Applied Microeconomics 2400-DS1AMI
Celem tego kursu jest przedstawienie nowego podejścia do analizy mikroekonomicznej, opartego na metodach eksperymentalnych i obliczeniowych. Łącząc te metody, można testować teorię ekonomiczną i skuteczniej analizować rzeczywiste problemy gospodarcze. Jest to pierwszy krok do pełnego wprowadzenia problemu złożoności do analizy mikroekonomicznej. W trakcie zajęć przedstawione zostaną wybrane zagadnienia mikroekonomiczne. Każde zajęcia są podzielone na dwie części: podczas pierwszej części studenci uczestniczą w eksperymentach lub przeprowadzają symulację; w drugiej części teoria ekonomii zostanie zakwestionowana / zbadana na podstawie wcześniej uzyskanych wyników. Prowadzący przedstawi praktyczne implikacje, a także teoretyczne i praktyczne narzędzia informatyczne, które pozwolą na powtarzanie eksperymentów, symulacji i analiz.
Tą zachętą może być naturalne pragnienie poznania siebie.
Na wykładzie wykorzystane zostaną badania ad hoc w celu stworzenia ciekawostki naukowej na podstawie własnej ciekawości. Przed wykładami studenci uczestniczą w badaniach online, będąc pasywnymi podmiotami badań. Przed tą ankietą / eksperymentem mogą nie mieć żadnej wiedzy na temat bdania. Krótko po sondażu informuje się, że wyniki badania zostaną wykorzystane do analizy modeli mikroekonomicznych i zachęca się ich do odpowiedzi na pytania, czy ich decyzje lub odpowiedzi były zgodne z teorią ekonomiczną, optymalną lub skuteczną, oraz jak te decyzje mogą wpływać na dobrobyt pozostałych. W ten sposób nauczyciel tworzy lukę informacyjną wśród studentów, poczucie braku - niezaspokojoną potrzebę wiedzy na temat podjętych decyzji. Pojawia się "ciekawostka naukowa, którą można poruszyć podczas wykładów i / lub zgłębić przez samych uczniów.
Temat 1 Przegląd kursu;
- Wprowadzenie do mikroekonomii eksperymentalnej i obliczeniowej
- Wprowadzenie do programów R-CRAN, MAXIMA, NetLogo
Temat 2 Ogólne spojrzenie na mikroekonomię; Marshall vs Chamberlain-Robinson vs Arrow–Debreu
- Standardowy model ekonomiczny (SME) a modele równowagi ogólnej
Temat 3 Wybrane zagadnienia z teorii wybór konsumenta
- Racjonalność i standardowy model ekonomiczny (SME)
- Krytyka behawiorystyczny vs ekologiczna racjonalność Vernona Smitha
- Wybór międzyokresowy i ujecie finansowe i behawioralne
- Niepewność i ryzyko; postrzeganie ryzyka i awersja do ryzyka
- Ergodyczność procesów ekonomicznych
Temat 4 Interakcja społeczne - rynek
- Doskonała konkurencja; eksperymenty rynkowe Vernona Smitha
- Monopol - narzędzia przewłaszczenia nadwyżki konsumenta, dyskryminacja cenowa, aukcje, paczkowanie,...
- Teoria Informacji - Ekonomia Uwagi
W edukacji ciekawość naukowa powinna być ważnym czynnikiem motywującym do zdobywania wiedzy i samorozwoju. Jednak ten rodzaj ciekawości eroduje z wiekiem i coraz trudniej jest go obudzić wśród studentów. Chalk and talk approach może całkowicie zniechęcić uczniów do dalszej eksploracji modeli teoretycznych, co szczególnie dotyczy mikroekonomii. Z drugiej strony, mikroekonomia ma niesamowity potencjał do tworzenia ciekawostki naukowej, ponieważ jej modele bezpośrednio odnoszą się do obserwowanych zachowań ekonomicznych ludzi. Potrzebujemy jednak bodźca, który wywoła ciekawość
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
• Zna powiązania między mikroekonomią, uwarunkowaniami instytucjonalnymi i kulturowo-społecznym. S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
• Zna eksperymentalne podejście do badania zjawisk społeczno – ekonomicznych wykorzystujących eksperymenty laboratoryjne lub obliczeniowe. S1A_W01
• Posiada wiedzą o oprogramowaniu niezbędnym do stworzenia eksperymentów laboratoryjnych lub obliczeniowych CRAN, MAXIMA, NetLogo S2A_W06
UMIEJĘTNOŚCI
• Potrafi samodzielnie i krytycznie analizować podstawowe teksty ekonomiczne. S2A_U02
• Może wykorzystywać różne zestawy danych do prowadzenia własnych badań. S2A_U04, S2A_U02, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• Jest krytyczny w stosunku do prezentowych problemów ekonomicznych oraz dąży do racjonalnego wyjaśnienia otaczających go zjawisk ekonomicznych i społecznych, uczy się myśleć, wypowiadać oraz pisać w sposób logiczny i spójny S2A_K06, S2A_K04.
Kryteria oceniania
Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie 51 punktów łącznie z:
• Egzamin pisemny (open everything (50p)
• Projekt zaliczeniowy (25p)
• Aktywność (25p)
Literatura
Studenci powinni opierać swoje rozumienie teorii mikroekonomii na podstawowych podręcznikach w tym:
- Varian, H. R. (2014). Intermediate Microeconomics: A Modern Approach: Ninth International Student Edition. WW Norton & Company.
- Hal, R. V. (2016). Microeconomic analysis. WW Norton & Company
Uzupełniające materiały:
- Kreps D., (1990) A Course in Microeconomic Theory, Princeton University Press, Princeton, New Jersey
- Chiang A. C. (1984), Fundamental Methods of Mathematical Economics, McGraw-Hill
Artykuły sugerowane przez prowadzącego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: