Metodyka edukacji zdrowotnej 2300-SZL-PWT-EZ
Cele ogólne:
Przekazanie wiedzy i pomoc w nabywaniu kompetencji do: diagnozowania potrzeb, planowania, realizacji i ewaluacji zajęć w ramach edukacji zdrowotnej w przedszkolu i szkole.
Nabycie umiejętności pozyskiwania aktualnej wiedzy z zakresu czynników warunkujących zdrowie. Kształtowanie postaw nastawionych na współpracę z osobami, instytucjami, organizacjami w ramach podejmowanych działań z zakresu promocji zdrowia w różnych siedliskach. Pomoc studentom w dokonywaniu zmian we własnym stylu życia i kształtowaniu zachowań prozdrowotnych.
Cele szczegółowe:
1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:
- zasad nowoczesnej metodyki edukacji zdrowotnej,
- metod komunikacji
- aktywnych metod i technik kształcenia, kryteria skuteczności, i zalety i ich ograniczenia
- zasad pracy w grupie
- technologii informacyjnych w edukacji zdrowotnej
- czynników warunkujących zdrowie
2. Pomoc studentom w nabywaniu umiejętności niezbędnych do:
- Poszukiwania informacji o zdrowiu z wykorzystaniem wiarygodnych źródeł wiedzy
- dokonania diagnozy potrzeb dzieci/uczniów w zakresie edukacji zdrowotnej i na jej podstawie opracowanie programu
- opracowania scenariusza zajęć z wykorzystaniem cyklu uczenia przez doświadczanie i prowadzenia zajęć z jego wykorzystaniem
- dokonania autoewaluacji przeprowadzonych zajęć
- dostosowania metody i techniki prowadzenia zajęć do indywidualnych predyspozycji, okresu rozwojowego i aktualnego stanu zdrowia uczestników
- niezbędnych w stworzeniu odpowiednich warunków do prowadzenia zajęć z edukacji zdrowotnej.
Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych:
- do podejmowania zmian we własnym stylu życia w kierunku wspierającym zdrowiu oraz rozwijania własnych umiejętności osobistych i zawodowych w całym okresie życia.
- w podejmowaniu działań na rzecz podejmowania działań mających na celu promocję zdrowia i profilaktykę wielu chorób i zaburzeń występujących u dzieci/uczniów.
Treści. Tematy zajęć:
- Zapoznanie z grupą, poznanie dotychczasowych doświadczeń związanych z edukacją zdrowotną w szkole, postaw wobec zdrowia własnego i innych osób oraz zdrowia środowiskowego. Przedstawienie celu, treści, metod realizacji zasad zaliczenia zajęć. Ustalenie zasad pracy w grupie.
- Cykl uczenia się przez doświadczenie, Rola, kompetencje edukatora, rozpoznanie potrzeb grupy w zakresie edukacji zdrowotnej, ustalenie tematów i harmonogramu pozostałych zajęć.
- Metody aktywne i interaktywne w edukacji zdrowotnej. Zasady układania scenariusza zajęć. Układanie scenariusza zajęć.
- Kolejne jedno lub dwa zajęcia prowadzone będą przez wykładowcę, następnie zajęcia prowadzą 2-3 osobowe grupy studentów (z wykorzystaniem metod aktywizujących) po zdiagnozowaniu i sporządzeniu listy tematów edukacji zdrowotnej wynikających z potrzeb i zainteresowań grupy.
Studenci pracują w grupie, dokonują wyboru tematu, opracowują scenariusz zajęć. Po konsultacji i uzyskaniu akceptacji studenci prowadzą zajęcia według scenariusza (45 min) w terminie zgodnym ze sporządzonym wcześniej harmonogramem. Wybrany temat powinien mieścić się w podstawowych blokach tematycznych edukacji zdrowotnej (dbałość o ciało, bezpieczeństwo, zapobieganie wypadkom, zdrowie psychiczne, zdrowie psychospołeczne, umiejętności życiowe, żywienie, aktywność fizyczna, rytmy biologiczne, przemoc w tym cyberprzemoc, profilaktyka zachowań ryzykownych, uzależnienia od substancji psychoaktywnych, uzależnienia behawioralne, zwiększanie alfabetyzmu zdrowotnego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
W1. metody projektowania różnych form aktywności w celu zwiększania świadomości społecznej w zakresie promocji zdrowia i zmniejszania lub łagodzenia następstw chorób i zaburzeń zdrowotnych. u dzieci /uczniów,
W.2 etapy planowania zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej
W3. sposoby kształtowania umiejętności i postaw prozdrowotnych wśród dzieci/uczniów oraz rodziców i pracowników szkoły;
W4. modele, uwarunkowań i zagrożeń zdrowia, w tym zdrowia psychicznego.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
U1. zaplanować działania mające na celu promowanie zdrowia w środowisku szkolnym we współpracy z innymi siedliskami.
U2.podejmować działania, których celem jest rozwijanie postaw prozdrowotnych wśród dzieci/uczniów rodziców i pracowników szkoły..
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K1. krzewienia postawy dbałości o zdrowie w wymiarze zdrowia jednostkowego, społecznego i środowiskowego.
K2. ciągłego doskonalenia swojej wiedzy z zakresu edukacji zdrowotnej i umiejętności zawodowych.
Kryteria oceniania
- Obecność na zajęciach ( dopuszcza się dwie nieobecności)
- Opracowanie scenariusza na wybrany temat EZ i przeprowadzenie zajęć, dokonanie ewaluacji procesu i wyniku oraz autoewaluacji. Złożenie teczki zawierającej scenariusz i wszystkie pomoce do zajęć wraz z wykładzikiem (wersja papierowa lub elektroniczna - do ustalenia z grupą na pierwszych zajęciach).
Na zaliczenie składa się:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności)
- opracowanie scenariusza zajęć wraz pomocami – zatwierdzonego przez prowadzącego
- złożenie teczki zawierającej scenariusz, wykładzik, pomoce i wyniki ewaluacji i autoewaluacji zajęć.
Literatura
Literatura podstawowa:
Metodyka edukacji zdrowotnej (2017) w: B. Woynarowska (red.) Edukacja zdrowotna. Warszawa Wydawnictwo Naukowe PWN s. 155 - 210
Woynarowska B (red.). Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. PWN, Warszawa 2007 lub 2010, 2012 – wybrane rozdziały
Literatura uzupełniająca:
Kowalewska A, Tabak I .: Pakiet edukacyjny dla nauczycieli z zakresu profilaktyki palenia tytoniu. Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa 2011
Chażyńska Gula.: "Środowiskowy program wychowania zdrowotnego w szkole podstawowej” , Scenariusze zajęć w klasach I-III szkoła podstawowa. Lublin 1997
Literatura uzupełniająca udostępniana jest studentom podczas każdych zajęć adekwatnie do omawianego tematu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: