Investment Account 2400-FIM2RI
Kurs składa się z trzech bloków tematycznych. W ramach każdego bloku studenci przygotowują i prezentują projekt grupowy.
Blok A: Optymalizacja portfela metodą Markowitza.
Cel naukowy: Zbudowanie optymalnego portfela w oparciu o 5 podanych przez wykładowcę spółek. Analiza prowadzona dla spółek z WGPW, w oparciu o historyczne notowania.
Cel operacyjny: nauka znajdowania danych (www.gpwinfostrefa.pl), transformacji danych, wyznaczania zwrotów i oceny ich korelacji, operacji na macierzach, używania Solvera
Działania:
- ocena spółek i branż, perspektywy na przyszłość, oczekiwania zmian na giełdzie papierów wartościowych
- analiza historycznych kursów akcji: macierz wariancji-kowariancji w oknie czasowym, korelacja zwrotów, beta rynkowe,
- optymalizacja portfela, wykorzystanie dodatku Solver w MS Excel, ustalenie wag aktywów
W ramach tego bloku studenci przygotowują krótki raport merytoryczny nt. inwestowania w wybrane spółek.
Blok B: Stworzenie biznes planu
Cel naukowy: Stworzyć jednoroczny biznesplan dla piekarni, firmy IT etc. (do wyboru) działającej w Warszawie - zrozumieć czym jest w praktyce Bilans, Rachunek Zysków i Strat, CF, wyznaczyć cenę, zbadać koszty, połączyć te informacje i ocenić projekt w sensie finansowym
Cel operacyjny: nauczyć się szacować dane na podstawie innych biznesów, opanować w Excelu NPV, IRR, okres zwrotu, rozumieć, jak wykorzystać istniejące template sprawozdań finansowych dostępne on-line
Działania:
- określenie warunków funkcjonowania firmy
- budowa bilansu i rachunku zysków i strat, CF
- ocena podstawowych wskaźników finansowych
- ocena jakości projektu, prognoza rentowności projektu
W ramach tego bloku studenci przygotowują krótki raport merytoryczny nt. stworzonego biznes planu.
Blok C: Wycena firmy metodą zdyskontowanych przepływów
Cel naukowy: nauka zastosowania DCF, zrozumienie dyskontowania i wyznaczania WACC, zrozumieć zasady prognozowania i analizę wrażliwości,
Cel operacyjny: wycena polskiej firmy notowanej na europejskim rynku papierów wartościowych (np. w Londynie czy Frankfurcie)
Działania:
- ocena firmy i jej otoczenia biznesowego
- prognozy branży i firmy
- analiza historyczna - średnia cena akcji w kwartałach
- analiza prospektywna - determinanty Cash Flow firmy
- wycena spółki: wyznaczenie CF, szacowanie WACC, szacowanie wartości rezydualnej,
wycena spółki i akcji, rekomendacja
W ramach tego bloku studenci przygotowują krótki raport merytoryczny nt. rekomendacji inwestycji w akcje wybranej spółki giełdowej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu konwersatorium student:
Wiedza
- Zna w sposób pogłębiony metody i narzędzia opisu zjawisk ekonomicznych i finansowych - optymalizacyjne i symulacyjne modele finansowe. Zna źródła pozyskiwania danych finansowych. Zna sposoby wykorzystania arkusza kalkulacyjnego w opisie zjawisk ekonomicznych i społecznych.
- Przez pracę z programem prawnie chronionym z wykorzystaniem materiałów dydaktycznych wytworzonych na WNE UW zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz potrafi skorzystać z narzędzi udostępnionych na zasadach Open Source oraz Creative Commons
- Zna możliwości aplikacyjne przedstawionych metod i na ich podstawie może tworzyć symulacje i prognozy na potrzeby własnej firmy lub inwestycji na rynku kapitałowym
Umiejętności
- Na podstawie pracy z danymi potrafi porównać scenariusze finansowe i wybiera bardziej korzystne, krytycznie bada i porównuje sprawozdania księgowe rekomenduje inwestycje finansowe
- Potrafi pozyskać dane, stworzyć model finansowy oraz użyć go w realnej sytuacji prognozowania sytuacji finansowej firmy lub osoby indywidualnej. Potrafi kreatywnie wykorzystać arkusz kalkulacyjna jako narzędzie. Prowadzi analizy ilościowe w arkuszu kalkulacyjnym.
- Potrafi przeprowadzić analizę finansowa lub ekonomiczną. Potrafi wyszukać dane, zastosować opis modelowanie statystyczne lub ekonometryczne. Potrafi przedstawić w formie pisemnej i przekazać ustnie cały proces badawczy jako raport.
Kompetencje społeczne
- Zapoznanie się z podstawowymi i zaawansowanymi narzędziami arkusza kalkulacyjnego pozwala mu na rozszerzenie wiedzy we własnym zakresie.
- Na podstawie przedstawionych interpretacji uzyskanych wyników potrafi być krytyczny w stosunku do przedstawionych modeli i prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wykorzystaniem tych metod w prowadzeniu własnej firmy lub pracy zawodowej S2A_K04
- Przez pisanie wspólnych raportów i analiz w ramach zaliczenia potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
KW01, KW002, KW03, KW04, KW05, KU01, KU02, KU03, KU04, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
- Każdy blok tematyczny kończy się prezentacjami raportu w grupach – każda osoba może prezentować tylko raz w trakcie semestru (należy przedstawić prezentację i oddać raport na max. 2-3 strony). Ocenie podlega zarówno raport, jak i prezentacja, ich kompletność, zgodność z oczekiwaniami i terminowość.
- Praca w grupach 3 osobowych (może być ten sam skład w każdym projekcie)
- Przesyłanie raportów do 23:59 dnia prezentacji
- Każdy raport daje max. 30 pkt. Łączna liczba punktów to 3*30 pkt + max. 10 pkt za portfel likwidowany na ostatnich zajęciach = 100 pkt
- Brak prezentacji = -5 pkt, spóźnienie raportu o max. 1 tydz. -5 pkt, spóźnienie raportu dłuższe niż 1 tydz. = -10 pkt
- Skala oceniania (względem max.90 pkt): 50%-60%=3, 60%-70%=3+, 70%-80%=4, 80%-90%=4+, 90%-95%=5, 95%-100%=5!
- Każda nieobecność wymaga napisania karniaka na podane temat (wg listy do zajęć). Już jedno zdanie skopiowane z Internetu kasuje wszystkie
Literatura
David G. Luenberger, Investment Science, 2013, Oxford University Press
Simon Benninga, Financial Modeling, 2014, The MIT Press; fourth edition
John Tjia, Building Financial Models, 2009, McGraw-Hill, Finance & Investing
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: