Narrative Economics: from Text Mining to Search for Meaning 2400-ENSM101B
Celem seminarium jest pomoc studentom w rozwijaniu umiejętności niezbędnych do napisania pracy magisterskiej. Koncentruje się na znaczeniu metod uczenia maszynowego, zwłaszcza eksploracji tekstu, w analizie zjawisk ekonomicznych. Uczestnicy poprawią swoje zrozumienie analizy danych tekstowych, zwłaszcza na temat ekonomii narracyjnej. Integrując metody ilościowe z innowacyjnymi koncepcjami badawczymi, ostatecznym celem jest stworzenie prac, które nie tylko wniosą wkład do literatury ekonomicznej, ale także będą promować zastosowanie technik uczenia maszynowego poza ich konwencjonalnym zakresem.
Podczas seminarium studenci będą formułować pytania badawcze, dokonywać kompleksowych przeglądów literatury oraz analiz statystycznych wybranych zjawisk. Seminarium będzie obejmowało indywidualne i cykliczne konsultacje badawcze. Preferowanymi językami programowania na kursie są Python i R, ale wykładowca akceptuje także inne języki programowania.
Potencjalne inspiracje prac dyplomowych:
• Analiza eksploracji tekstów współczesnych zjawisk gospodarczych.
• Internetowe źródła danych do badania zachowań ekonomicznych jednostek, grup i społeczeństw.
• Narracja i opowiadanie historii jako środek komunikacji i nadawania sensu zjawiskom gospodarczym
Seminarium ma na celu przygotowanie artykułu akademickiego, który wniesie znaczący wkład w dziedzinę ekonomii, wykazując umiejętności studentów w zakresie technik uczenia maszynowego.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiot ten powinien stanowić podstawę metodologiczną do napisania pracy magisterskiej. Po ukończeniu studiów student:
WIEDZA
• Zna powiązania pomiędzy uwarunkowaniami ekonomicznymi, instytucjonalnymi i kulturowo-społecznymi.
• Umie zastosować metody statystyczne i uczenia maszynowego do analizy różnych typów danych społeczno-ekonomicznych
UMIEJĘTNOŚCI
• Potrafi samodzielnie i krytycznie analizować podstawowe teksty ekonomiczne.
• Potrafi przeprowadzić cały proces badawczy: potrafi samodzielnie postawić hipotezę badawczą, teorię ekonomii adekwatną do celu postawionego w pracy badawczej, potrafi zweryfikować hipotezę badawczą, potrafi wyszukiwać dane, zastosować opis modelowania statystycznego lub ekonometrycznego , potrafi przedstawić w formie pisemnej i zaliczyć cały proces jako pracę dyplomową.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• Jest krytyczny wobec współczesnych problemów gospodarczych i stara się racjonalnie wyjaśniać otaczające go zjawiska gospodarcze i społeczne, uczy się myśleć, mówić i pisać w sposób logiczny i spójny
• Dzięki indywidualnej pracy z promotorem potrafi właściwie określić priorytety w prowadzeniu badań i pisaniu pracy.
• Wzmacniając motywację promotora, student nie traktuje pracy magisterskiej jako wymogu formalnego, ale jako element samorozwoju osobistego i zawodowego
Kryteria oceniania
Co dwa miesiące każdy student ma obowiązek przedstawić postępy w pracy: osobiście, podczas rozmowy telefonicznej lub mailowo.
Literatura
Materiały dobierane indywidualnie, dopasowane do wybranego tematu.
Shiller, R. J. (2020). Narrative economics: How stories go viral and drive major economic events. Princeton University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: