Informatyka gospodarcza 2400-IiE2IG
1. Wprowadzenie do Informatyki Gospodarczej
a. Definiowanie Informatyki Gospodarczej: omówienie integracji technologii informacyjnej ze strategiami i procesami biznesowymi.
b. Historyczna ewolucja Informatyki Gospodarczej: śledzenie rozwoju Informatyki Gospodarczej jako dyscypliny naukowej.
c. Warsztat metodologiczny Informatyki Biznesowej: przegląd narzędzi, metodologii i technik stosowanych w Informatyce Gospodarczej.
d. Możliwości kariery w Informatyki Gospodarczej: przedstawienie potencjalnych ścieżek kariery i ról w tej dziedzinie.
2. Dane, informacje, języki programowania, sprzęt komputerowy
a. Dane, informacje, wiedza, kapitał intelektualny: hierarchia tych elementów i ich wartość biznesowa.
b. Języki wysokiego poziomu a języki niskiego poziomu: Porównanie języków wysokiego poziomu, takich jak Python i Java, z językami niskiego poziomu, takimi jak Assembler i C, oraz zrozumienie ich odpowiednich zastosowań.
c. Wybór języka programowania: low-code i no-code tools; omówienie czynników wpływających na wybór języka programowania dla konkretnych aplikacji biznesowych.
d. Sprzęt komputerowy i sieciowy: podstawowe elementy sprzętu komputerowego i sieciowego, podkreślając ich funkcjonalność w wykonywaniu oprogramowania i utrzymywaniu łączności sieciowej.
3. Informacja w systemach zarządzania
a. Systemy informacyjne w organizacjach: znaczenie i struktura systemów informatycznych w kontekście wykorzystania w praktyce gospodarczej.
b. Organizacje wirtualne: koncepcja organizacji wirtualnych i ich działanie w kontekście opartym na systemach informatycznych.
c. Organizacje uczące się: przegląd sposobów, w jaki organizacje uczą się i dostosowują poprzez zarządzanie informacjami i wiedzą.
d. Przyszłość organizacji w erze hiperinformatyzacji: w jaki sposób postęp w technologii informacyjnej wpłynie na przyszłe struktury i operacje organizacyjne.
4. Systemy IT w biznesie – Wprowadzenie
a. Wybrane zagadnienia z teorii systemów: omówienie podstawowych koncepcji teorii systemów i ich zastosowania w systemach informatycznych w biznesie.
b. Istota i typologia systemów informatycznych: omówienie istoty i rodzajów systemów informatycznych w biznesie.
c. Wybór systemów informatycznych: określenie kryteriów wyboru odpowiednich systemów informatycznych dla określonych potrzeb biznesowych.
d. Wdrażanie systemów informatycznych: przegląd procesu wdrażania systemów informatycznych w biznesie.
e. Analityka biznesowa: analityka biznesowa jako czynnik zarządzania wiedzą o klientach.
5. Systemy IT w biznesie - architektura korporacyjna
a. Architektura korporacyjna: omówienie koncepcji architektury korporacyjnej.
b. Korzyści z zastosowania architektury korporacyjnej: przegląd korzyści z wdrożenia architektury korporacyjnej (min.: usprawnienie procesu decyzyjnego, usprawnienie operacji i ulepszone dostosowanie IT).
c. Tworzenie architektury korporacyjnej: proces i metodologia związane z budowaniem architektury korporacyjnej.
6. Systemy IT w Biznesie – Aplikacje ERP i CRM
a. Systemy ERP: omówienie systemów ERP i ich funkcjonalności.
b. Systemy CRM i analityka biznesowa: omówienie systemów zarządzania relacjami z klientami (CRM) oraz sposobu w jaki analityka biznesowa usprawnia decyzje dotyczące klientów.
c. Studia przypadków udanych wdrożeń systemów informatycznych: analiza rzeczywistych przykładów udanych wdrożeń systemów informatycznych.
7. Przetwarzanie w chmurze i biznes
a. Rodzaje usług w chmurze: omówienie koncepcji: infrastruktury jako usługi (IaaS), platformy jako usługi (PaaS) i oprogramowania jako usługi (SaaS).
b. Dostawcy rozwiązań chmurowych: przegląd głównych dostawców, takich jak Amazon Web Services (AWS), Google Cloud Platform (GCP), Microsoft Azure i PCSS.
c. Korzyści i wyzwania związane z przetwarzaniem w chmurze: zalety korzystania z usług w chmurze i potencjalne wyzwania, takie jak bezpieczeństwo i koszty.
d. Przewaga konkurencyjna dzięki rozwiązaniom chmurowym w jaki sposób firmy mogą wykorzystywać rozwiązania chmurowe w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej.
8. Sztuczna inteligencja w biznesie
a. Definiowanie sztucznej inteligencji: wprowadzenie definicji sztucznej inteligencji, jej podobszarów (w tym uczenia maszynowego, przetwarzania języka naturalnego, robotyki itp.) oraz rozróżnienie między wąską sztuczną inteligencją a ogólną sztuczną inteligencją.
b. Zastosowania sztucznej inteligencji: odkrywanie różnych rzeczywistych zastosowań sztucznej inteligencji, od systemów rekomendacji na platformach takich jak Amazon i Netflix po sztuczną inteligencję w opiece zdrowotnej, finansach i samojezdnych samochodach.
c. Etyka i sztuczna inteligencja: omawianie kwestii etycznych związanych ze sztuczną inteligencją, w tym kwestii prywatności, uprzedzeń, wpływu na rynek pracy i potrzeb odpowiednich regulacji.
d. Przyszłość sztucznej inteligencji: przegląd aktualnych trendów i potencjalnych przyszłych kierunków rozwoju sztucznej inteligencji.
9. Internet rzeczy (IoT) i biznes
a. Definiowanie IoT: omówienie koncepcji IoT, jej kluczowych elementów i potencjału transformacyjnego dla organizacji.
b. Systemy IoT: przedstawienie kluczowych komponentów systemów IoT.
c. Wpływ IoT na działalność biznesową: dyskusja o tym, jak IoT zmienia działalność biznesową i doświadczenia klientów.
d. Studia przypadków IoT: omówienie rzeczywistych zastosowań IoT w różnych branżach.
e. Przyszłość IoT w biznesie: spojrzenie na potencjalne przyszłe zastosowania i rozwój IoT w organizacjach.
10. E-biznes i handel cyfrowy
a. Modele e-biznesu: definiowanie i kategoryzowanie różnych typów modeli e-biznesu.
b. Udane studia przypadków e-biznesu: omówienie przykładów udanych modeli i operacji e-biznesu.
c. Możliwości i wyzwania w e-biznesie: potencjalne możliwości i wyzwania, przed którymi mogą stanąć przedsiębiorstwa działające w e-biznesie.
11. E-rząd i e-administracja
a. Definiowanie e-administracji: omówienie koncepcji e-administracji i jej funkcji w usprawnianiu nowoczesnej administracji publicznej.
b. Typy usług e-administracji: przegląd różnych usług e-administracji, takich jak G2C (rząd-obywatel), G2B (rząd-biznes) i G2G (rząd-rząd).
c. Technologie w e-administracji: omówienie technologii stosowanych w e-administracji i korzyści ich wykorzystania.
d. Wyzwania i potencjał e-administracji: omówienie potencjalnych wyzwań i możliwości związanych z e-administracją.
e. E-administracja w praktyce: omówienie praktycznych przykładów wdrożeń e-administracji na całym świecie.
12. Przemysł 5.0
a. Ewolucja od Przemysłu 1.0 do Przemysłu 5.0: śledzenie ewolucji przemysłu od rewolucji przemysłowej do obecnego stanu, Przemysłu 5.0, charakteryzującego się głęboką integracją ludzi i maszyn.
b. Wpływ Przemysłu 5.0 na różne sektory: omówienie wpływu i transformacji spowodowanej przez Przemysł 5.0 w różnych sektorach.
c. Potencjał i wyzwania rozwoju Przemysłu 5.0: omówienie potencjalnych możliwości i wyzwań związanych z Przemysłem 5.0.
13. Druk 3D i jego wpływ na biznes
a. Wprowadzenie do druku 3D: wprowadzenie do podstawowych zasad drukowania 3D, jego metodologii i rodzajów użytych materiałów.
b. Rodzaje technologii druku 3D: przegląd różnych rodzajów technologii druku 3D i ich specyficznych zastosowań.
c. Druk 3D w procesach produkcyjnych i projektowych: Omówienie, w jaki sposób druk 3D rewolucjonizuje procesy produkcyjne i projektowe.
d. Studia przypadków: omówienie praktycznych przykładów zastosowań druku 3D w różnych branżach.
e. Potencjał i wyzwania rozwoju druku 3D w biznesie: omówienie potencjału i kierunków rozwoju technologii druku 3D.
14. Rzeczywistość wirtualna i rozszerzona w biznesie
a. Zrozumienie technologii VR/AR: wprowadzenie koncepcji rzeczywistości wirtualnej (VR) i rzeczywistości rozszerzonej (AR) oraz technologii, które je tworzą.
b. Różnice między VR i AR: Omówienie podstawowych różnic między VR i AR oraz ich różnych zastosowań.
c. VR/AR w operacjach biznesowych i doświadczeniach klientów: badanie, w jaki sposób VR/AR może usprawnić operacje biznesowe i doświadczenia klientów.
d. Studia przypadków zastosowań VR/AR: omawianie praktycznych przykładów zastosowania technologii VR/AR w różnych branżach.
e. Potencjał i wyzwania rozwoju VR/AR: omówienie potencjału technologii VR/AR w sektorze biznesowym.
15. Przegląd przyszłych trendów w informatyce gospodarczej
a. Podsumowanie zagadnień: przegląd kluczowych tematów i spostrzeżeń zdobytych podczas kursu.
b. Technologie nieobjęte : omawianie ważnych technologii nieomówionych w kursie, takich jak Blockchain, Quantum Computing i inne.
c. Przyszłe trendy w informatyce gospodarczej: Omówienie potencjalnych przyszłych trendów i technologii w informatyce biznesowej, w tym prywatności danych, bezpieczeństwa, postępów w sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym.
16. Prompt Engineering
a. Podstawy Prompt Engineering: kompleksowe wprowadzenie do zasad Prompt Engineering.
b. Elementy Prompt Engineering: szczegółowe omówienie różnych aspektów Prompt Engineering, w tym torowania, kadrowania i frazowania.
c. Prompt Engineering w biznesowych przypadkach użycia: ocena praktycznych zastosowań szybkiej inżynierii w różnych scenariuszach biznesowych, począwszy od chatbotów obsługi klienta po systemy wspomagające podejmowanie decyzji dla kadry kierowniczej.
d. Studia przypadków: Prezentacja udanych wdrożeń Prompt Engineering w aplikacjach na małą skalę i na poziomie przedsiębiorstwa, analiza komponentów, które przyczyniły się do ich skuteczności.
e. Potencjał i wyzwania rozwoju PE: Dyskusja na temat trwających badań w zakresie PE i potencjalnych przyszłych zmian w tej dziedzinie.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Cele kursu:
Pod koniec tego kursu studenci będą potrafili:
• Zrozumieć kluczowe pojęcia i trendy w informatyce biznesowej.
• Zbadać znaczenie i skutki różnych technologii cyfrowych we współczesnych kontekstach biznesowych.
• Przeanalizować proces doboru i wdrożenia różnych systemów informatycznych.
• Zastosować wiedzę informatyczną w sektorach takich jak logistyka i opieka zdrowotna.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu na podstawie:
• Kontrola obecności (20%)
• Egzamin (80%)
Literatura
Obowiązkowa:
• Wrycza, S., & Maślankowski, J. (2019). Informatyka ekonomiczna: teoria i zastosowania. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rekomendowana:
• Temat 1:
- Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35.
- Grover, S., & Pea, R. (2013). Computational Thinking in K–12 A Review of the State of the Field. Educational Researcher, 42(1), 38-43.
• Temat 2:
- Cormen, T. H., Leiserson, C. E., Rivest, R. L., & Stein, C. (2009). Introduction to algorithms. MIT press.
- Sedgewick, R., & Wayne, K. (2011). Algorithms (4th ed.). Addison-Wesley Professional.
• Temat 3:
- Laudon, K. C., & Laudon, J. P. (2016). Management Information Systems: Managing the Digital Firm. Pearson.- Davenport, T. H. (2013). Process innovation: reengineering work through information technology. Harvard Business Press.
• Temat 4:
- Tanenbaum, A. S., & Wetherall, D. J. (2011). Computer Networks. Prentice Hall.
- Silberschatz, A., Galvin, P. B., & Gagne, G. (2013). Operating System Concepts. Wiley.
• Temat 5:
- Monk, E., & Wagner, B. (2012). Concepts in Enterprise Resource Planning. Cengage Learning.
- Chen, I. J., & Popovich, K. (2003). Understanding customer relationship management (CRM). Business Process Management Journal.
• Temat 6:
- Lankhorst, M. (2013). Enterprise Architecture at Work: Modelling, Communication and Analysis. Springer.
- Tamm, T., Seddon, P. B., Shanks, G., & Reynolds, P. (2011). How does enterprise architecture add value to organisations? Communications of the Association for Information Systems, 28, 141-168.
• Temat 7:
- Mintzberg, H. (1983). Power in and around organizations. Prentice-Hall.
- Alter, S. (2013). Work system theory: overview of core concepts, extensions, and challenges for the future. Journal of the Association for Information Systems, 14(2), 72-121.
• Temat 8:
- Heeks, R. (2006). Implementing and managing eGovernment: An international text. Sage.
- Norris, D. F., & Reddick, C. G. (2013). Local e-government in the United States: Transformation or incremental change? Public Administration Review, 73(1), 165-175.
• Temat 9:
- Laudon, K. C., & Traver, C. G. (2013). E-commerce. Pearson.
- Chaffey, D. (2015). Digital business and e-commerce management. Pearson.
• Temat 10:
- Russell, S., & Norvig, P. (2016). Artificial Intelligence: A Modern Approach. Pearson.
- Davenport, T. H., & Ronanki, R. (2018). Artificial intelligence for the real world. Harvard Business Review, 96(1), 108-116.
• Temat 11:
- Erl, T., Puttini, R., & Mahmood, Z. (2013). Cloud Computing: Concepts, Technology & Architecture. Prentice Hall.
- Armbrust, M., Fox, A., Griffith, R., Joseph, A. D., Katz, R., Konwinski, A., ... & Zaharia, M. (2010). A view of cloud computing. Communications of the ACM, 53(4), 50-58.
• Temat 12:
- Schumacher, A., Erol, S., & Sihn, W. (2019). A Maturity Model for Assessing Industry 4.0 Readiness and Maturity of Manufacturing Enterprises. Proceedings, 13(1), 35.
- Lee, J., Bagheri, B., & Kao, H. A. (2015). A Cyber-Physical Systems architecture for Industry 4.0-based manufacturing systems. Manufacturing Letters, 3, 18-23.
- World Economic Forum. The Future of Jobs: Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution.
• Temat 13:
- Lipson, H., & Kurman, M. (2013). Fabricated: The new world of 3D Printing. Wiley.
- Wohlers Associates, Inc. (2021). Wohlers Report 2021: 3D Printing and Additive Manufacturing State of the Industry.
• Temat 14:
- Wen, J. R., Li, X., Laffey, J. M., & Wang, H. (2020). Virtual reality and augmented reality in retailing. Journal of Retailing and Consumer Services, 57, 102219.
- Dhir, A., Pallesen, S., Torsheim, T., & Andreassen, C. S. (2016). Do age and gender differences exist in selfie-related behaviours?. Computers in Human Behavior, 63, 549-555.
- Microsoft. (2021). Microsoft HoloLens: Mixed Reality in Business.
• Temat 15:
- Atzori, L., Iera, A., & Morabito, G. (2010). The internet of things: A survey. Computer Networks, 54(15), 2787-2805.
- Fan, S., Chang, X., Zhao, W., & Wu, D. (2019). The IoT ecosystem: Unlocking the business value of connectedness. Technological Forecasting and Social Change, 145
- Internet of Things (IoT) (continued) 3. Existing Source: Cisco. (2019). The Internet of Things (IoT) in the Digital Economy.
• Temat 16:
- Chen, J. M., & Chen, S. C. (2020). A systematic literature review of business informatics research: Current trends and future directions. International Journal of Information Management, 54, 102142.
- Laudon, K. C., & Laudon, J. P. (2016). Management information systems: Managing the digital firm. Pearson.
- Gartner. (2021). Top Strategic Technology Trends for 2021.
- Brown, T. B., Mann, B., Ryder, N., Subbiah, M., Kaplan, J., Dhariwal, P., ... & Amodei, D. (2020). Language models are few-shot learners. arXiv preprint arXiv:2005.14165.
- Petroni, F., Fan, A., Lewis, M., Yacoby, A., and Dauphin, Y. N. (2021). How Context Affects Language Models' Factual Predictions. arXiv preprint arXiv:2104.03012.
- OpenAI. (2021). OpenAI Cookbook: Guide to Prompt Engineering.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: