Organizacja rynku i polityka konkurencji 2400-M2EMOR
Kurs "Organizacja Rynku i Polityka Konkurencji" dostarcza wiedzy na temat konkurencji pomiędzy przedsiębiorstwami oraz efektów występowania zróżnicowanych struktur rynkowych. Dotyczy decyzji przedsiębiorstw i wpływu jaki na te decyzje i polityka konkurencji mogą mieć na poziom dobrobytu ekonomicznego.
Realizowane tematy:
1-2. Wstęp: konkurencja doskonała a konkurencja niedoskonała, monopol, funkcja kosztów
3-4. Monopol na rynku dóbr trwałych. Dominująca firma i konkurencyjny brzeg.
5-7. Dyskryminacja cenowa. Taryfa dwuczęściowa.
8 Zintegrowanie pionowe. Efekty zewnętrzne i kontrola pionowa.
9. Zintegrowanie poziome. Polityka antymonopolowa.
10. Teoria gier i statyczne gry oligopolistyczne. Duopol Cournota.
11. Duopol Bertranda. Ograniczenia mocy produkcyjnych.
12. Gry dynamiczne. Monopol Stackelberga.
13-14. Koszty utopione i problem wejścia na rynek. Model Stackelberga-Spence-Dixita..
15. Monopol naturalny. Regulacja. Rozwiązanie pierwsze- i drugie-najlepsze. Ceny Ramseya. Taryfy wieloczęściowe.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student ma świadomość konieczności opierania decyzji rynkowych i interwencji regulacyjnych o solidne podstawy mikroekonomicznej teorii producenta. Student zdaje sobie sprawę z ograniczeń i uproszczeń podejścia modelowego do analizy realnych zachowań firm na rynku.
2. Student ma świadomość, że organizacja rynku ma zastosowanie do oceny współczesnych zjawisk gospodarczych i że oceny tej dokonuje się, między innymi przy pomocy analiz empirycznych
3. Student potrafi formułować cele strategiczne i operacyjne firm oraz dobierać właściwe środki ich realizacji z uwzględnieniem sytuacji rynkowej, w tym ograniczeń prawnych i uwarunkowań ekonomicznych.
4. Student potrafi określać cele i zasadność regulacji rynków, oceniać ich konsekwencje oraz skuteczność.
5. Student potrafi podjąć pracę w przedsiębiorstwach lub instytucjach publicznych związanych z regulowaniem, kontrolowaniem lub wspieraniem rozwoju przedsiębiorstw.
6. Student potrafi komunikować się z otoczeniem i przekazywać nabytą wiedzę.
7. Student nabywa umiejętności prezentowania własnej wiedzy, formułowania własnych poglądów i ocen oraz podejmowania dyskusji z ocenami i poglądami jego zdaniem błędnymi.
8. Student potrafi terminowo wywiązywać się z obowiązków i samodzielnie planować swój czas pracy.
SW01, SW02, SW03, SW04, SW05, SU01, SU02, SU03, SU04, SU05, SU06, SU07, SK01, SK02, SK03
Kryteria oceniania
Studenci muszą zaliczyć kolokwium oraz zaprezentować case study do jednego z tematów zajęć.
Literatura
J. Church and R. Ware, Industrial Organization: A Strategic Approach, McGraw Hill, 2000
J. Tirole: Theory of Industrial Organization, MIT Press, 1989
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: