Impact evaluation of public policies 2400-EN3SL231A
Podczas seminarium przedstawione zostaną główne metody oceny wpływu (eksperymenty z grupą kontrolną, metoda regresji nieciągłej, metoda różnic w różnicach oraz metody propensity score matching). Następnie studenci przygotują własne analizy dostępnych danych celem oceny wpływu wybranego programu z dowolnej dziedziny lub też dokonają przeglądu istniejących badań ze wskazaniem na możliwe zastosowanie takich metod. Przykłady zastosowań zostaną przedstawione w programie Stata, które w łatwy sposób mogą być dostosowane do innych programów publicznych, którymi zainteresowani będą uczestnicy seminarium.
Program zajęć:
1. Wykłady wprowadzające omawiające konkretne metody oceny wpływu: eksperymenty z grupą kontrolną, metoda regresji nieciągłej, metoda różnic w różnicach oraz metody propensity score matching.
2. Wprowadzenie i przykłady zastosowań w programie Stata.
3. Prezentacje studentów dotyczące oceny wpływu wybranych polityk publicznych.
4. Praca własna celem przygotowania analizy wybranych polityk publicznych w oparciu o dostępne dane empiryczne.
5. Przygotowanie pracy licencjackiej opisującej wyniki własnych badań lub też dokonującej przeglądu badań i wskazanie właściwego podejścia celem oceny wpływu wybranych polityk publicznych
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Do zaliczenia zajęć wymagana będzie 1) podstawowa wiedza dotycząca metod ewaluacji a przede wszystkim metod oceny wpływu 2) umiejętność pisania pracy dyplomowej w oparciu o własne badania empiryczne lub przegląd istniejących badań, która umożliwi napisanie pracy licencjackiej a w przyszłości ułatwi pracę nad pracą magisterską.
Wiedza:
Po ukończeniu zajęć student posiada dogłębną wiedzę z tematyki dotyczącej własnej pracy, a także polityk publicznych w interesującej go dziedzinie oraz metod oceny wpływu.
Umiejętności:
Student potrafi analizować dane z badań empirycznych i ocenić metody stosowane w analizach.
Student potrafi zebrać i przeprowadzić przegląd literatury.
Student potrafi przełożyć wyniki badań na język przydatny dla oceny i budowania polityki publicznej opierającej się o wyniki badań.
Student potrafi opisać postawić hipotezy badawcze, zaproponować różne metody ich weryfikacji, przeprowadzić własne badania oraz opisać w klarowny sposób ich wyniki.
Kompetencje społeczne:
Student potrafi komunikować w sposób klarowny i zwięzły wnioski płynące z przeglądu badań oraz wyniki własnych badań.
Student potrafi odnieść wyniki własnych badań do rzeczywistych polityk publicznych oraz kluczowych dyskusji ich dotyczących.
KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KW03, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
Zaliczenie seminarium w I semestrze:
- na podstawie konspektu pracy licencjackiej
Zaliczenie seminarium w II semestrze:
- na podstawie postępów w przygotowaniu pracy licencjackiej
Literatura
Impact Evaluation in Practice - Second Edition, World Bank. Dostępne na: http://www.worldbank.org/en/programs/sief-trust-fund/publication/impact-evaluation-in-practice
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: