Eksploracja i optymalizacja procesów 2400-M1ABEOP
Do głównych treści zajęć należą: wprowadzenie do koncepcji eksploracji procesów (process mining) jako narzędzia łączącego analizę danych z zarządzaniem procesowym, omówienie rodzajów i struktur danych zdarzeń (event logs) oraz ich przygotowania do analizy. Studenci poznają główne typy analiz process mining: odkrywanie modeli procesów (process discovery), porównywanie z modelem referencyjnym (conformance checking) oraz analiza efektywności i wąskich gardeł (performance analysis). Przedmiot obejmuje również interpretację wyników eksploracji oraz identyfikację przyczyn źródłowych problemów procesowych.
W części praktycznej uczestnicy realizują projekt zespołowy z wykorzystaniem narzędzia informatycznego klasy process mining (np. Celonis, Apromore, ProM lub innego wybranego przez prowadzącego). Projekt obejmuje pełen cykl analizy procesowej: od przygotowania danych, poprzez odkrycie przebiegów procesów i analizę nieefektywności, po opracowanie i uzasadnienie propozycji usprawnień wraz z oceną ich efektu biznesowego.
Przedmiot kończy się oceną z projektu zespołowego oraz testu z wiedzy teoretycznej. Ocenie podlega również aktywność na zajęciach, interpretacja wyników analiz oraz umiejętność argumentowania rekomendacji usprawnień.
Szacunkowy nakład pracy studenta: 3ECTS x 25h = 75h
(K) - godziny kontaktowe (S) - godziny pracy samodzielnej
konwersatorium (zajęcia): 30h (K) 0h (S)
konsultacje: 15h (K) 0h (S)
przygotowanie do testu: 0h (K) 5h (S)
prace domowe: 0h (K) 5h (S)
projekt: 0h (K) 10h (S)
opracowanie studium przypadku: 0h (K) 10h (S)
…: 0h (K) 0h (S)
Razem: 45h (K) + 30h (S) = 75h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A) Wiedza:
Student zna i rozumie istotę eksploracji procesów (process mining) jako podejścia łączącego analizę danych z zarządzaniem procesowym. Ma wiedzę o typach analiz process mining (odkrywanie, dopasowanie, analiza wydajności) oraz o sposobach ich wykorzystania w ocenie efektywności procesów organizacyjnych. Rozumie znaczenie danych zdarzeń (event logs), ich struktury i jakości dla poprawności wyników analiz. Zna główne narzędzia informatyczne wspierające eksplorację procesów oraz ich możliwości zastosowania w praktyce biznesowej.
B) Umiejętności:
Student potrafi przygotować dane zdarzeń do eksploracji procesów, przeprowadzić analizę odkrycia i dopasowania przebiegów procesów, a także zinterpretować wyniki pod kątem efektywności, zgodności i jakości realizacji procesu. Potrafi identyfikować nieefektywności, wąskie gardła i odchylenia od modelu referencyjnego oraz formułować propozycje usprawnień. Umie uzasadnić ekonomicznie wprowadzenie zmian w procesie. Potrafi zastosować narzędzie klasy process mining do opracowania i zaprezentowania wyników projektu analitycznego.
C) Kompetencje społeczne:
Student potrafi współdziałać i komunikować się w zespole projektowym przy analizie procesów oraz prezentacji wyników. Rozumie znaczenie podejścia opartego na danych w zarządzaniu procesami i doskonaleniu organizacji. Potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę i umiejętności w zakresie analizy procesów oraz wykorzystania narzędzi informatycznych.
Kryteria oceniania
Test jednokrotnego wyboru sprawdzający znajomość podstawowych pojęć, koncepcji i metod eksploracji procesów (25%),
Aktywność podczas zajęć oraz wykonywanie zadań praktycznych w trakcie ćwiczeń komputerowych (25%),
Opracowanie studium przypadku w zespole, obejmującego analizę danych zdarzeń i interpretację wyników (25%),
Projekt zespołowy polegający na przeprowadzeniu pełnego cyklu analizy procesowej z wykorzystaniem narzędzia informatycznego klasy process mining, wraz z prezentacją wyników i rekomendacji usprawnień (25%).
Literatura
van der Aalst, W. M. P. (2016). Process Mining: Data Science in Action. Springer.
Brzychczy, E., Rostek, K. (2024). Cyfrowa analiza danych i procesów. Warszawa: PWE.
Wybrane artykuły naukowe i studia przypadków dotyczące zastosowań eksploracji procesów, udostępnione przez prowadzącego w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: