Marketing międzynarodowy 2400-M2EMMM
1/ Definicja i zakres marketingu międzynarodowego
2/Współczesne tendencje i wyzwania marketingu międzynarodowego
3/Globalna i policentryczna strategia marketingowa
a/Model T. Levitta
b/Model Y. Winda
4/Rola międzynarodowego otoczenia firm:
a/Otoczenie konkurencyjne. Rola korporacji transnarodowych
b/Otoczenie makroekonomiczne. Wpływ regionalnej integracji gospodarczej
c/Otoczenie polityczno-prawne. Wpływ jego zróżnicowanej stabilności na ryzyko dla firm z zagranicy
d/Otoczenie społeczno-kulturowe. Rola wartości i norm kulturowych w praktyce działań marketingowych
i/Kultury wysoko i nisko-kontekstowe
ii/Różnice kulturowe wg. G. Hofstede
e/Otoczenie technologiczne.
5/Badania marketingowe
a/Źródła danych
b/Określanie potencjału rynku
6/Determinanty wejścia na rynek zagraniczny
7/Formy wkraczania i ekspansji na rynkach zagranicznych
8/Kryteria wyboru rynku zagranicznego
9/Strategia produktu
a/Standaryzacja a adaptacja
b/Strategie marki
c/Rola opakowania
d/Efekt kraju pochodzenia
10/Strategia cenowa
a/Cele
b/Rodzaje strategii cenowych
c/Ceny w eksporcie a ceny krajowe
d/Metoda wyliczania cen w eksporcie
e/Ceny transferowe
f/Eskalacja cenowa i sposoby jej ograniczania
11/Strategia dystrybucji
a/Czynniki wpływające na wybór kanałów dystrybucji
b/Hurtownicy na rynkach zagranicznych
c/Detaliści na rynkach zagranicznych
d/Logistyka
12/Strategia promocji
a/Standaryzacja lub adaptacja mieszanki promocyjnej
b/Reklama na rynku zagranicznym
c/Podstawowe formy promocji sprzedaży
d/Globalne public relations
e/Marketing bezpośredni
13/Audyt marketingowy
14/Ewolucja globalnej strategii marketingowej
15/Najlepsze praktyki marketingowe
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice marketingu międzynarodowego , w szczególności w odniesieniu do marketingu w obrębie jednego kraju. Ma również pogłębioną wiedzę o procesach umiędzynarodowienia przedsiębiorstw, które warunkują posługiwanie się marketingiem międzynarodowym.
Ma także pogłębioną wiedzę o wieloprzekrojowym wpływie kultury danego kraju na zachowanie i decyzje nabywców.
Wiedza ta obejmuje również zróżnicowane sposoby, formy i kryteria dostosowywania się ze swoją ofertą produktową przedsiębiorstw zagranicznych do specyfiki otoczenia społeczno-kulturowego w danym kraju oraz/lub regionie geograficznym lub realizacji strategii standaryzacji i globalizacji składników mieszanki marketingowej, dążącej do ujednolicenia gustów i zachowania nabywców. S2A_W02_W03_W04_W05.
Student zna i rozumie m. in. teorię międzynarodowego cyklu życia produktu R. Vernona, globalizacji rynków T. Levitta i jej krytykę w ujęciu Y. Winda, teorię efektu kraju pochodzenia oraz eskalacji cen.
Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą metod i zakresu badań marketingowych umożliwiających budowanie i realizację strategii marketingowych na rynkach zagranicznych o zróżnicowanym poziomie rozwoju gospodarczego i otoczenia społeczno-kulturowego.
Student potrafi wyszukiwać oraz identyfikować informacje służące do określenia czynników kształtujących zachowanie nabywców na rynkach zagranicznych oraz strategii i ofert dóbr i usług zagranicznych producentów/sprzedawców.
Student potrafi analizować dane z punktu widzenia m.in. teorii międzynarodowego cyklu życia produktu, globalizacji rynków, efektu kraju pochodzenia i eskalacji cen w celu oceny zakresu stosowania i adaptacji odpowiednich strategii marketingu międzynarodowego i konkretnych narzędzi marketingowych.
Student wykazuje umiejętność profesjonalnego wykonywania zadań (odnoszenie do stanu wiedzy teoretycznej dotyczącej marketingu międzynarodowego oraz marketingu jako takiego)
Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów składników i całościowych strategii marketingowych przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne owych strategii.
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy .
KW01, KW02, KW03, KW04, KW05, KU01, KU02, KU03, KU04, KU05, KU06, KU07, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
Egzamin ustny
Literatura
Podręcznik: J.W. Wiktor, R. Oczkowska, A. Żbikowska: Marketing międzynarodowy. PWE, Warszawa 2008
2020 Delloite Global Retailing Report
2020 Interbrand.com best global brands
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: