Nurty współczesnej pedagogiki 2300-SZD-NWP
1) opis treści merytorycznych:
Celem przedmiotu jest zapoznanie Doktorantów ze współczesnymi analizami i dyskusjami teoretycznymi oraz empirycznymi, związanymi z różnymi perspektywami (socjologiczną, pedagogiczną i psychologiczną) w rozumieniu celów i zadań edukacji w kontekście wyzwań przyszłości i konieczności personalizacji/indywidualizacji procesu uczenia się. Problematyka kursu zostanie skoncentrowana wokół takich zagadnień jak:
- przywództwo edukacyjne, zarządzanie proces uczenia się i uwarunkowania wprowadzania efektywnych zmian w edukacji prof. J. Madalińska-Michalak
- edukacja i jej zadania wobec wyzwań współczesności- z perspektywy historii wychowania prof. A. Fijałkowski
- współczesne perspektywy myślenia o wczesnej edukacji prof. Małgorzata Żytko
- nierówności edukacyjne i koncepcja resilience w procesie spersonalizowanej edukacji dr M. Smulczyk
- problematyka edukacji międzykulturowej i praw dziecka w szkolnym kontekście uczenia się dr U. Markowska-Manista
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
- współczesne nurty teoretyczne i empiryczne w pedagogice i ich rola w refleksji aksjologicznej, społeczno-kulturowej nad przemianami w edukacji
- paradygmaty dydaktyki i ich krytyczna interpretacja w kontekście psychologiczno-pedagogicznych i społeczno-kulturowych uwarunkowań procesu uczenia się
-problematyka nierówności edukacyjnych i praw dziecka w kontekście międzykulturowości i spersonalizowanej edukacji
- kulturę szkoły jako wielowymiarowej wspólnotę społecznej
Umiejętności
- zinterpretować dylematy współczesnej edukacji,
- podjąć dyskusję i polemikę ze współczesnymi nurtami pedagogicznymi
- zbudować i zinterpretować modele i kierunki niezbędnych zmian w edukacji
Kompetencje społeczne
- współpraca w środowisku naukowym,
- pisanie artykułu naukowego
- poszukiwanie rozwiązań praktycznych dylematów teoretycznych
- prezentowanie krytycznych sądów i polemik w dyskusjach naukowych
Kryteria oceniania
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: dopuszczalna 1 nieobecność;
- zainteresowanie problematyką teorii i badań pedagogicznych oraz interdyscyplinarmym podejściem do edukacji
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
- udział w dyskusji
- przygotowanie artykułu naukowego o tematyce pedagogicznej
metody weryfikacji efektów uczenia się:
- monitorowanie wszystkich efektów kształcenia na podstawie przygotowanej przez doktoratów dokumentacji (artykuł naukowy, samoocena zdobytej wiedzy, umiejętności i kompetencji)
- udział w dyskusjach na zajęciach
kryteria oceniania:
- posługiwanie się naukową argumentacją w dyskusji,
- znajomość teoretycznych podejść i nurtów badań we współczesnej pedagogice
- krytyczna analiza problematyki pedagogicznej
- konstruowanie tekstu naukowego zgodnie z obowiązującymi zasadami
Literatura
G. Biesta (2012), Making sense of education. Springer, Netherlands
P. Freire(2018), Pedagogy of the oppressed. Blomstbury of Academic
T.Szkudlarek (2016), On the Politics of Educational Theory. Rhetoric, theoretical ambiguity and the construction of society. London and New York: Routledge,
S. Ball (2017), The education debate. Bristol, Policy Press
D. Skidmore, K. Murakami (ed.), (2016), Dialogic pedagogy. The importance of dialogue in the Teaching and Learning. Multilingual Matters Bristol
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: