Moduł: Model edukacji włączającej, jako edukacji wysokiej jakości dla wszystkich osób uczących się 2300-SP-UZPR-MEW
1.Geneza i funkcje edukacji włączającej – jej rola w zapewnieniu w sprawiedliwego dostępu do edukacji o wysokiej jakości dla wszystkich.
2.Pojęcie edukacji włączającej – cechy konstytutywne pojęcia, kontrowersje terminologiczne i opcje w definiowaniu.
3.Od edukacji włączającej do segregacyjnego kształcenia – kontinuum form organizacji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
4.Efektywność edukacji włączającej w odniesieniu do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i
o typowym rozwoju w świetle wyników badań.
5.Polski system kształcenia specjalnego na tle porównawczym – rozwój, aktualny stan i proponowane kierunki reform.
6.Teoretyczne przesłanki nauczania włączającego – współczesne koncepcje wspólnych i swoistych celów i potrzeb edukacyjnych uczniów.
7.Podstawa programowa kształcenia ogólnego i filozofia budowania programów kształcenia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
8.Modele lekcji w edukacji włączającej.
9.Modele współnauczania w klasach włączających – ich charakterystyka i konsekwencje edukacyjne.
10.Organizacja i kultura szkoły włączającej jako czynnik warunkujący efektywność włączania.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
-Zna i rozumie pojęcia edukacji włączającej, integracyjnej i ogólnodostępnej; specjalne potrzeby edukacyjne.
-Zna i rozumie podstawy i konsekwencje procesu wykluczania; zagadnienie grup defaworyzowanych; zagrożenia wykluczeniem;
-Zna i rozumie teoretyczne podstawy edukacji włączającej; genezę edukacji włączającej w Polsce i na świecie; rozwój edukacji włączającej w międzynarodowym ujęciu porównawczym; społeczny, psychologiczny i prawny wymiar edukacji włączającej.
-Zna i rozumie koncepcję wspólnych i swoistych potrzeb dzieci i uczniów i jej konsekwencje dla procesu edukacji.
-Zna i rozumie polskie i międzynarodowe regulacje prawne związane z problematyką inkluzji społecznej, w tym edukacyjnej; system edukacji włączającej w Polsce; typy szkół i ich charakterystykę; organizację wsparcia edukacji włączającej; zasady finansowania edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce.
Umiejętności:
-Potrafi identyfikować obszary wykluczenia społecznego oraz wskazywać jego przyczyny i symptomy w powiązaniu z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej i dziedziną nauk społecznych.
-Potrafi wyjaśnić proces wykluczenia społecznego oraz wskazać jego konsekwencje, wykorzystując aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w powiązaniu z dziedzinami nauk społecznych i humanistycznych.
-Potrafi zaprojektować badania efektywności modelu edukacji włączającej.
Kompetencje społeczne:
-Jest gotów do poszerzania wiedzy w celu własnego rozwoju zawodowego.
-Jest gotów do świadomego podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego.
Kryteria oceniania
Zaliczenie w formie ustnej – odpowiedzi na pytania prowadzącego.
Projekt badania efektywności edukacji włączającej na poziomie placówki – praca grupowa.
Literatura
Lektury obowiązkowe:
Chrzanowska, I., Szumski G. (red.) (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo RSE. (wybrane fragmenty)
Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty)
Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Lektury uzupełniające:
Gajdzica, Z. (2013). Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Hornby, G. (2014). Inclusive special education. Evidence-based practices for children with special needs and disabilities. New York, Heidelberg, London: Springer.
McLeskey, J., Waldron, N. L., Spooner, ., Algozzine, B. (red.) (2014). Handbook of effective inclusive schools. New York, London: Routledge. (wybrane fragmenty)
Mitchell, D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Gdańsk: Harmonia.
Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: