Bankowość komercyjna 2400-FiR3BK
Celem wykładu jest przekazanie podstawowej, usystematyzowanej wiedzy teoretycznej i praktycznej związanej z istotą, rolą oraz funkcjonowaniem banków komercyjnych. W trakcie wykładu student zostanie zapoznany z: istotą pośrednictwa finansowego i znaczeniem banków komercyjnych, podstawowymi modelami mikroekonomicznymi tych banków, głównymi obszarami zarządczymi w przedsiębiorstwach bankowych w tym m.in.: zarządzaniem płynnością i zarządzaniem aktywami, a także podstawami systemu nadzoru. Studenci poznają też główne produkty banków komercyjnych, podstawy rachunkowości bankowej, analizy bilansu i rachunku nakładów-wyników; w tym analizy ryzyka i efektywności. Wykład obejmuje też podstawowe elementy strategii rynkowych/biznesowych banku ze szczególnym uwzględnieniem działań o charakterze promocyjno-marketingowym.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A. Wiedza:
Student zna i rozumie istotę ekonomiczną pośrednictwa finansowego, w tym rolę banków komercyjnych w tym systemie
Student ma wiedzę nt podstawowych produktów banków komercyjnych. Student zna strukturę bilansu banków komercyjnych oraz zna i rozumie główne składniki jego przychodów oraz kosztów, w tym tworzące wynik finansowy
Student zna i rozumie mnożnikowy model banku komercyjnego.
Student zna i rozumie specyfikę funkcji produkcji banku komercyjnego. Student zna podstawowe modele mikroekonomiczne banku komercyjnego (Montiego-Kleina), dotyczące: struktur monopolistycznych, oligopolistycznych oraz wolnokonkurencyjnych. Student rozumie oddziaływanie struktur rynkowych na marże banków komercyjnych.
Student zna i rozumie znaczenie zjawisk losowych w bankowości komercyjnej. Student zna i rozumie mikroekonomiczny model stochastyczny banku komercyjnego. Student zna i rozumie pojęcie oczekiwanego deficytu płynności banku komercyjnego. Student rozumie rolę rezerw w banku komercyjnym oraz zna podstawowe modele stochastyczne rezerw. Student zna i rozumie pojęcie i znaczenie wymogów kapitałowych.
Student zna i rozumie rodzaje ryzyk w funkcjonowaniu banków komercyjnych. Student wie, jakie są przyczyny, symptomy i skutki tych ryzyk. Student wie, jakie mechanizmy generują te ryzyka, w tym rozumie rolę asymetrii informacji i pokusy nadużycia. Student zna podstawowe metody ograniczania tych ryzyk.
Student zna i rozumie, jaki wpływ na zachowania banków komercyjnych może mieć zjawisko asymetrii informacji oraz pokusy nadużycia. Student rozumie, jakie wywołują one zakłócenia w funkcjonowaniu mechanizmów rynkowych, w tym zna i rozumie istotę i rodzaje racjonowania kredytów. Student zna model Tirolea racjonowania kredytów.
Student ma wiedzę nt potrzeby i roli nadzoru bankowego
Student ma wiedzę nt praktycznych zasad zarządzania bankiem komercyjnym. Zna i rozumie rolę marketingu bankowego.
B. Umiejętności:
Student umie dokonać podstawowej analizy bilansu banku komercyjnego i na tej podstawie ocenić m.in. bezpieczeństwo banku
Student umie porównywać podstawowe produkty bankowe pod względem ich efektywności i ryzyka
Student umie przeanalizować umowę kredytową, w tym zidentyfikować i ocenić jej konsekwencje prawne i finansowe dla kredytobiorcy
Student umie zinterpretować istotę, cel i skutki wprowadzenia regulacji nadzorczych
Student potrafi wykorzystywać w działalności profesjonalnej artykuły z prasy fachowej nt bankowości komercyjnej
Student dysponuje aparatem narzędziowym, niezbędnym dla dalszego rozwijania, także samodzielnego, swej wiedzy teoretycznej i praktycznej nt bankowości komercyjnej; również w zakresie wymaganym na studiach wyższych stopni.
C. Kompetencje społeczne:
Student ma świadomość znaczenia banków komercyjnych dla stabilności systemu finansowego. Student rozumie potrzebę bezwzględnego przestrzegania zasad sztuki bankowej – tak z punktu widzenia interesu ekonomicznego poszczególnych banków, jak i ich interesariuszy.
Student rozumie znaczenie profesjonalizmu i uczciwości w budowaniu zaufania do systemu bankowego, będącego podstawą jego stabilnego i efektywnego – w dłuższym horyzoncie – działania.
Student rozumie złożoność, głębokość i zmienność powiązań banków komercyjnych z wieloma obszarami gospodarki. Student ma świadomość, że w przypadku podjęcia pracy zawodowej w sektorze finansowym, zwłaszcza bankowym, powinien ustawicznie i wielokierunkowo poszerzać swą wiedzę nt funkcjonowania banków komercyjnych.
KU05, KU06, KK01, KK03, KU04, KU03. KU02, KU01, KW03, KW02, KW01
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy, bez dodatkowych warunków dopuszczających: test wielokrotnego wyboru, czas pisania 50 minut
Literatura
Podstawowa:
1. Freixas Xavier, Rochet J.Ch., Mikroekonomia bankowa, CeDeWu, Warszawa 2007 (Rozd.1,2,4,8,9)
2. Heffernan S., Nowoczesna bankowość, PWN, Warszawa, 2007
3. Iwanicz-Drozdowska M., Nowak A., Ryzyko bankowe, SGH, Warszawa, 2002
4. Matthews K., Thompson J., Ekonomika bankowości, PWE, Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: