Metody badań marketingowych 2400-M2EPMBM
Program zajęć:
1. Marketing w praktyce – od marketingu neandertalskiego do marketingu strategicznego (2 godz.)
2. Obszary badań marketingowych i planowanie programów badawczych (2 godz.)
3. Jakościowe i ilościowe metody – zastosowania i charakterystyka (3 godz.)
4. Charakterystyka, wady i zalety poszczególnych technik badawczych (3 godz.)
5. Dobór prób badawczych (2 godz.)
6. Wybrane modele i metodyki badawcze (4 godz.)
7. Ocena działań marketingowych i audyt marketingowy (4 godz.)
8. Warsztaty badań marketingowych (10 godz.)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Po ukończeniu przedmiotu student:
• Zna obszary stosowania badań marketingowych – ich istotę, zasadność i celowość stosowania
• Zna i potrafi zastosować zasady planowania projektów w zakresie badań marketingowych
• Potrafi zdefiniować problem badawczy w dowolnym obszarze działalności marketingowej przedsiębiorstwa, określić cele projektu, dobrać metody, narzędzia i próby badawcze
• charakteryzuje różne metody i techniki badawcze, zna ich wady i zalety oraz aplikacyjność
• umie projektować narzędzia badawcze, w szczególności kwestionariusz ankiety i scenariusze dla badań jakościowych
• umie określić kierunek analizy i wnioskowania na podstawie zrealizowanych projektów badań marketingowych
• potrafi formułować brief badawczy w celu podjęcia współpracy z profesjonalnymi agencjami badania rynku i opinii
• potrafi ocenić pracę badacza rynku i opinii
• zna istotę i zasady oceny jakości działań marketingowych
• zna podstawowe metody audytu marketingowego
SW01, SW02, SW03, SW04, SW05, SU01, SU02, SU03, SU04, SU05, SU06, SU07, SK01, SK02, SK03
Kryteria oceniania
Studenci uzyskują ocenę na podstawie aktywności w trakcie semestru oraz zespołowego projektu semestralnego. Ocena końcowa jest średnią oceny z projektu (z wagą 60%) oraz sumarycznej oceny z wszystkich aktywności w trakcie semestru (z wagą 40%), takich jak ćwiczenia wykonywane podczas zajęć oraz indywidualne i grupowe zadania domowe.
Semestralny, zespołowy projekt zaliczeniowy polega na uczestnictwie w warsztatach badań marketingowych – zespoły przeprowadzają całościowe projekty badawcze wg ustalonego wcześniej briefu badawczego (zaplanowanie badań, dobór metod i technik oraz prób badawczych, przeprowadzenie badania, analiza wyników, wnioskowanie, prezentacja).
Komponent badawczy:
Zaliczenie zajęć ma formułę badawczą, tzn. projekt na zaliczenie przedmiotu wymaga przeprowadzenia badania marketingowego (ilościowego lub jakościowego) związanego z rzeczywistym problemem marketingowym, z zastosowaniem naukowej metody prowadzenia badań marketingowych (praca na danych wywołanych) oraz z wykorzystaniem aktualnej literatury przedmiotu. Przygotowanie projektu zaliczeniowego ma więc walor pracy naukowej.
Literatura
• P. Hague, N. Hague, C.-A. Morgan, Badania rynkowe w praktyce, Wydawnictwo Helion 2005.
• K. Mazurek-Łopacińska, Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań, wyd. Akademii Ekonomicznej im. Oskara
Langego we Wrocławiu.
• A.M. Nikodemska-Wołowik, Jakościowe badania marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1999.
• A. Sagan, Badania Marketingowe, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 1998.
• S. Kaczmarczyk, Zastosowania badań marketingowych, PWE, Warszawa 2007
• A. Noga-Bogomilski, D. Maison, Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007
• D. Maison, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, PWN 2010
• Literatura dodatkowa:
• Gilbert A. Churchill, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: