,Przyczyny i ekonomiczne skutki korupcji w krajach postkomunistycznych"
,,Ekonomiczne i społeczne aspekty korupcji"
,,Korupcja a wzrost gospodarczy"
,,Sposoby ograniczenia korupcji"
,,Metody mierzenia korupcji"
,,Korupcji w rozgrywkach piłki nożnej w Polsce - analiza przyczyn i skutków"
,,Legalizacja "miękkich" narkotyków - analiza ekonomiczna korzyści i kosztów"
,,Prohibicja a legalizacja - narkotyki, prostytucja, broń"
,,Wpływ opodatkowania papierosów na ich konsumpcję"
,,Hooligans - zjawisko społeczne i ekonomiczne?"
,,Ekonomiczne przyczyny przestępstw"
,,Czy monitoring miejsc publicznych rzeczywiście powoduje spadek liczby przestępstw?"
,,Wpływ liczby patroli ponadnormatywnych na liczbę przestępstw w Warszawie"
,,Czynniki decydujące o wygranej w pokerze"
,,Co decyduje o zajęciu miejsca punktowanego w wyścigu Formuły 1?"
,,Determinanty zajęcia miejsca premiowanego awansem do pucharów UEFA (Liga Mistrzów, Liga Europejska) w Bundeslidze"
,,Co wpływa na zarobki hokeistów w NHL?"
,,Dyskryminacja płacowa w ligach amerykańskich"
,,Strategia obstawiania w zakładach sportowych"
,,Wpływ alkoholu i narkotyków na wyniki w nauce"
,,Czynniki wpływająca na postrzeganie korupcji"
,,Determinanty liczby przestępstw popełnianych w Stanach Zjednoczonych"
,,Wpływ wyników sportowych i popularności na dochody tenisistów i tenisistek"
,,Zróżnicowanie korupcji oraz wzrostu gospodarczego w krajach Unii Europejskiej i ich wzajemne zależności"
,,Ekonomiczne przyczyny przestępstw"
,,Zależność przestępczości od cyklu koniunkturalnego na przykładzie Polski"
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Student ma wiedzę odnośnie reguł obowiązujących przy pisaniu pracy dyplomowej.
2. Student zna metody analizy danych oraz metod badania i opracowywania materiałów źródłowych.
3. Student zna podstawy metodologii nauki oraz sposoby formułowania i testowania hipotez badawczych.
4. Student zna podstawowe definicje i zagadnienia związane ze zjawiskami trudno mierzalnymi.
5. Student ma wiedzę na temat podstawowych metod ilościowych stosowanych w badaniach zjawisk trudno mierzalnych.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Student potrafi poszukiwać danych i informacji potrzebnych w przygotowaniu pracy dyplomowej na wybrany temat. Student potrafi przygotować pracę dyplomową spełniającą wszystkie obowiązujące zasady.
2. Student ma umiejętność zastosowania wiedzy nabytej w trakcie studiów do rozwiązywania problemów związanych z tematyką jego pracy.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Student potrafi wyszukiwać i analizować dane. Student potrafi pracować z danymi. Potrafi sformułować problem badawczy i postawić hipotezę badawczą. Student potrafi przygotować pracę dyplomową.
2. Student potrafi uzupełnić nabytą wiedzę. Potrafi wyszukać i zapoznać się z odpowiednią literaturą.
3. Student potrafią pracować samodzielnie.
KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KW03, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
Zaliczenie: napisanie pracy licencjackiej oraz przygotowanie referatu (po jednym w każdym semestrze) ukazującego postępy w opracowywaniu tematu pracy. Zaliczenie drugiego semestru seminarium następuje dopiero w momencie złożenia pracy w dziekanacie.
Literatura
Literatura zostanie dobrana do indywidualnych zainteresowań badawczych studentów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: