Moduł: Praca z klasą ze zróźnicowanymi potrzebami edukacyjnymi- uniwersalne projektowanie 2300-SP-UZPR-PZPE
Wykłady:
1. Kooperatywne uczenie się podstawą rozwoju kompetencji przyszłości.
2. Uniwersalne projektowanie pracy, które uwzględnia potrzeby wszystkich uczniów w klasie- zasady łączenia różnorodności przekazu, form ekspresji i prezentowania wiedzy oraz zaangażowania i motywacji.
3. Nauczyciel jako animator uniwersalnego projektowania - style pracy sprzyjające indywidualizacji procesu kształcenia.
Ćwiczenia:
1. Organizacja pracy w klasie, w tym strategie pracy małych grupach wspierające relacje społeczne między uczniami.
2. Metody sprzyjające realizacji uniwersalnego projektowania - Collaborative learning, Based Learning (PBL), Design Thinking, STEAM.
3. Specyfika wykorzystanie TIK w uniwersalnym projektowaniu na różnych etapach edukacyjnych.
4. Alternatywne formy dla informacji słownej - myślografia, działanie i ekspresja w pracy grupowej.
5. Wykorzystanie oceny koleżeńskiej i samoewaluacji do kształtowania podmiotowości i autonomii wśród uczniów.
6. Analiza przykładowych podejść do nauczania i możliwości uczenia się w grupie zróżnicowanej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Lp
Odniesienie do
efektów kierunkowych
(symbol efektu)
Wiedza
1
D.3.W.1.
D.3.W.2.
Zna istotę, zalety i metodykę wdrażania nauczania otwartego w edukacji włączającej, w tym specyfikę pracy w grupie zróżnicowanej.
3
D.3.W.3. D.3.W..4.
Zna pojęcie i zasady uniwersalnego projektowania zajęć oraz rolę nowych technologii w dostosowaniu nauczania do potrzeb dzieci i uczniów.
6
D.3.W8.
Zna sposoby udzielania informacji zwrotnej uczniom i rozumie jej znaczenie w klasach włączających; Zna i rozumie znaczenie oceniania wspierającego uczenie się.
Umiejętności:
1. (D.3.U.1.)Potrafi projektować zajęcia dla zróżnicowanych grup dzieci i uczniów.
2. (D.3.U.2) Potrafi opracowywać materiały dydaktyczne zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania zajęć.
3. (D.3.U.3.) Potrafi motywować do uczenia się dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz rozwijać ciekawość, aktywność i samodzielność.
4. (D.3.U.4.) Potrafi stosować ocenianie wspierające uczenie się.
Kompetencje społeczne:
1. (D.3.K.1) Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Bałachowicz, J. (2009). Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Warszawa: Wydawnictwo WSP.
2. Czerniawska, E. (2000). Interprzedmiotowe zróżnicowanie aktywności strategicznej, bezradność intelektualna i osiągnięcia w uczeniu się. Przegląd Psychologiczny, 4, 499-512.
3. Galkienė A. (red.)Uniwersalne Projektowanie w Edukacji - doświadczenia nauczycieli: Austria, Litwa, Polska, Finlandia. Litwa:Uniwersytet Witolda Wielkiego w Kownie
4. Grabowiec, A. (2018). W trosce o empatycznego nauczyciela. Edukacja – Technika– Informatyka 2(24).
5. Jakubowska, U. (1996). Wokół pojęcia "kompetencja społeczna"- ujęcie komunikacyjne. Przegląd Psychologiczny,39, 29-40.
6. Konarzewski, K. (2011), Perspektywy indywidualizacji kształcenia. Raport o stanie badań, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
7. Kosakowski, Cz., Rogowski C. (red.). (2003). Wielowymiarowość edukacji osób z niepełnosprawnością. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
8. Plebańska, M. Trojańska K. (2018) STEAM-owe Lekcje. Warszawa: Elitera.
9. Plebańska, M. Szyller, A. (2021) STEAM-owe przedszkole. Warszawa: Difin.
Literatura uzupełniająca:
1. Lewicka, M. (1993). Mechanizmy zaangażowania i kontroli w działaniu człowieka. W: M Kofta (red), Psychologia aktywności: zaangażowanie, sprawstwo, bezradność. Poznań: Nakom.
2. Strelau, J.( 2002). Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Scholar.
3. Wagner, I. (2000). Między akceptacją a manipulacją – refleksje z badań dotyczących podmiotowości ucznia w szkole (respektowanie praw ucznia). (W:) J. 4. Piekarski, B. Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: