MD-Podstawy dydaktyki, kultura szkoły I 2300-SP-PED-M2-PDKS
Fundamentem kompetencji dydaktycznych są:
- umiejętność wykorzystania wiedzy na temat uwarunkowań procesu nauczania i uczenia się podczas projektowania edukacyjnego oraz sprawność osiągania założonych celów edukacyjnych w warunkach interakcji społecznej.
Na bazie tych umiejętności kształtowany jest warsztat metodyczny, który pozwala zaplanować oraz efektywne przeprowadzić zajęcia z określonego przedmiotu.
Na kompetencje nauczycieli składają się predyspozycje:
- intelektualne umożliwiające trafne spostrzeganie i obserwowanie rzeczywistości;
- interpretacyjne będące sumą wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki ogólnej, metodyk szczegółowych umożliwiających obserwację i właściwą ocenę sytuacji edukacyjnych;
- wykonawczo-komunikacyjne umożliwiające realizację zamierzonych celów dydaktycznych oraz
- autokreacyjne, których tworzywem jest refleksja dydaktyczna, a efektem rozwój i samodoskonalenie się w realizacji roli społeczno-zawodowej nauczyciela.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza z zakresu:
- kształcenia i wychowania
- współczesnych teorii uczenia się i nauczania
- środowisk wychowawczych
- struktury i funkcji systemu edukacji
- specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- komunikacji interpersonalnej i społecznej
- ogólnych założeń metodycznych wykonywania zadań dydaktycznych.
Umiejętności:
- potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych
- rozwija umiejętności zawodowe
- potrafi kierować procesem kształcenia
- potrafi pracować w zespole.
Kryteria oceniania
Przygotowanie założeń projektu lekcji.
Udział w zajęciach.
Praktyki zawodowe
1. 30 godzinna praktyka pedagogiczna
Literatura
1. K. Kruszewski, K. Konarzewski (red): Sztuka nauczania, tom 1 i 2.
2. W Okoń: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej.
3. Cz. Kupisiewicz: Dydaktyka ogólna.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: