Historia i metodologia ekonomii 2400-M1ABHME
Zajęcia realizowane w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki ZIP 2.0”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021 2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05 IP.08 0365/23 00).
1. Historia, filozofia i metodologia ekonomii – wprowadzenie; ekonomia jako nauka; dwie płaszczyzny analizy: rozwój metod (i modeli) i rozwój idei (i teorii) ekonomicznych. Korzyści ze studiów nad historią i metodologią ekonomii.
2. Początki myśli ekonomicznej, „szukanie” ekonomii w generalnej refleksji filozoficznej, pierwsze systemy ekonomiczne, m.in. fizjokratyzm i merkantylizm.
3. Ekonomia klasyczna: A. Smith, T. Malthus, D. Ricardo i J.S. Mill.
4. K. Marks i krytyka ekonomii klasycznej, socjalizm utopijny.
5. Początki ekonomii neoklasycznej, rewolucja subiektywno-marginalistyczna, model równowagi ogólnej L. Walrasa, refleksja A. Mashalla nad ekonomią, w tym o prawach ekonomicznych, relacji mikro- do makroekonomii, itp.
6. Krytyka ekonomii neoklasycznej, M. Weber i problem sądów wartościujących, T.B. Veblen i ekonomia ewolucyjna.
7. Analiza makroekonomiczna, J.M. Keynes, M. Friedman.
8. Ekonomia przedsiębiorczości i przedsiębiorstwa J. Schumpetera, ekonomia informacji F. Hayeka.
9. Wybrane koncepcje filozofii nauki, m.in. poglądy Kuhna, Poppera i Lakatosa, systemy etyczne.
10. Metody wyjaśniania w ekonomii, korelacja a przyczynowość, relacje w triadzie teoria-model-empiria, problem nierealistyczności założeń w modelach ekonomicznych. kryteria porównywania teorii.
11. Pomiar, eksperymenty, mechanizmy, evidence-based policy.
12. Etyczne granice rynku, czyli czego nie można kupić za pieniądze.
13. Wybrane teorie przedsiębiorstwa w perspektywie metodologicznej.
Szacunkowy nakład pracy studenta: 4ECTS x 25h = 100h
(K) - godziny kontaktowe (S) - godziny pracy samodzielnej
wykład (zajęcia): 25h (K) 0h (S)
ćwiczenia (zajęcia): 0h (K) 0h (S)
egzamin: 2h (K) 0h (S)
konsultacje: 3h (K) 0h (S)
przygotowanie do ćwiczeń: 0h (K) 30h (S)
przygotowanie do wykładów: 0h (K) 0h (S)
przygotowanie do kolokwium: 0h (K) 0h (S)
przygotowanie do egzaminu: 0h (K) 20h (S)
aktywności dodatkowe: 0h (K) 20h (S)
Razem: 30h (K) + 70h (S) = 100h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student rozumie kontekst, w jakim powstawały i były formułowane teorie ekonomiczne, które poznaje m.in. na zajęciach z mikro- i makroekonomii.
Student wie, jak przebiegały procesy rozwoju idei ekonomicznych w perspektywie historycznej, rozumie znaczenie kontekstu w rozwoju teorii ekonomii.
Student zna najważniejsze systemy ekonomiczne, w tym m.in. merkantylizm, fizjokratyzm, ekonomię klasyczną i neoklasyczną. Student rozumie przyczyny najważniejszych zmian teoretycznych w ekonomii (m.in. rewolucji subiektywno-marginalistycznej i rewolucji keynesowskiej).
Student rozumie podstawowe zagadnienia metodologiczne w ekonomii.
Umiejętności:
Student nabywa umiejętności pracy nad tekstem, wyszukiwania i porządkowania wiedzy, informacji, analizy i interpretacji danych.
Student potrafi przeprowadzić analizę porównawczą wybranych teorii ekonomicznych, z uwzględnieniem kontekstu ich powstania, a także opisać je z perspektywy metodologicznej.
Student potrafi formułować hipotezy badawcze, dobierać odpowiednie metody do analizowanych problemów badawczych, zna ograniczenia teorii, modeli i metod ekonomicznych.
Kompetencje społeczne:
Studenci potrafią samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze przedmiotu. Studenci potrafią wyszukiwać dane i je odpowiednio przetwarzać. Student potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy.
Studenci potrafią zorganizować zespół badawczy i zaplanować pracę w tym zespole. Potrafią wyszukiwać informacje i je analizować.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się trzy elementy - egzamin (70%), prezentacja (20%) oraz aktywność (10%)
Literatura
H. Landreth i D.C. Colander, Historia myśli ekonomicznej. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, 1998 i wyd. późniejsze.
M. Blaug, Metodologia ekonomii, Warszawa, PWN, 1982 i wyd. późniejsze.
J. Reiss, Philosophy of economics. A contemporary introduction, London, Routledge.
oraz literatura na bieżąco polecana przez prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: