Wybrane zagadnienia z historii i teorii sztuki 2300-WZHTS/EPL
Zajęcia obejmują następującą problematykę: istota i dziedziny sztuk plastycznych, dzieło i arcydzieło sztuki, edukacyjne wartości kanonu dzieł sztuki, związki pomiędzy dominującymi w poszczególnych epokach ideami a kształtem ikonosfery, obszary inspiracji w sztukach plastycznych , doktryny artystyczne i ich ewolucja, środki wyrazu plastycznego i ich historyczne egzemplifikacje, role artysty i kształty mecenatu. Realizowana jest ona na przykładach:
- średniowiecze - korzenie kultury europejskiej, przemiany w sztukach plastycznych prowadzące do renesansu, architektura gotyku,
- renesans – kształtowanie nowego języka sztuk plastycznych, idealizm renesansu włoskiego i naturalizm renesansu niderlandzkiego,
- manieryzm i wiek XVII – między światem iluzji a światem doznań, wirtuozeria formy i osobista ekspresja jako obszary rzeczywistości sztuk plastycznych, malarstwo holenderskie i formowanie się rynku sztuki, postawu twórcze – Rubens i Rembrandt,
- romantyzm – między tradycją a indywidualnością, początki nowoczesnej doktryny artystycznej,
- akademizm i awangarda XIX wieku – mecenat państwowej biurokracji, problem prawdy i konwencji w sztukach plastycznych, schyłek doktryny artystycznej renesansu,
- awangarda XX wieku - doktryny nowej sztuki, obszary penetracji i postawy artystyczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna:
dziedziny sztuk plastycznych, pojęcia – dzieło, arcydzieło, kanon sztuki oraz ich edukacyjne wartości, doktryny artystyczne i proces ich ewolucji, wybitnych przedstawicieli poszczególnych zjawisk artystycznych, formy mecenatu oraz ich ewolucję, postawy twórcze oraz obszary artystycznej penetracji.
Student potrafi:
swobodnie poruszać się w problematyce historii i teorii sztuk plastycznych i w ich ogólno-kulturowym kontekście, charakteryzować poszczególne epoki i występujące w nich doktryny artystyczne, dostrzegać związki między forma dzieła a dominującymi w epoce treściami i dokonać analizy formalno-treściowej dzieła, dostrzegać wagę i znaczenie kanonu dzieł sztuki dla kształtu świadomości społecznej i jednostkowej, określić miejsce tego kanonu w procesie edukacji dzieci i młodzieży.
Kryteria oceniania
Zaliczenie:
- poziom aktywności na zajęciach,
- poziom sprawozdań z wystaw w galeriach i muzeach,
- cząstkowe sprawdziany poruszanych na zajęciach i w literaturze problemów.
Egzamin:
- umiejętność rozpoznawania i rozróżniania form wyrazu plastycznego, kontekstu treściowego i historycznego dzieł sztuki,
- poziom znajomości zjawisk, doktryn artystycznych, ich ewolucji i wzajemnych powiązań.
Literatura
Białostocki J. Sztuka cenniejsza niż złoto.
Huizinga J. Jesień średniowiecza.
Tomkiewicz W. Piękno wielorakie. Sztuka baroku.
Starzyński J. O romantycznej syntezie sztuk.
Poprzęcka M. Akademizm.
Krakowski P.O sztuce nowej i najnowszej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: