Smart cities for ageing societies 2400-ENSM076C
Seniorzy, którzy stanowią coraz większą część populacji, charakteryzują się bardzo silnym zróżnicowaniem stanu zdrowia: od osób w pełni samodzielnych do takich, które wymagają stałej opieki długoterminowej. Bariery i przeszkody w ich samodzielnym funkcjonowaniu w przestrzeni miejskiej mogą być usunięte za pomocą odpowiednio zaprojektowanych rozwiązań polityki lokalnej.
Tematy seminarium będą wypadkową zainteresowań studentów i prowadzących, i będą dobierane pod kątem napisania nie tylko pracy magisterskiej, ale również stworzenia artykułu naukowego. Wybrane zagadnienia, na których będziemy się koncentrować, to między innymi:
1. Rola technologii w kształtowaniu popytu na opiekę długoterminową
2. Mobilność ruchowa, architektura miasta, polityka lokalna i aktywność zawodowa oraz społeczna
3. Bariery aktywnego starzenia się w przestrzeni miejskiej
4. Transport publiczny i informacja w przestrzeni miejskiej
5. Ocena skuteczności ‘inteligentnych’ rozwiązań w miastach różnych kultur
6. Zmiany w zachowaniach indywidualnych i relacjach społecznych wraz z wiekiem i rozwojem technologii
2. Sfery aktywności seniorów: dom/rodzina, osiedle/sąsiedzi i przyjaciele, miasto/społeczeństwo
3. Finansowanie i organizacja opieki długoterminowej,
4. Nie tylko internet: sieci społeczne seniorów
5. Seniorzy, nowe dobra i usługi,
6. Cyfryzacja starzenia się; itd.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
a) Wiedza
1. Student ma wiedzę o starzeniu się populacji i jego konsekwencjach zarówno na poziomie lokalnym, jak i całego państwa
2. Student zna metody i narzędzia używane do analizy procesu starzenia się i jego konsekwencji
b) Umiejętności
1. Student potrafi modelować, analizować i interpretować społeczne i ekonomiczne procesy wynikające ze starzenia się populacji
2. Student wykorzystuje wiedzę uzyskaną w czasie studiów i swoje własne analizy do rozwiązywania problemów badawczych
3. Student potrafi przeprowadzić analizę ekonometryczną, dokonać wyboru danych, zaprezentować wyniki badania i spisać je w formie pracy magisterskiej
c) Kompetencje społeczne
1. Student jest w stanie zdefiniować priorytety procesu badawczego
2. Student jest w stanie zdobywać i podnosić swoją wiedzę i umiejętności
KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KU03, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
W semestrze letnim ocena zależy od postępów w pisaniu pracy i od prezentacji wygłoszonych w ramach seminarium.
Literatura
W ramach seminarium nie ma wymaganej literatury. Dobór pozycji do przeczytania będzie zależał od zainteresowań studentów. Podstawową literaturą będą artykuły naukowe. Przykładowa literatura książkowa obejmuje:
Auerbach A.J., M.S. Feldstein (eds.), Handbook of Public Economics, Elsevier, North-Holland
Caragliu A., C. Del Bo, P. Nijkamp (2011), Smart Cities in Europe, Journal of Urban Technology 18, 65-82.
Clark, R.L., R.V. Burkhauser, M. Moon, J.F. Quinn, T.M. Smeeding (2004), The Economics of an Aging Society, Blackwell Publishing, Oxford
Majer R. (2018), Polityka samorządowa wobec starości. Strategie i podmioty, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Piggott J., Woodland A. (2016), Handbook of the Economics of Population Aging, Elsevier, North Holland
Szukalski P. (2009), Przygotowanie do starości. Polacy wobec starzenia się, ISP, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: