MD-Praktyki pedagogiczne szkolne I 2300-SP-PED-M2-PRSZ
Słuchacz zapoznaje się z topografią placówki ćwiczeń, lokalizuje najistotniejsze dla niego miejsca z punktu widzenia zadań zawodowych i szeroko rozumianego bezpieczeństwa uczniów i własnego. Rozmawia z opiekunem praktyk i innymi nauczycielami o programach i problemach pedagogicznych i opiekuńczo-socjalnych. Poznaje zwyczaje szkoły (patrona, uroczystości, zwyczajowe miejsca wykonywania działań i czynności związanych z pracą wychowawczą). Omawia z pedagogiem lub psychologiem szkolnym formy, metody i problemy będące przedmiotem jego współpracy z nauczycielami i środowiskiem rodzicielskim. Poznaje programy realizowane podczas godzin wychowawczych i inne zajęcia, których celem jest rozwój osobowy i społeczny uczniów. Obserwuje zajęcia wychowawcze (hospituje godzinę wychowawczą i ewentualnie inne zajęcia edukacyjne istotne dla realizacji programów wychowawczych). Rozmawia z opiekunem praktyki o formach i zakresie współpracy szkoły z rodzicami uczniów, w tym także o organizacji zebrań dla rodziców i wywiadówek. Poznaje zakres współpracy szkoły organizacjami pozarządowymi, w tym młodzieżowymi oraz innymi instytucjami ważnymi dla szkoły.
Poznaje i omawia z opiekunem praktyki dokumentację szkoły oraz procedury jej tworzenia i zatwierdzania. Z opiekunem praktyki omawia dokumentację pracy, którą zobowiązany jest przygotowywać nauczyciel.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Słuchacz będzie znał:
- strukturę organizacyjną szkoły – kierownictwo, administrację, pion dydaktyczny wraz z takimi elementami jak zajęcia pozalekcyjne, koła naukowe, kulturalne, sportowe i inne, pomoc psychologiczno-pedagogiczną, bibliotekę, obsługę medyczną, pion socjalny i techniczny;
- podstawowe dokumenty szkoły – statut szkoły, dokumentację związaną z organizacją roku szkolnego, plany pracy struktur pedagogicznych szkoły, w tym Rady Pedagogicznej i interesujących go zespołów przedmiotowych, programy wychowawcze i profilaktyczne (wraz z procedurami ich przyjmowania), wewnątrzszkolny system oceniania;
- obowiązki nauczyciela wychowawcy;
- problemy wychowawcze oraz społeczne i socjalne związane ze środowiskiem uczniowskim i lokalnym,
Kryteria oceniania
- zaświadczenie o odbyciu praktyki
- notatka studenta o przebiegu praktyki, w której zawarte będą uwagi dotyczące spraw organizacyjno-administracyjnych związanych z placówką ćwiczeń oraz krótka analiza problemów wychowawczych, opiekuńczych, socjalnych i społecznych występujących w szkole lub/i w jej środowisku lokalnym.
Literatura
Piotr Wierzbicki - Entuzjasta w szkole.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: