Filozofia 2400-L1PPFIL
Zajęcia realizowane w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki ZIP 2.0”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021 2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05 IP.08 0365/23 00).
W trakcie konwersatorium omawiane są wybrane klasyczne zagadnienia filozoficzne, przy czym ich klasyczność potwierdza dobór krótkich analizowanych tekstów: z jednej strony są to teksty dawne (klasyczne historycznie), z drugiej zaś bliższe czasom współczesnym (klasyczne dla współczesności). Ich zestawienie w każdym z analizowanych zagadnień dowodzi trwałości pytań jakie stawia filozofia, uczestnicy zajęć są zatem kolejnymi w długim ciągu tradycji, którzy się z nimi stykają. Stąd też, poza wprowadzeniem w wybraną tematykę filozoficzną, celem zajęć jest swobodna wymiana zdań, inspirowana czytanymi i omawianymi tekstami.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
– student ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych kierunkach myśli filozoficznej i społecznej w perspektywie historycznej i
współczesnej;
Umiejętności:
– student potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych;
– student potrafi dokonywać analizy tekstów filozoficznych;
Kompetencje społeczne:
– student rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy;
– student jest gotowy pracować w zespole i prezentować wyniki prac zespołu
Kryteria oceniania
- znajomość omawianych tekstów
- aktywny udział w dyskusji
- egzamin końcowy
Literatura
Platon, Obrona Sokratesa
Platon, Państwo
Arystoteles, Etyka nikomachejska
Epiktet, Diatryby
Augustyn, Wyznania
Tomasz z Akwinu, Summa teologii, q. 1-3
Machiavelli, Książę
Kant, Co to jest Oświecenie
Friedrich Nietzsche, Z genealogii moralności
Freud, Wstęp do psychoanalizy
Jean-François Lyotard, Postmodernizm dla dzieci
Rene Girard, Rzeczy ukryte od założenia świata
Umerto Eco, Nie myśl, że książki znikną
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: