Ekonomia behawioralna 2400-EP3EB
1.Zajęcia wstępne. Geneza Ekonomii Behawioralnej i główne pola badawcze. (2 godz.)
2.Metody badawcze stosowane w Ekonomii Behawioralnej. Zmienne jakościowe wpływające na decyzje ekonomiczne. Związek między postawą a użytecznością, postawy wobec pieniądza. Związek między Poziomem życia a zadowoleniem z życia (4 godz.)
3.Problemy podejmowania decyzji: fizjologiczne ograniczenia poznawcze człowieka, oszczędzanie wysiłku poznawczego, racjonalność myślenia „na skróty”, racjonalność ograniczona, paradoksy wyboru w czasie (4 godz.)
4.Teoria Perspektywy i jej implikacje – przykłady z mikro i makroekonomii (6 godz.)
5. Percepcja działań ekonomicznych i ryzyka. Subiektywna ocena ryzyka. (2 godz.)
6. Wpływ emocji, systemów wartości (szczególnie poczucia sprawiedliwości) i efektu własności na decyzje ekonomiczne. Efekt dysonansu poznawczego (4 godz.)
7.Teoria konsumpcji Garry’ego Beckera. Motywacyjne aspekty konsumpcji. Wykorzystanie wiedzy o czynnikach kształtujących wzory konsumpcji w marketingu, percepcja reklamy. Wpływ osobowości na zachowania konsumentów. (4 godz.)
8. Behawioralna teoria oszczędzania, „krótkowzroczność” i odkładanie w czasie decyzji o oszczędzaniu (2 godz)
9. Libertański paternalizm – propozycja Richarda Thalera
10. Podsumowanie + kartkówka nieobowiązkowa (2 godz.)
Przygotowanie do zajęć wymaga podobnej ilości godzin, co realizacja poszczególnych tematów. Przygotowanie prezentacji wybranego zagadnienia wymaga ok.6-8 godzin pracy. Łączne obciążenie zajęciami ok.70 godz.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
umiejętność pokazania złożoności i różnorodności czynników wpływających na zachowania ekonomiczne.
Kryteria oceniania
Ocena będzie wynikiem obecności i aktywności na zajęciach – uczestnictwa w dyskusji, ewentualnego przygotowania referatu. Studenci będę poproszeni o wykonanie 2 krótkich prac domowych,.
Alternatywna forma oceny –sprawdzian pisemny.
Literatura
Obowiązkowa:
George Akerlof i J.Shiler, Złowić frajera, ekonomia manipulacji i oszustwa, PTE 2018 (wybrane fragmenty)
Gerrit Antonides, Psychology in Economics and Business, Kluwer Academic Publishers, wyd.2 1996 wstęp i r.2.
Gerrit Antonides – Próba scalenia psychologicznej i ekonomicznej teorii konsumpcji w: Zachowanie konsumenta, Koncepcje i badania europejskie, ( red. .M. Lmambkin, G. Foxall, F. Van Raaij, B.Heilbrunn) PWN 2001.
Garry Becker, Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich
r. VII, “O nowej teorii zachowań konsumenta”
Colin Cramer, Behavioral Economics, Current Biology, vol.4/2015 nr 18
Janusz Czapiński, Szczęście – złudzenia czy konieczność? W: Złudzenia, które pozwalają żyć, szkice z psychologii społecznej, red. Mirosław Kofta i Teresa Szustrowa, PWN 2009
Daniel Kahneman's Nobel Prize lecture http://nobelprize.org/nobel_prizes/economics/laureates/economics/2002/kahneman-lecture.html, fragment
Katarzyna Stasiuk, Dominika Maison, Psychologia konsumenta, PWN 2014
Richard Thaler, Cass Sunstein, Impuls, jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia., Wyd. Zysk i ska, 2018. ( wybrane fragmenty)
Tadeusz Tyszka (red). Psychologia ekonomiczna. Gdańskie wydawnictwo psychologiczne 2003.R.1 - 3, 14
Tadeusz Tyszka, Decyzje. Perspektywa psychologiczna i ekonomiczna. Scholar 2010
Nick Wilkinson, An Introduction to Behavioral Economics. Palgrave Macmilan 2008 (wybrane fragmenty)
Tomasz Zaleśkiewicz, Psychologia inwestora giełdowego, GdańskieWydawnictwo psychologiczne, 2003
Zalecana:
George Akerlof, „Makroekonomia behavioralna a funkcjonowanie gospodarki”, Gospodarka narodowa 10/2003
Gerrit Antonides, W.Fred van Raaij. Zachowanie konsumenta. PWN 2003, r.8.,23
Gordon R.Foxall – Model kupowania i konsumpcji z perspektywy zachowań konsumenta, czyli od teorii zachowania konsumenta do praktyki marketingowej (cz.2) w: Zachowanie konsumenta, Koncepcje i badania europejskie
D.Kahneman and A.Tversky(eds) Choices, Values and Frames, Cambridge University Press, Cambridge UK 2003 (fragmenty)
Dominika Maison, Polak w Świecie Finansów, PWN 2014
Hersh Shefrin, Beyond Greed and Fear Understanding Behavioral Finance and the Psychology of Investing, Harvard Business School Press, 2000, (wybrane fragmenty)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: