Moduł: Przygotowanie i ewaluacja Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET) 2300-SP-UZPR-PIE
1. Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego na podstawie wyników diagnozy:
a) Określanie potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego;
b) Określanie celów edukacyjnych i terapeutycznych w odniesieniu do sfer rozwoju;
c) Ustalanie zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów;
d) Dostosowanie kryteriów oceniania i klasyfikowania uczniów z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych;
e) Organizacja działań wspierających w placówce oświatowej z uwzględnieniem współdziałania z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny w środowisku;
f) Formy wsparcia rodziny dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
2. Monitorowanie i ewaluacja Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych:
a) Sposoby dokumentowania i monitorowania realizacji działań w ramach Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego;
b) Formy i metody ewaluacji procesu i efektów Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego.
3. Współdziałanie z rodziną dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w celu realizacji działań wspierających:
a) Zasady współdziałania określone w przepisach prawnych;
b) Organizacja efektywnej współpracy z rodziną na rzecz wspierania procesu edukacyjno – terapeutycznego
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. (C.3.W.3) Zna zasady organizacji pomocy psychologiczno pedagogicznej dla dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
2. (C.3.W.3) Zna aspekty oceniania i klasyfikowania uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
3. (D.2.W.2) Zna założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych.
4. (D.2.W.2) Zna zasady i metody ewaluacji indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych.
5. (C.3.W.5) Zna zagadnienia relacji między rodziną dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego a specjalistami.
Umiejętności:
1. (D.2.U.2) Potrafi przeprowadzić diagnozę edukacyjnych potrzeb dziecka i ucznia oraz diagnozę relacji społecznych w grupie rówieśniczej.
2. (D.2.U.3) Potrafi określić obszary i wskazania terapeutyczne dla dziecka i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
3. (D.2.U.4) Potrafi zaprojektować proces ewaluacji indywidualnego programu edukacyjno - terapeutycznego.
4. (C.3.U.6) Potrafi zaprojektować proces wspierania rodziny z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Kompetencje społeczne:
1. (D.2.K.1) Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu edukacyjno – terpeutycznego na rzecz ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
2. (D.2.K.2) Jest gotów do postępowania zgodnie z zasadami etyki zawodowej w procesie rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych i określania wskazań terapeutycznych.
3. (C.3.K.4) Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy z rodziną dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w zakresie działań placówki oświatowej w której jest zatrudniony.
Literatura
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 9 sierpnia 2017r. w sprawie organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (tekst jednolity Dz.U. z 2020 poz. 1309 )
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 9 sierpnia 2020r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (tekst jednolity Dz. U. z 2020r. Poz. 1280)
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 22 lutego 2019r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 poz. 373)
4. Cybulska R., Derewlana H., Kacprzak A., Pęczek K., Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, ORE, Warszawa 2017. https://www.ore.edu.pl/2015/03/pomoc-psychologiczno-pedagogiczna/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: