Terapia sztuką 2300-TPS/EITP
Sztuka w psychoprofilaktyce i w terapii. Działania arteterapeutyczne jako wspomaganie wielostronnego rozwoju dziecka oraz okazja do rozwijania umiejętności społecznych w tym: umiejętności dokonywania wyborów. Dwupodmiotowy charakter relacji w terapii. Techniki pracy arteterapeutycznej z dziećmi.
Wybrane techniki plastyczne i muzyczne w kontekście potrzeb i możli-wości emocjonalnych i percepcyjnych dzieci z niektórymi zaburzeniami rozwojowymi (dzieci z dysleksją, ADHD, ADD), w tym - m .in..: malowanie palcami, malowanie klejem, używanie różnych sypkich materiałów typu pasek i kasze, wykorzystywanie gazet i kartonów, lepienie z gliny i ciastoliny. Eko-arteterapia, w tym: wykorzystanie przedmiotów codziennego użytku lub ich fragmentów do zabaw konstrukcyjnych. Wyrażenie w wizualnej formie malunku, rysunku czy rzeźby nastroju lub / i charakteru specjalnie dobranej muzyki. Tworzenie opowiadania ilustrującego nastrój i charakter wybranych przykładów miniatur muzyki klasycznej. Interpretacja w kategoriach terapeutycznych werbalnych i plastycznych wypowiedzi dziecka na temat słuchanych, specjalnie dobranych utworów muzyki instrumentalnej. Repertuar muzyczny, kryteria jego doboru oraz sposoby wykorzystywania w terapii pedagogicznej i na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, w tym: piosenek, ilustracji dźwiękowych, muzyki, ćwiczeń i zabaw ruchowo-muzycznych. Różnice między dydaktycznym a terapeutycznym ujmowaniem działań plastycznych i muzycznych.
Rola i funkcje rekwizytów w terapii dzieci: rekwizyt wykonany przez dziecko lub / i terapeutę jako współtwórca wypowiedzi bądź zachowania dziecka oraz czynnik uprzyjemniający terapię. Wchodzenie w bezpieczny kontakt interpersonalny za pośrednictwem rekwizytu.
Planowanie i struktura zajęć uwzględniających elementy arteterapii
w tym muzykoterapii.
Przykład sposobu konstruowania kontraktu zajęć w dialogu z dziećmi, określającego wyraziste, społecznie akceptowalne granice zachowań.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna:
- różne definicje arteterapii.
- metody i techniki arteterapii stosowane w pracy z dziećmi.
- wybrane metody diagnozy i terapii stosowane w muzykoterapii i
plastykoterapii,
- zasady obserwacji i interpretowania działań artystycznych dziecka.
Student potrafi:
- dyskutować na temat różnych form arteterapii i ich zastosowania w
terapii dzieci,
- zanalizować przykładowe scenariusze pod kątem przydatności w
terapii dzieci z wybranym zaburzeniem rozwoju (ADHD, dysleksja),
- samodzielnie skonstruować scenariusz zajęć dla wybranej grupy
wiekowej i przykładowego zaburzenia rozwoju dziecka,
- określić nastrój i charakter muzyki (miniatury instrumentalnej) i
przedstawić je w postaci krótkiego opowiadania lub bajki dla dzieci,
- używać różnych narzędzi i technik plastycznych oraz odpowiednio je
dobierać zależnie od możliwości i ograniczeń dzieci oraz do celów
zajęć.
Kryteria oceniania
- aktywne uczestnictwo w zajęciach,
- zaliczenie nieobecności w formie uzgodnionej z prowadzącym,
- pisemne zaliczenie w formie sprawdzianu zagadnień teoretycznych
poruszanych na zajęciach,
- poprawność merytoryczna i metodyczna dwu samodzielnie
napisanych scenariuszy zajęć.
Literatura
1. Buchalter S.I. Terapia sztuką, Poznań 2006
2. Handford O., Karolak W. Zabawa (z) przedmiotami w twórczym rozwoju i artete-rapii, Łódź 2008
3. Geldard K., Geldard D. Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Przewodnik dla psychologów, pedagogów i pracowników socjalnych. Gdańsk 2005
4.W.Karolak , Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, CODN Warszawa
5. Molicka M. Bajkoterapia O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań 2002
6. Stadnicka J.,(1998) Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, Warszawa 1998
7. Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: