Ekonomia eksperymentalna 2400-M2EE
Zajęcia są warsztatami z ekonomii eksperymentalnej i przeznaczone są dla osób, które chcą poznać podejście eksperymentalne w ekonomii lub maja zamiar wykorzystać metody eksperymentalne w swoich badaniach (np. w pracy magisterskiej). Kurs ten jest również sposobem prezentacji wiedzy ekonomicznej w oparciu o metody eksperymentalne. Prezentowane zagadnienia ekonomiczne maja też walor dydaktyczny i mogą być wykorzystane przez studentów jako metoda prezentacji wiedzy ekonomicznej przez doświadczenia.
Proponowane tematy eksperymentów:
1) Testowanie paradygmatu racjonalności
2) Jak działa rynek? Podwójna Aukcja Ustna Vernona Smitha
3) Monopol i dyskryminacja cenowa
4) Konkurencja oligopolistyczna
5) Modele konkurencji produktowej model Hottelinga
6) Aukcje
7) Dobra publiczne
8) Efekty zewnętrzne i mechanizmy ograniczające skutki ich występowania
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
• Zna problemy metodologii ekonomii i rozumie zmianę jaka zaszła w postrzeganiu ekonomii po wprowadzaniu metod eksperymentalnych.
• Zna eksperymentalne podejście do badania zjawisk społeczno – ekonomicznych wykorzystujących eksperymenty laboratoryjne lub obliczeniowe.
• Posiada wiedzą o oprogramowaniu niezbędnym do stworzenia eksperymentów laboratoryjnych lub obliczeniowych CRAN, MAXIMA, NetLogo
UMIEJĘTNOŚCI
• Potrafi określić zasady przeprowadzeni eksperymentu ekonomicznego zgodnego z przyjętymi procedurami badawczymi. Potrafi przeprowadzić eksperyment ekonomiczny przy pomocy dostępnego oprogramowania.
• Potrafi samodzielnie i krytycznie analizować podstawowe teksty ekonomiczne.
• Potrafi znaleźć przełożenie między obserwowalnymi zachowaniami a teorią ekonomii.
• Może wykorzystywać dostępne oprogramowanie do prowadzenia własnych badań.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• Jest krytyczny w stosunku do prezentowych problemów ekonomicznych oraz dąży do racjonalnego wyjaśnienia otaczających go zjawisk ekonomicznych i społecznych, uczy się myśleć, wypowiadać oraz pisać w sposób logiczny i spójny
• Umie pracować w zespole, potrafi zaplanować pracę.
• Rozumie potrzebę popularnego przedstawiania modeli mikroekonomicznych
• Potrafi komunikować się z otoczeniem, przekazywać i bronić swoich poglądów, umie wypowiadać się w ważnych sprawach społecznych i światopoglądowych, posiada umiejętności retoryczne i erystyczne.
KW01, KW02, KW03, KW04, KU01, KU02, KU03, KU04, KU05, KU06, KU07, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
The credit consists of a group project and assessment of the activity during the classes.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
• Kagel J.H., Roth A.E., 1995, Handbook of Experimental Economics, Princeton University Press
• Oda S.H. (red), 2007, Developments on Experimental Economics, New Approaches to Solving Real-world Problems, Springer
Literatura dodatkowa:
• Guala F., 2005, The Methodology of Experimental Economics, Cambridge University Press
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: