Zarządzanie projektem 2400-M1EPZP
1. Projekty, procesy biznesowe, programy
Przedstawienie aparatu pojęciowego. Cechy projektu. Klasyczne obszary zarządzania projektami. Organizacja i cykl życia projektu. Kluczowi udziałowcy projektu. Procesy projektowe.
2. Metodyka PRINCE2 jako standard realizacji projektów w krajach UE
Wprowadzenie do metodyki PRINCE2. Model procesowy. Struktura organizacyjna PRINCE2. Struktura planowania i kontroli w PRINCE2.
3. Przygotowanie projektu
Stworzenie zespołu zarządzającego projektem. Definiowanie celów projektu. Ustalenie sposobu realizacji projektu. Określenie uzasadnienia biznesowego. Planowanie prac i elementów sterowania w projekcie.
Case study: Opis kluczowych czynników sukcesu projektu.
4. Inicjowanie projektu
Planowanie projektu. Planowanie jakości. Ustalenie systemu komunikacji i dokumentacji prac. Elementy sterowania projektem. Planowanie zakresu i struktury zadań. Pozyskiwanie i budowanie zespołu projektowego. Zarządzanie zasobami ludzkimi.
Case study: Organizacja zespołu zarządzania projektem.
5. Zarządzanie wytwarzaniem produktów
Przygotowanie opisu produktu dla produktu końcowego, diagramu struktury produktów i diagramu następstwa produktu.
Case study: Przygotowanie opisu produktu dla produktu końcowego, diagramu struktury produktów i diagramu następstwa produktu.
6. Etapy zarządzania projektem
Planowanie etapu. Ocena postępów projektu. Przegląd stanu etapu. Raportowanie okresowe.
Określanie działań. Opracowywanie harmonogramów.
Case study: Podział projektu na etapy zarządcze
7. Zarządzanie strategiczne planowanie jakości i kontrola w projekcie
Planowanie jakości. Zapewnianie i kontrola jakości w projekcie. Kontrolowanie przebiegu projektu. Planowanie strategiczne.
8. Przygotowanie projektów finansowanymi przez Unię Europejską
Przygotowanie wniosku o dofinansowanie ze środków europejskich. Zasady tworzenia wniosku. Zastosowanie właściwej logiki przygotowania wniosku do konkretnych wymagań w ramach projektów europejskich. Kwalifikowalność kosztów projektu. Montaż finansowy wyliczania dofinansowywania.
9. Zarządzanie projektami finansowanymi przez Unię Europejską
Monitoring i rola komitetów monitorujących. Analiza możliwości finansowania projektów w ramach wybranych programów operacyjnych. Ewaluacja programów i projektów.
10. Zarządzania projektem na przykładzie hurtowni danych.
Charakterystyka przedsięwzięcia. Inicjowanie projektu. Definiowanie projektu. Realizacja oraz problemy zarządzania projektem.
11. Analiza ryzyka w projekcie
Specyfika analizy ryzyka. Planowanie, identyfikacja i ocena ryzyka. Sposoby monitorowania ryzyka i metody podejmowanych reakcji na ryzyko. Przykład formularzy ryzyka.
Case study: Analiza ryzyka dla wybranego przedsięwzięcia.
12. Identyfikowanie programu.
Zasady zarządzania programem. Omówieni ładu programu. Istota zaangażowania interesariuszy. Planowanie i kontrola programu. Organizacja i przywództwo w programie.
Case study: Analiza interesariuszy i zarządzanie nimi.
13. Definiowanie programu
Organizacja programu. Od wizji do modelu docelowego. Definiowanie programu. Identyfikacja i profile korzyści z realizacji programu.
Case study: Identyfikacja i profile korzyści z realizacji programu
14. Zarządzanie realizacją programu
Zarządzanie transzą w programie. Zarządzanie Uzasadnieniem Biznesowym. Zarządzanie zagadnieniami w programie. Zarządzanie jakością i konfiguracja. Zamykanie programu.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student:
- prezentuje wiedzę z zakresu zarządzania projektami,
- definiuje etapy zarządcze projektu,
- przygotowuje opis produktu dla produktu końcowego, diagram struktury produktów i diagram następstwa produktu.
- planuje prace w ramach realizacji projektu,
- opisuje czynniki sukcesu realizacji projektu
- opisuje procesy zarządzania projektem,
- tworzy strukturę organizacyjną dla definiowanego projektu,
- analizuje ryzyko w projekcie,
- analizuje interesariuszy i ocenia ich wpływ na projekt,
- buduje formularze analizy ryzyka,
- opracowuje harmonogramy realizacji prac w projekcie,
- ocenia stan realizacji projektu,
- ocenia zasadność realizacji projektu przy wykorzystaniu montażu finansowego,
- identyfikuje profile korzyści realizacji programu.
SW01, SW02, SW03, SW04, SU01, SU02, SU03, SU04, SU05, SU06, SU07, SK01, SK02, SK03
Kryteria oceniania
Zaliczenie studenci uzyskują na podstawie dwóch składowych:
I. Projektu wykonanego w ramach utworzonych dwuosobowych grup - 50% punktów do oceny końcowej,
II. Testu z zakresu zdobytej na zajęciach wiedzy - 50% punktów do oceny końcowej.
Literatura
1. PMI, Guide to the Project Management Body of Knowledge
2. APG GROUP LTD, Skuteczne zarządzanie projektami PRINCE2, 2005
3. Bradley K., Podstawy metodyki PRINCE2, CRM, Warszawa 2002
4. APG GROUP LTD, Skuteczne zarządzanie programami, 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: