Analiza empiryczna problemów ekonomii międzynarodowej 2400-EM3AE
Zajęcia wstępne: przygotowanie do przygotowania prezentacji. Podstawy analizy i wizualizacji danych oraz data storytelling
Prezentacja 1 Prezentacja zebranych i przefiltrowanych informacji o wybranym kraju. Wybieramy te informacje, które pozwolą nam zrozumieć specyfikę rozwoju społecznego i gospodarczego wybranego państwa, jego relacji w Europie i na świecie. Są to bardzo różne zagadnienia od historii (powiązania gospodarcze sprzed lat np. bycie byłą republiką ZSRR etc., kolonializm) po politykę (może mamy trudną sytuację w naszym państwie… napięcia społeczne albo jesteśmy uzależnieni od Rosji… ciągle), rolę w UE (np. czy jest w strefie euro czy może planuje wyjść z UE), zaangażowanie w organizacje międzynarodowe czy wojny. Kluczowe jest również podanie najważniejszych faktów związanych z historią, które pozwolą nam zrozumieć kontekst prezentacji.
Prezentacja 2 Zaczynamy więc od pobrania danych pierwotnych (na przykład z WDI http://datacatalog.worldbank.org/ czy Eurostat http://ec.europa.eu/eurostat/data/database).
Dane pobieramy do Excela i je analizujemy. Oznacza to, że nie wykorzystujemy gotowych wizualizacji czy tabelek (nie o to chodzi).
Pobieramy dane dot. społeczeństwa takie jak:
• populacja, przyrost naturalny, gęstość zaludnienia, regiony;
• struktura zawodowa (pracujący, bezrobotni, emeryci itd.);
• struktura demograficzna (podział wg płci, wieku, miejsca zamieszkania, regionów);
• wykształcenie;
• zdrowie;
• inne czynniki jak infrastruktura, dostęp do internetu itd., które świadczą o sytuacji społecznej mieszkańców.
Po pobraniu danych do excela, analizujmy je. I wyciągamy tzw. "smaczki" budując opowieść o najważniejszych kwestiach społecznych w analizowanym kraju.
Prezentacja 3
Analiza danych dot. społeczeństwa informacyjnego – badamy w jakim zakresie społeczeństwo i gospodarka danego kraju jest ucyfrowiona. Przykładowo, czy kraj jest liderem czy też wykorzystywanie innowacji cyfrowych przez przedsiębiorstwa jak i kompetencje cyfrowe społeczeństwa są na niskim poziomie.
Linki do wykorzystania:
https://ec.europa.eu/eurostat/web/digital-economy-and-society
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/desi
https://ec.europa.eu/eurostat/web/digital-economy-and-society/data/comprehensive-database
Prezentacja 4
Analiza podstawowych wskaźników makroekonomicznych, porównanie w podobnej konwencji jak wcześniejsza prezentacja (wybrany kraj do grupy państw z regionu, UE, starej UE etc.). W tej części badania oceniamy równowagę wewnętrzną analizowanego kraju i jego potencjał gospodarczy na tle wybranych państw, biorąc pod uwagę:
• GDP (wartość, zmiany, udział w świecie, udział w UE), wzrost gospodarczy; też na tle UE;
• GDP per capita;
• Analizę struktury GDP (od strony wydatkowej czyli podział na C, I, G i X, ale też z podziałem na udział przemysłu, usług i rolnictwa w tworzeniu GBP);
• oraz inne wskaźniki jak: bezrobocie, inflacja, deficyt budżetowy, dług publiczny, otwartość gospodarki.
Ważne są porównania do innych państw, grup państw według wybranych mierników (czyli trzeba wybrać to co można porównywać: udział w handlu UE czy DFI UE; udział w PKB; per capita etc. i zmiany w czasie (wtedy liczymy stopy wzrostu lub co lubię najbardziej zmiany w udziałach i podajemy w punktach proc.); jak rankingi to zmiany miejsca w rankingu i inne… to propozycje. Uruchomcie kreatywność.
Prezentacja 5 Analizujemy intensywność procesów globalizacyjnych w wybranych krajach. Po pierwsze patrzymy jakie jest miejsce danego państwa w gospodarce światowej, jaka jest jego otwartość, ale też oceniamy równowagę zewnętrzną kraju.
Poniżej podstawowe źródła danych. Tradycyjnie analizujemy zmiany w czasie; porównujemy nasz kraj z wybranymi grupami krajów.
(1) Inwestycje bezpośrednie
UNCTAD http://unctadstat.unctad.org/ReportFold…/reportFolders.aspx…
UWAGA: (1) analizujemy inward i outward FDI, (2) poszczególne kraje wyświetlą się po naciśnięciu w lewej kolumnie ‘Individual economies’
http://ec.europa.eu/eurostat/data/database
Economy and finance -> Balance of payments – international transactions (t_bob) -> European Union direct investments
UWAGA: na podstawie Eurostatu przeprowadzamy badanie struktury geograficznej FDI
OECD- OECD FDI Regulatory Restrictiveness Index
http://stats.oecd.org/index.aspx (zakładka Globalisation)
(2) Handel usługami i towarami
http://ec.europa.eu/eurostat/data/database
Economy and finance -> Balance of payments -> International trade in services, geographical breakdown
UWAGA: Porównać z handlem dobrami i w stosunku do GDP
(3) Migracje
http://ec.europa.eu/eurostat/data/database
w: ‘Population’
http://stats.oecd.org/index.aspx
w: ‘Demography and Population’
Analiza struktury bilansu płatniczego i kursów walutowych
Przede wszystkich patrzymy z perspektywy tradycyjnego podziału na bilans obrotów bieżących i bilans obrotów kapitałowych, starając ocenić się, jakiego typu krajem jest analizowane przez nas państwo i jak odnajduje swoją równowagę zewnętrzną.
Prezentacja 6 Analiza struktury geograficznej handlu
Analizujemy strukturę handlu:
• z podziałem na regiony (np. kontynenty);
• grupy państw partnerskich (rozwinięte, rozwijające się, transformacji ale też główne ugrupowania jak UE, NAFTA itd.);
• głównych partnerów (kraje, najwięksi eksporterzy i importerzy).
Przedstawiamy w mld USD wartości i w % udziały. Analizujemy zmiany w wartości (liczymy zmiany ale też stopy wzrostu) jak i udziałach (zmiany w punktach procentowych).
Ważnym aspektem jest też analiza handlu z krajami UE – znaczenie handlu zewnętrznego i wewnętrznego, jego relatywnej zmiany itd.
Dokładnie badamy znaczenie największych eksporterów i importerów wybranego kraju i zmiany zachodzące w badanym okresie. Nie tylko zmiany w rankingu "naj.." ale też zmiany koncentracji handlu (5 największych eksporterów jaki ma udział, ile krajów ma 50%, jak to się zmieniło), z jakimi grupami państw jak zmienia się handel (tutaj można korzystać z podziałów na państwa rozwinięte, rozwijające się, transformacji).
Prezentacja 7 Analiza struktury rzeczowej
Analizujemy strukturę handlu z podziałem na sekcje, ale również szukamy najważniejszych produktów. Korzystamy z bazy WITS (http://wits.worldbank.org) – tam dodatkowo analiza zmian udziału grup podzielonych, w ramach klasyfikacji BEC, na: towary konsumpcyjne, dobra inwestycyjne, półprodukty, produkty przemysłowe, produkty rolne, surowce. Analizujemy zmiany w wartości jak i udziałach (w zasadzie podobnie jak przy analizie struktury geograficznej) porównując lata 2015/2010. Dodatkowo wprowadzamy analizę dla różnych kierunków handlu np. analizujemy handel z krajami UE i poza.
Podstawowe pytania na jakie powinniście móc odpowiedzieć:
• co eksportuje/importuje badany przez nas kraj? Jakie produkty sprzedaje i jakie kupuje? Czy w analizowanym czasie coś się zmieniło?
• Jakie grupy produktów decydują o strukturze handlu? Czy widać zmiany w strukturze rzeczowej w trakcie i po kryzysie?
• Jaki jest ten nasz kraj?
Dodatkowo liczymy RCA czyli badamy przewagi komparatywne w handlu danego państwa UE. Odnosimy się do przewag danego państwa w handlu wewnętrznym i zewnętrznym UE na tle innych państw.
Końcowa prezentacja: jest to zbiór wszystkich prezentacji. Przygotowany na 20 minut.
Co ważne do przygotowania finalnej prezentacji:
• dodajemy wstęp – cel i pytania badawcze/hipotezy; i zakończenie czyli odpowiedź na pytania badawcze/hipotezy;
• pilnujemy by wszystko tworzyło spójną całość – odnosi się to do formatowania jak i samej opowieści;
• główny cel to pokazanie, jakim krajem jest analizowany przez was kraj i jakie są największe wyzwania;
• pamiętamy o właściwych opisach slajdów (tytułem jest wniosek) oraz o źródłach.
Ważne:
• budowanie opowieści czyli jaki jest wasz kraj, jakie są największe jego wyzwania/problemy w procesach globalizacji lub sukcesy/przewagi
• pracujecie z danymi pierwotnymi. Ale już nie wystarcza zwykłe copy paste. Albo proponujecie b. ciekawą wizualizację (i wtedy copy paste ok) albo przekształcacie dane.
Na co zwracam uwagę:
• dobra oprawa graficzna, infografiki, spójne formatowanie;
• pokazywanie gdzie mocne i słabe strony na podstawie przeprowadzonych samodzielnie badań;
• pilnowanie czasu;
• właściwe opracowanie slajdów: mało tekstu i bardzo dobrze wybrane dane (nie za mało nie za dużo); tytuły slajdów wnioskiem do danych;
• przeprowadzone badania (policzone wszystko co potrzebne i wymagane na każdą prezentację, praca wykonana przy selekcji danych ale też przy ich obróbce: tutaj bardzo ważne policzenie udziałów, zmian w czasie w p.p.);
• dobrze opisane dane i źródła;
• dobry tytuł, pytania badawcze, wnioski, które wynikają z badania;
• przygotowanie do prezentacji;
• obecność na zajęciach i udział w konsultacjach.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (max 4000 znaków)
S1A_U01 - Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne oraz potrafi analizować samodzielnie problemy gospodarki światowej
S1A_U02 – Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane w celu przeprowadzenia samodzielnych badań empirycznych dot. gospodarki wybranego kraju
S1A_U08 – Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk na podstawie samodzielnie przeprowadzonego badania w oparciu o dane pierwotne
S1A_U03 – Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg zjawisk makroekonomicznych
S1A_U10 – Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień na podstawie przeprowadzonych badań empirycznych
Kryteria oceniania
Studenci przygotowują krótką prezentację z wyników przeprowadzonych badań na każde zajęcia. Prezentacje będą oceniane w trakcie zajęć, przy czym studenci będą mieli możliwość poprawy prezentacji. Ostateczna ocena wystawiana jest na podstawie końcowej prezentacji przygotowanej przez studenta. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa
Literatura
Podstawowe podręczniki do ekonomii miedzynarodowej
Raporty World Bank, WTO, IMF, Eurostat
http://ec.europa.eu/eurostat/data/database
http://stats.oecd.org/index.aspx
https://wits.worldbank.org
„Storytelling danych. Poradnik wizualizacji danych dla profesjonalistów” Knaflic Nussbaumer Cole
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: