Socjologia 2400-L1PPSOC
Proponowane zajęcia są wprowadzeniem w problematykę szeroko rozumianych nauk społecznych. Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami stosowanymi do wyjaśniania zjawisk życia społecznego.
Program zajęć obejmuje trzy zasadnicze bloki tematyczne: blok pierwszy dotyczący zagadnień społecznych związanych z funkcjonowaniem i przemianami gospodarki pierwotnej; blok drugi wprowadzający wybrane problemy i pojęcia stosowane w socjologii; blok trzeci dotyczący zastosowań koncepcji wypracowanych w ramach antropologii społecznej i mikrosocjologii do wyjaśnień zjawisk społecznych współczesnych społeczeństw.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne
K_W07 jest świadomy istnienia różnych rodzajów organizacji społeczeństwa w przeszłości i współcześnie
K_W08 jest świadomy zróżnicowania społecznego oraz istnienia nierówności społecznych, a także ich wpływu na życie jednostek i funkcjonowanie grup społecznych
K_W11 rozumie społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne
K_W16 posiada podstawową wiedzę o problemach wynikających ze zróżnicowania kulturowego współczesnego społeczeństwa
K_W28 posiada podstawową wiedzę na temat procesów leżących u podstaw stabilności i zmiany społecznej
K_U07 potrafi dokonać prostej analizy konsekwencji procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach
K_U17 potrafi formułować sądy na temat motywów ludzkiego działania oraz przewidywać społeczne konsekwencje tego działania
K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji
K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy
K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł
K_K14 szanuje opinie innych osób
Kryteria oceniania
Egzamin ustny, uczestnictwo i aktywność na zajęciach
Literatura
Proponowana literatura:
Sallins M. „Pierwotne społeczeństwo dobrobytu”
Krzemińska A., „Groby, garnki i uczeni” (wybrany fragment)
Mauss M., „Szkic o darze”
Linton R., Dyfuzja, w: Elementy Teorii socjologicznej, Szacki J. (red.), Warszawa: PWN lub inne wydania
Homans G., „Podstawowe procesy społeczne”
Straub J., „Tożsamość osobista i zbiorowa. Analiza pojęcia”
Wallerstein I., „Nowoczesny system-świat”; Knöbl W., „Teorie, które nie przeminą: nie kończąca się historia teorii modernizacji”
Davis J, „Przyczynek do teorii rewolucji”
Schutz A., „Społeczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania”
Glazer N., „Teraz wszyscy jesteśmy multikulturalistami”
Therborn G., „Nierówność, która zabija. Jak globalny wzrost nierówności niszczy życie milionów ludzi i jak z nim walczyć” (wybrany fragment)
Tett G., „Siła empatii” (wybrany fragment)
Leszczyński A., „Eksperymenty na biednych” (wybrany fragment)
Kopytoff I., „Kulturowa biografia rzeczy - utowarowienie jako proces”
Ortner S. (2004), Pokolenie X. Antropologia w świecie nasyconym mediami, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej – Kontynuacje, E. Nowicka (red.), Warszawa: PWN, s. 420 - 447.
Lektura uzupełniająca:
Baert P., Carreira da Silva (2010) Teorie społeczne w XX wieku i dzisiaj, Kraków: NOMOS.
Elliott A. (2011) Współczesna teoria socjologiczna, Warszawa: PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: