Innovation economics 2400-ENSM050C
Mimo rosnącego znaczenia innowacji w gospodarce i biznesie, ekonomia innowacji nie jest wykładana jako część standardowego programu studiów ekonomicznych. Dlatego pierwsza część seminarium będzie polegała na wprowadzeniu do przedmiotu przez prowadzącego seminarium. Omówione zostaną następujące tematy:
1. Na czym polega uczenie się firm, gospodarek i społeczeństw
2. Wprowadzania innowacji a maksymalizacja zysku
3. Umiejętności i ograniczenia firm. Strategie innowacyjne
4. Finansowanie innowacji
5. Przedsiębiorczość, zakładanie nowych firm technologicznych
6. Systemowy charakter innowacji
7. Polityka państwa w dziedzinie nauki, innowacji i technologii.
Kolejna część seminarium będzie poświęcona dokładnemu omówieniu źródeł danych, które można wykorzystać w badaniach nad innowacjami w tym:
- dane z poziomu firm (ORBIS, Community Innovation Survey)
- dane o wydatkach na B+R (OECD)
- dane patentowe (PATSTAT, Google Patents)
- dane bibliometryczne ( Web of Science)
- dane o rynku VC (np. Crunchbase)
Omówione zostaną struktura tych baz, ich możliwości i ograniczenia. Wykorzystanie innych źródeł danych, zaproponowanych przez studentów – w tym dane z zebranych własnoręcznie ankiet czy uzyskane poprzez web-scraping - jest oczywiście możliwe. W tej części seminarium, w miarę potrzeb, studenci uzupełnią swoją wiedzę z data analytics.
Przykładowe tematy prac magisterskich
- Strategie innowacyjne i patentowe firm w przekroju branżowym i narodowym;
- Kapitał ludzki a innowacyjność w firmach;
- Czynniki rozwoju przedsiębiorczości technologicznej;
- Rozwój rynku zielonych technologii w danym sektorze (np. energetycznym, motoryzacyjnym);
- Nierówności regionalne w produkcji wiedzy i technologii
- Zagraniczne inwestycje bezpośrednie (FDI) a rozwój innowacji;
- Technologie cyfrowe a strategie innowacyjne firm;
- Innowacje a struktura rynku;
- Stan i perspektywy rozwoju sektora Venture Capital w Polsce/regionie/Europie;
- Rozwój crowdfundingu – zalety i słabości tego rodzaju finansowania;
- Wsparcie państwowe a rodzaje i jakość innowacji wdrażanych przez firmy;
- Wsparcie państwowe a aktywność patentowa firm.
Oczywiście, mile widziane są własne propozycje studentów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Rozumienie ekonomicznych teorii innowacji
- Umiejętność analizy danych poświęconych innowacjom i postępowi technologicznemu: wynajdywanie, analiza i prezentacja danych
- Znajomość podstawowych wyników z literatury
- Umiejętność pisemnego formułowania problemów ekonomicznych i rozwiązywania
Kryteria oceniania
Podstawą oceny jest uczestnictwo w zajęciach i postępy w pisaniu pracy
Literatura
Fagerberg, J.; Mowery, D. C.; Nelson, R. R. (2006): The Oxford Handbook of Innovation: OUP Oxford (Oxford Handbooks in Business and Management)
Malerba, F.; Nelson, R. R.; Orsenigo, L.; Winter, S. G. (2016): Innovation and the Evolution of Industries. History-Friendly Models: Cambridge University Press.
Shane, Scott (2008): The Handbook of Technology and Innovation Management, John Wiley & Sons.
Tidd, J., & Bessant, J. R. (2020). Managing innovation: integrating technological, market and organizational change. John Wiley & Sons.
Oraz szereg artykułów naukowych, np.
Mollick, E. (2014). The dynamics of crowdfunding: An exploratory study. Journal of Business Venturing, 29(1), 1-16.
Corporate Strategy and the Theory of the Firm in the Digital Age
Foss, N. J., & Saebi, T. (2017). Fifteen years of research on business model innovation: How far have we come, and where should we go?. Journal of management, 43(1), 200-227.
Bell, A., Chetty, R., Jaravel, X., Petkova, N., & Van Reenen, J. (2019). Who becomes an inventor in America? The importance of exposure to innovation. The Quarterly Journal of Economics, 134(2), 647-713.
Bloom, N., Jones, C. I., Van Reenen, J., & Webb, M. (2020). Are ideas getting harder to find?. American Economic Review, 110(4), 1104-44.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: