Zaawansowane finanse przedsiębiorstwa 2400-M1EPZFP
Zadaniem wykładu jest dostarczenie możliwie kompetnego (w powyższym wymiarze godzinowym) i spójnego opisu podstaw teoretycznych finansów korporacji, mogącego dla słuchaczy być fundamentem dla dalszych pogłębionych studiów w tym zakresie. Punktem wyjścia będą podstawy teorii wartości firmy w warunkach deterministycznych – w przypadku dyskretnym i ciągłym. Omówiona zostanie m.in. szeroka klasa modeli wyceny dla ustalonych ścieżek wzrostu firmy. Zaprezentowane zostaną też metody wyznaczania optymalnej stopy reinwestycji. Teoria wartości w przypadku niedeterministycznym zbudowana zostanie w oparciu o podejście arbitrażowe – dla czasu dyskretnego w sytuacji dwuokresowej i skończonej wielookresowej. Pokazane zostaną też możliwości zastosowań prostszych procesów stochastycznych, jako uogólnień modeli drzewkowych. W oparciu o teorię arbitrażu przedstawione zostaną też wybrane teorie wyceny różnego typu aktywów finansowych o szczególnym znaczeniu w teorii finansów przedsiębiorstw; w tym teorie CAPM oraz APT, a także główne koncepcje kosztu kapitału (również w oparciu o model Jorgensona). Omówione zostaną główne koncepcje ważonego kosztu kapitału, a także warunki ich stosowania. Na bazie twierdzenia o mierze martyngałowej wykazane zostaną tzw. twierdzenia Modiglianiego - Millera. Następnie pokazane będą konsekwencje uchylenia części założeń tych twierdzeń, zwłaszcza w zakresie symetrii informacji oraz zerowych kosztów bankructwa. Na tej podstawie sformułowane zostaną konkurencyjne teorie struktury kapitału – w tym tzw. teoria hierarchii oraz trade-off. Przedstawione zostaną możliwości zastosowania modeli opcyjnych dla wyceny różnych składników kapitału firmy.
W ramach zajęć zostaną przedstawione podstawy teoretyczne analizy wskaźnikowej. Omówione zostaną cechy statystyczne rozkładów wskaźników, a także przyczyny –m.in. tw. o homogeniczności – oraz procedury wykrywania i usuwania anomalii statystycznych w tych rozkładach. Przedstawione zostaną techniki redukcji liczby wskaźników statystycznych, w tym metoda głównych składowych. Omówione zostaną także różne zastosowania wskaźników i analizy wskaźnikowej w finansach przedsiębiorstw – w tym metody dyskryminacyjne dla predykcji sytuacji finansowej firm.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A. Wiedza
Student zna modele mikroekonomiczne wyceny wartości przedsiębiorstwa w warunkach braku ryzyka; w szczególności rozumie znaczenie inwestowania i rynku finansowego dla kształtowania się wartości firmy. Student zna model Gordona i jego rozszerzenia na przypadek ciągły. Student rozumie możliwości wykorzystania tego podejścia do wyznaczenia optymalnej stopy reinwestycji.
Student zna model Jorgensona wyceny wartości firmy, pojęcie kosztu kapitału oraz podstawy teoretyczne stosowania tych narzędzi – w tym roli optymalizacji dynamicznej i rachunku wariacyjnego. Student zna i rozumie twierdzenie o ekwiwalencji.
Student zna i rozumie pojęcie stanów świata, aktywa obarczonego ryzykiem, aktywa wolnego od ryzyka, aktywa Arrowa
Student zna i rozumie pojęcie arbitrażu. Student zna matematyczne podstawy teorii arbitrażu, w tym twierdzenie Stiemkego i lemat Farkasa
Student zna i rozumie równanie wyceny aktywa w warunkach braku arbitrażu w przypadku modelu dwuokresowego
Student zna model wyceny wartości przedsiębiorstwa dla przypadku wielu firm i dla trzech okresów. Student rozumie istotę ekonomiczną deflatorów stanów.
Student zna pojęcie zupełności rynków. Student zna modele wyceny aktywów w oparciu o równanie wyceny, w tym opcji, i kapitałów własnych
Student zna i rozumie podstawy opcyjnych modeli wyceny przedsiębiorstwa. Student zna twierdzenie „call-put parity”
Student zna i rozumie podstawy modeli CAPM oraz APT. Student zna praktyczne problemy i ograniczenia, związane z wykorzystywaniem modelu CAPM.
Student zna i rozumie pojęcie struktury kapitału oraz podstawowe teorie tej struktury – w tym teorie typu „trade-off” oraz „pecking order”. Student zna i rozumie znaczenie twierdzeń Modiglianiego-Millera (MM) dotyczących wpływu struktury kapitału na koszt kapitału i wartość firmy. Student zna wybrane modele moral hazard, prowadzące do naruszenia paradygmatu MM; w szczególności problematykę kosztów bankructwa.
Student rozumie pojęcie polityki dywidend. Student rozumie przesłanki teoretyczne jej kształtowania, w tym procesy Ornsteina-Uhlenbecka. Student zna III twierdzenie MM i jego wyprowadzenie.
Student zna i rozumie pojęcia upadłości i bankructwa. Student zna wiodące modele przewidywania bankructw przedsiębiorstw.
B. Umiejętności:
Student potrafi konstruować modele przepływów finansowych w firmie przy różnych strukturach zasilania (środki własne, kredyty, obligacje, emisja nowego kapitału) – do różnych interesariuszy
Student potrafi wyznaczać optymalną strukturę kapitału, a także optymalną stopę reinwestycji.
Student swobodnie posługuje się dwuokresowymi modelami wyceny aktywów finansowych w warunkach niepewności i braku arbitrażu. W szczególności student umie wyprowadzać tw. call-put parity oraz I twierdzenie Modiglianiego-Millera (MM)
Student płynnie posługuje się modelem CAPM, w tym metodami szacowania parametrów modelu
Student potrafi ocenić zagrożenie przedsiębiorstwa bankructwem
Student rozumie interakcje pomiędzy teorią finansów przedsiębiorstw a innymi paradygmatami ekonomicznymi; zwłaszcza mikroekonomią oraz uwarunkowaniami prawnymi i umie twórczo wykorzystywać je w analizach finansowych przedsiębiorstw
Student potrafi samodzielnie pracować nad trudniejszymi artykułami naukowymi, poświęconymi finansom korporacji, a także przygotować i przeprowadzić w języku polskim prezentację tematyki omawianej w artykule
C. Kompetencje społeczne:
Student posiada pogłębione zrozumienie mechanizmów rządzących sektorem przedsiębiorstw niefinansowych i umie dostrzegać oraz analizować i interpretować szereg procesów zachodzących w tym sektorze
Student dysponuje „odwagą poznawczą”, polegającą na kształtowanych i weryfikowanych w trakcie zajęć kompetencjach w zakresie samodzielnej pracy nad trudniejszymi artykułami naukowymi i innymi opracowaniami profesjonalnymi, dotyczącymi finansowania korporacji.
Student pojmuje finanse przedsiębiorstw w sposób holistyczny rozumiejąc ich wszechstronne związki z różnymi elementami otoczenia społecznego, uwarunkowaniami prawno-ustrojowymi, aspektami psychologicznymi
KU05, KU06, KK01, KK03, KU04, KU03. KU02, KU01, KW03, KW02, KW01
Kryteria oceniania
Podstawą oceny będzie test wielokrotnego wyboru, zawierający 50 pytań (każde za 1 punkt) z czterema potencjalnymi odpowiedziami. Systematyczny udział w wykładzie, kontrolowany losowo trzykrotnie w okresie semestru, umożliwi uzyskanie dodatkowych 2 punktów.
Literatura
Podstawowa:
Damodaran A.: Finanse korporacyjne. Teoria i praktyka. Helion 2007, Rozdz. 2, 7, 18,19,20
Dixit A.K.: Pindyck R.S.: Investment under Uncertainty, Princeton University Press, Princeton 1993, Part I
de Matos J.A. Theoretical Foundations of Corporate Finance, Princeton University Press, 2001
Tirole J, The Theory of Corporate Finance, Princeton University Press 2006, Rozd.1,2,4
Literatura uzupełniająca:
Brealey R.A., Myers S.C.: Podstawy finansów przedsiębiorstw, PWN, Warszawa 1999, Rozdz. 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 17, 18, 27,28, 33
Brigham E.F.: Podstawy zarządzania finansami, PWE, Warszawa 1996, Rozdz. 7, 12, 16, 17, 20
Fama E.F., French K.R.: Multifactor Explanations of Asset Pricing Anomalies, The Journal of Finance, Vol. 51, No. 1. (Mar., 1996)
Gale D., Hellwig M., Incentive-Compatible Debt Contracts: The One–Period Problem, Review of Economic Studies vol.52 1985
Luenberger D.: Teoria inwestycji finansowych, PWN, Warszawa 2003, Rozdz. 6, 7, 8
Marcinkowska M.: Kształtowanie wartości firmy, PWN, Warszawa 2000, Rozdz. 1 – 5, 7
Sargent T.J.: Macroeconomic Theory, Academic Press, Chapter 3.1
Myers C.S.: Interactions of Corporate Financing and Investment Decisions – Implications for Capital Budgeting, The Journal of Finance, Vlo.29, No.1. (Mar., 1974)
Truong G., Partington G., Peat M.: Cost of Capital Estimation and Capital Budgeting Practice in Australia, University of Sydney, 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: