Moduł: Dostosowanie wymagań edukacyjnych, adaptowanie materiałów dydaktycznych, ocenianie wspierające proces uczenia się 2300-SP-UZPR-DWE
Wykłady:
1. Istota i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej, modele nauczania indywidualnego.
2. Alternatywne sposoby uczenia się i nauczania w klasie zróżnicowanej.
3. Style poznawcze i strategie uczenia się oraz style nauczania w grupie zróżnicowanej.
Ćwiczenia:
1. Zasady formułowania, dostosowywania i komunikowania wymagań edukacyjnych.
2. Adaptacja materiałów i metod nauczania do potrzeb i możliwości uczniów.
3. Dostosowanie treści do możliwości percepcyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
4. Dostosowania wymagań a ocenianie pracy ucznia – informacja zwrotna, ocenianie wspierające.
5. Dostosowania środowiska edukacyjnego do potrzeb uczniów wynikających z ich specjalnych potrzeb.
6. Zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów w realizacji zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznych – modele, rola, konsekwencje.
7. Zastosowanie zasad projektowania uniwersalnego w praktyce.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. (D.3.W.1.) Zna style poznawcze i strategie uczenia się oraz style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej; rozumie potrzebę projektowania przestrzeń klasy szkolnej.
2. (D.3.W.2.) Zna metodykę wdrażania nauczania otwartego oraz modele nauczania indywidualizującego.
3. (D.3.W.4.) Zna rolę nowych technologii w dostosowaniu nauczania do potrzeb dzieci i uczniów.
4. (D.3.W.5.) Zna metody nauczania (konwencjonalne i niekonwencjonalne metody aktywizujące, metodę projektów, pracę badawczą dziecka i ucznia); rozumie potrzebę adaptację metod nauczania do zróżnicowanych potrzeb dzieci i uczniów; zna i rozumie potrzebę stosowania alternatywnych sposobów uczenia się i elastycznego nauczania.
5. (D.3.W.6.) Zna formy organizacyjne pracy na lekcji (pracę zbiorową, grupową, indywidualną, tutoring uczniowski w klasach włączających).Zna modele nauczania w małych grupach w klasach włączających.
6. (D.3.W.7.) Zna modele współpracy nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych.
7. (D.3.W.8.) Zna sposoby i zasady kontroli postępów i oceniania w klasach włączających.
Umiejętności:
1. (D.3.U.2.) Potrafi dobierać i adaptować środki dydaktyczne do potrzeb dziecka i ucznia; potrafi opracowywać materiały dydaktyczne zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania zajęć; potrafi dostosować treści i formy sprawdzianów do możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
2. (D.3.U.3.) Potrafi motywować dziecko i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; potrafi rozwijać ciekawość, aktywność i samodzielność dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; potrafi wspierać motywację dziecka i ucznia do uczenia się;
3. (D.3.U.4.) Potrafi stosować ocenianie wspierające uczenie się.
Kompetencje społeczne:
1. (D.3.K.2.) Jest gotów dzielić się wiedzą z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem lub uczniem i jego rodzicami lub opiekunami na rzecz zapewniania mu optymalnych warunków uczenia się w środowisku włączającym.
2. (D.3.K.3.) Jest gotów do podejmowania współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, dziećmi i uczniami w poszukiwaniu przyczyn trudności.
3. (D.1.K.1.) Jest gotów do poszerzania wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji włączającej w celu własnego rozwoju zawodowego;
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Hattie J (2015)., Widoczne uczenie się dla nauczycieli, Warszawa: CEO.
2. Grygier U., Sikorska I. (2008), Mój uczeń pracuje inaczej. Wskazówki metodyczne, Małopolski Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli przy Ośrodku Twórczej Edukacji "Kangur".
3. Jay McTighe, Harvey F. Silver. (2021), Uczyć (się) głębiej. Jak to zrobić w klasie, Tłum. Anna Dzierzgowska; Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej .
4. Marzano, Robert J. (2012), Sztuka i teoria skutecznego uczenia się, Warszawa: Civitas
5. Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K. (2018). Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów, realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia.
6. Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K. (2019). Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów, realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. II etap edukacyjny. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia.
7. Słupek K. (2018). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
8. Sterna D. (2016), Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce, Warszawa: CEO.
9. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J. (2014 ), Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa:Difin.
10. Walker T.D. (2017), Fińskie dzieci uczą się najlepiej. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Literatura uzupełniająca:
1. Black P. i inni,( 2006). Jak oceniać aby uczyć? [Assessment for Learning: Putting it into Practice], tłum. Dutkiewicz J., Warszawa: Civitas.
2. Harmin, M. (2015) Jak motywować uczniów do nauki, Warszawa:Civitas.
3. Harmin M. (2008), Duch klasy. Jak motywować uczniów do nauki?, Warszawa:Civitas.
4. Moss C. M., Brookhart S. M. ( 2014). Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję? [Learning Targets: Helping Students Aim for Understanding in Today’s Lesson], tłum. Gasperczyk W., Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Internetowe źródła:
1. Wytyczne dotyczące oceniania włączającego, dostęp na stronie
assessment-indicators-graphic-pl (european-agency.org) [dostęp 22.11.2021]
2. Jak wprowadzić w życie ocenianie włączające, dostęp na stronie
Jak wprowadzić w życie ocenianie włączające - PDF Darmowe pobieranie (docplayer.pl) [dostęp 22.11.2021]
3. System oceniania w placówkach włączających dostęp na stronie
https://www.european-agency.org/sites/default/files/assessment-in-inclusive-settings-key-issues-for-policy-and-practice_assessmentf [dostęp 21.11.2021]
4. Uczę (się) w szkole, dostęp na stronie UCZĘ (SIĘ) W SZKOLE | Centrum Edukacji Obywatelskiej (ceo.org.pl) [dostęp 19.11.2021]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: