Narzędzia informatyczne w ekonomii 2400-L1PPNIE
Excel
Wprowadzenie do porządkowania danych ekonomicznych oraz wykonywania podstawowych obliczeń w Excelu z użyciem formuł i adresowania względnego oraz bezwzględnego
Tworzenie wykresów do wizualizacji danych, w tym wykresów pudełkowych (box plot), oraz formatowanie komórek arkusza kalkulacyjnego
Importowanie i eksportowanie danych, porządkowanie arkuszy i tworzenie czytelnych zestawień z myślą o dalszej analizie lub prezentacji
Obliczanie podstawowych statystyk opisowych (średnia, mediana, kwartyle, wariancja, asymetria) i przygotowywanie danych do analizy
Wykorzystanie zaawansowanych funkcji Excela, takich jak wyszukiwanie, agregacja oraz funkcje logiczne i warunkowe
Analizowanie szeregów czasowych: analiza graficzna szeregu, obliczanie stóp wzrostu
Symulowanie zjawisk ekonomicznych przy pomocy liczb pseudolosowych oraz funkcji losowości dostępnych w Excelu
Kolokwium 1
Działanie dużych modeli językowych (LLM), sposób generowania odpowiedzi oraz ich ograniczenia
Formułowanie skutecznych promptów, dopasowanych do potrzeb użytkownika i kontekstu
Praktyczne sposoby wykorzystania AI: łączenie narzędzi, ulepszanie zapytań i automatyzacja pracy
Ocena jakości odpowiedzi AI, wykrywanie błędów oraz unikanie dezinformacji
Świadome i odpowiedzialne korzystanie z AI w nauce, pracy i codziennym życiu, z uwzględnieniem zasad etycznych i ochrony prywatności
Tworzenie rozwiązań z AI – warsztat no-code/low-code
Kolokwium II
(K) - godziny kontaktowe (S) - godziny pracy samodzielnej
laboratorium: 30h (K) 0h (S)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu, student:
WIEDZA
Posiada wiedzę na temat zasad działania narzędzi informatycznych wykorzystywanych w ekonomii, w szczególności arkuszy kalkulacyjnych i generatywnej sztucznej inteligencji, oraz zna ich ograniczenia i potencjał zastosowania w analizie danych ekonomicznych.
Zna i rozumie podstawy statystyki opisowej oraz modelowania zjawisk ekonomicznych, umożliwiające efektywne korzystanie z Excela i narzędzi AI w analizach ilościowych.
Ma wiedzę niezbędną do świadomego, odpowiedzialnego i etycznego korzystania z narzędzi informatycznych w pracy analitycznej.
Jest przygotowany do dalszego rozwijania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie wykorzystania nowoczesnych narzędzi cyfrowych, odpowiadając na zmieniające się potrzeby organizacji i rynku pracy (cyfryzacja, rozwój AI, automatyzacja).
UMIEJĘTNOŚCI
Po zakończeniu zajęć student będzie potrafił:
Sprawnie korzystać z arkusza kalkulacyjnego Excel do porządkowania danych, wykonywania obliczeń oraz wizualizacji informacji ekonomicznych
Analizować dane statystyczne z wykorzystaniem funkcji Excela, w tym obliczać podstawowe miary statystyki opisowej oraz tworzyć wykresy i zestawienia danych
Wykorzystywać narzędzia Excela do analizy zmian w czasie, modelowania zjawisk oraz przygotowywania danych do dalszych analiz
Świadomie korzystać ze sztucznej inteligencji – tworzyć skuteczne prompty, weryfikować odpowiedzi oraz rozpoznawać ograniczenia i potencjalne błędy AI
Stosować zasady etyczne w pracy z narzędziami informatycznymi i AI, z uwzględnieniem odpowiedzialności użytkownika i ochrony danych
KOMPETENCJE
Po zakończeniu kursu student:
Jest gotów do stałego rozwoju własnych kompetencji cyfrowych, w tym poszukiwania nowych źródeł wiedzy oraz doskonalenia umiejętności wykorzystania narzędzi informatycznych w zmieniającym się środowisku pracy.
Rozumie potrzebę aktualizacji wiedzy w obliczu dynamicznych zmian technologicznych, w tym rozwoju sztucznej inteligencji i automatyzacji procesów analitycznych.
Potrafi współpracować z przedstawicielami innych dziedzin (np. IT, ekonomii, analizy danych), wykorzystując narzędzia cyfrowe jako wspólną platformę do rozwiązywania problemów.
Wykazuje odpowiedzialność za etyczne i świadome korzystanie z narzędzi AI i IT, uwzględniając kwestie prywatności, przejrzystości oraz wpływu technologii na decyzje ekonomiczne i społeczne.
Kryteria oceniania
Uzyskanie zaliczenia przedmiotu wymaga:
1. obecności na laboratoriach (dopuszczalne są dwie
nieobecności) i ich zaliczenia na podstawie kryteriów
przedstawionych przez prowadzącego ćwiczenia; podstawą
zaliczenia laboratoriów są dwa kolokwia oraz aktywność; kryteria oceny aktywności ustala prowadzący laboratoria; zaliczenie laboratoriów wymaga uzyskania min. 50% punktów z kolokwiów;
Literatura
Wrotek W., Excel 365 i 2024 PL. Kurs, Helion 2024.
Valentina A., Generatywna sztuczna inteligencja z ChatGPT i modelami OpenAI, Helion 2024.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: