Communication and Autopresentation 2400-DS1CA
Przedmiot skupia się na rozwijaniu praktycznych umiejętności komunikacyjnych i autoprezentacyjnych. Studenci uczą się:
• definiowania celów prezentacji i identyfikowania cech dobrej prezentacji,
• projektowania wystąpień w oparciu o różne struktury i metody planowania,
• stosowania zasad jasnej i przekonującej komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
• aktywnego słuchania i świadomego udzielania informacji zwrotnej,
• stosowania technik zadawania pytań i formułowania odpowiedzi,
• świadomego kształtowania autoprezentacji – jej celów, metod i struktur,
• rozwoju marki osobistej w kontekście kariery akademickiej i zawodowej.
Zajęcia mają charakter praktyczny, obejmują ćwiczenia wystąpień publicznych, prezentację przed grupą, analizę studiów przypadków oraz pracę zespołową.
Szacunkowy nakład pracy studenta:
Typ aktywności K (kontaktowe) S (samodzielne)
wykład (zajęcia) 0 0
ćwiczenia (zajęcia) 30 0
egzamin 0 0
konsultacje 5 0
przygotowanie do ćwiczeń 0 10
przygotowanie do wykładów 0 0
przygotowanie do kolokwium 0 0
przygotowanie do egzaminu 0 5
… 0 0
Razem 35 15 =
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
• Student zna podstawowe zasady skutecznej komunikacji interpersonalnej i autoprezentacji.
• Rozumie rolę komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie wystąpień publicznych.
• Zna różne struktury i metody planowania prezentacji.
• Rozumie znaczenie aktywnego słuchania i feedbacku w procesie komunikacji.
• Zna podstawowe zasady budowania marki osobistej.
Umiejętności
• Potrafi zaplanować i przeprowadzić prezentację zgodnie z określonym celem i strukturą.
• Potrafi zastosować techniki autoprezentacji, dostosowane do różnych kontekstów społecznych i zawodowych.
• Umie posługiwać się komunikacją niewerbalną i świadomie kontrolować mowę ciała.
• Potrafi zadawać pytania i udzielać odpowiedzi w sposób wspierający dialog i zrozumienie.
• Umie aktywnie słuchać i formułować konstruktywny feedback.
Kompetencje społeczne
• Docenia znaczenie etycznej i autentycznej komunikacji w relacjach zawodowych.
• Potrafi świadomie kształtować własną markę osobistą.
• Jest otwarty na krytykę i potrafi korzystać z feedbacku do dalszego rozwoju.
Kryteria oceniania
• aktywność i wykonywanie zadań na zajęciach oraz w formie prac domowych (50%)
• przygotowanie i wygłoszenie prezentacji zaliczeniowej (50%)
Literatura
• Lucas, S. (2019). The Art of Public Speaking. McGraw-Hill.
• Gallo, C. (2014). Talk Like TED: The 9 Public-Speaking Secrets of the World's Top Minds. St. Martin’s Press.
• Carnegie, D. (2010). The Quick and Easy Way to Effective Speaking. Pocket Books.
• Covey, S. (2020). The 7 Habits of Highly Effective People. Simon & Schuster (wybrane rozdziały nt. komunikacji).
• materiały własne prowadzącego (case studies, prezentacje, nagrania).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: