Computable simulation of markets and effects of economic and ecological policies 2400-EN3SL309A
Czym jest rynek? Nie ma jednoznacznej definicji, gdyż zależy ona od analizowanego zjawiska. Celem seminarium jest nauczenie analizowania rynków na podstawie dostępnych danych statystycznych. Urzędy statystyczne publikują bilansy przepływów międzygałęziowych na podstawie których można przeanalizować zależności między gałęziami. W takim przypadku zagregowany produkt danej gałęzi będzie tworzyć odrębny rynek. Jeśli są dostępne bardziej szczegółowe dane, to możemy rynek zdefiniować w inny sposób. W celu przeprowadzenia symulacji komputerowej dla wybranego rynku lub wybranej gospodarki będziemy posługiwać się oprogramowaniem GAMS (general algebraic modelling system). Studenci będą mogli nauczyć się stworzyć prosty model rynku i przeprowadzać symulacje za pomocą tego programu.
Celem seminarium jest pomóc studentom w napisaniu pracy licencjackiej. Przedmiotem pracy najchętniej będą widziane propozycje związane z badaniami rynkowymi, analizą polityki publicznej, modelowaniem gospodarczym, ale nie tylko. Jestem otwarta na inne propozycje tematów zgłaszanych przez studentów. Na zajęciach będziemy pracować nad wyborem tematu dla pracy dyplomowej, odpowiednim doborem literatury, opracowywaniem danych, ewentualnymi obliczeniami, wyciąganiem wniosków.
Przykładowe tematy prac znajdują się tutaj: http://coin.wne.uw.edu.pl/kiuila/CGE/topics.docx
Przykładowym tematem pracy licencjackiej dla osób nie zainteresowanych symulacjami komputerowymi może być badanie efektywności działalności Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ta instytucja wykrywa dużo spraw związanych z działaniami monopolowymi, ale nie koniecznie są w stanie zapobiec wykrytym działaniom. Więc można sprawdzić jaki jest stosunek wykrytych działań monopolowych do działań, którym udało się zapobiec biorąc pod uwagę poniesione nakłady. Inną propozycją pracy mogą być badania na temat racjonalności graczy hazardowych. Na przykład, zwiększenie puli wygranej w Lotto powoduje wzrost zainteresowania tą grą i więcej osób kupuje bilet loteryjny. Czy takie zachowanie jest racjonalne? Im więcej osób bierze udział w grze, tym mniejsze prawdopodobieństwo że wygramy pełną pule. Kolejna propozycją mogą być badania poświęcone wyboru lokalizacji rozmieszczenia stacji benzynowych. Jakimi przesłankami kierują się firmy wybierając tą lub inną lokalizacje swojej stacji benzynowej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nauczenie się przeprowadzać proste symulacje komputerowe zjawisk gospodarczych, obsługa programu GAMS, analiza bilansów przepływów międzygałęziowych oraz innych danych, umiejętność analizowania rynków.
Kryteria oceniania
W pierwszym semestrze zaliczenie przedmiotu jest przyznawane na podstawie przeglądu literatury (który może być wykorzystany w pracy dyplomowej) lub nauki nowych umiejętności do wykorzystania w pracy dyplomowej (np. język programowania MPSGE) lub prostych symulacji obliczeniowych przygotowanych do pracy dyplomowej.
W drugim semestrze zaliczenie przedmiotu jest przyznawane, gdy student ukończy pracę licencjacką.
Weryfikacja obecności - obecność nie jest konieczna, ale wymagany jest postęp w pracy dyplomowej.
Literatura
Dokumentacja GAMSa, http://www.gams.com/docs/document.htm. Bezpłatna wersja demonstracyjna tego programu wystarczy na potrzeby zajęć
A. Brook, D.Kendrick, A.Meeraus (1988), GAMS a User’s Guide, The Scientific Press
E. J. Chambers and D. F. Gordon (1966), "Primary products and economic growth: an empirical measurement", Journal of Political Economy 74, 315-332.
R. W. Fogel (1967), "The specification problem in economic history", Journal of Economic History 27, 283-308.
R. W. Jones (1965), "The structure of simple general equilibrium models", Journal of Political Economy 73, 557-572.
Z.Wang, J.Slagle (1996), “An Object-oriented Knowledge-based Approach for formulating applied general equilibrium models”, Journal of Economic Dynamics and Control 20, 209-236
I.S.Wing (2004), Computable general equilibrium models and their use in economy-wide policy analysis: Everything you ever wanted to know (but were afraid to ask), MIT Technical Note 6
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: