MODUŁ 2 METODYKA NAUCZANIA MATEMATYKI 2300-SP-MAT-SM2
Komponenty Modułu:
Rozwiązywanie zadań tekstowych. Rozwiązywanie zadań tekstowych i problemów to dla ucznia podstawowy i najważniejszy obszar stosowania posiadanej wiedzy matematycznej. Przy okazji rozwiązywania zadań tekstowych popełniamy w naszej szkole, zgodnie z tradycją, takie same błędy, jak w obszarze wykonywania obliczeń. Rozwiązywanie zadań tekstowych może być dla dzieci bardzo motywujące i kształcące, ale tylko wtedy, gdy są one aktywne intelektualnie i samodzielnie rozwiązują zadania, stosując różnorodne strategie temu służące i to na różnych poziomach zaawansowania symbolicznego. Podczas zajęć słuchacze będą poznawać i współtworzyć różne strategie służące rozwiązywaniu zadań tekstowych i problemów oraz będą dyskutować o innym spojrzeniu na ten obszar matematyki szkolnej. Będą także rozwiązywać zadania otwarte i problemy oraz oceniać ich walory kształcące.
Matematyczne eksperymenty. Eksperymenty z otaczającą rzeczywistością to (nie tylko) dla dziecka podstawowy sposób samodzielnego uczenia się. To także bardzo efektywny sposób uczenia się w warunkach szkolnych i to nie tylko w obszarze przyrody. Także proces uczenia się matematyki powinien być bogaty w eksperymenty dotyczące różnorodnych obiektów geometrycznych, z wykorzystaniem ich modeli, np. sześciennych klocków czy kolorowych kwadratowych karteczek. W życiu codziennym najczęściej posługujemy się liczbami naturalnymi w ich aspekcie miarowym, w którym liczba jest wynikiem pomiaru z użyciem pewnej jednostki. Masa, czas, odległość to kolejne obszary możliwych i efektywnych eksperymentów, w których rozwija się samodzielność poznawcza dzieci i buduje ich przekonanie o sile sprawczej. Podczas zajęć słuchacze będą uczestniczyć w eksperymentach o takim właśnie charakterze oraz będą zastanawiać nad celowością oraz możliwymi sposobami użycia ich na lekcji.
Arytmetyczne zabawy ruchowe. Arytmetyczne zabawy ruchowe to forma minidramy, w której dzieci stają się poznawanymi i analizowanymi obiektami, np. cyframi czy liczbami. Pełnienie tych ról sprawia, że pewne sytuacje i relacje stają się dla dzieci bardziej realistyczne, a przez to bliższe i bardziej angażujące. Podczas zajęć słuchacze będą uczestniczyć w różnorodnych zabawach ruchowych oraz zastanawiać się nad sensownością i celowością ich wykorzystania w procesie matematycznego kształcenia dzieci oraz sposobami użycia ich na lekcji. Będą określać cele, jakie można za ich pomocą zrealizować oraz analizować, co z poszczególnych zabaw może matematycznie i edukacyjnie wynikać.
Praca z dziećmi ze SPE 1. Coraz lepsza diagnoza trudności rozwojowych dzieci sprawia, że do klas wczesnoszkolnych częściej trafiają uczniowie z już zdiagnozowanymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ponadto w trakcie roku szkolnego nauczyciele sami zauważają u niektórych uczniów potrzebę dodatkowego wsparcia ich edukacji, a nie zawsze mogą liczyć na współpracę ze strony rodziców. Zajęcia mają na celu pokazanie różnych narzędzi i metod pracy z dzieckiem, u którego widzimy trudności w uczeniu się matematyki. Zajęcia będą też przestrzenią do podzielenia się własnym doświadczeniem we wspieraniu ucznia, omówieniem wybranych historii terapeutycznych.
Praca z dziećmi ze SPE 2. Coraz lepsza diagnoza trudności rozwojowych dzieci sprawia, że do klas wczesnoszkolnych częściej trafiają uczniowie z już zdiagnozowanymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ponadto w trakcie roku szkolnego nauczyciele sami zauważają u niektórych uczniów potrzebę dodatkowego wsparcia ich edukacji, a nie zawsze mogą liczyć na współpracę ze strony rodziców. Zajęcia mają na celu pokazanie różnych narzędzi i metod pracy z dzieckiem, u którego widzimy trudności w uczeniu się matematyki. Zajęcia będą też przestrzenią do podzielenia się własnym doświadczeniem we wspieraniu ucznia, omówieniem wybranych historii terapeutycznych.
Strategie obliczeniowe. Proces nauczania matematyki w naszym kraju kładzie ogromny nacisk na rozwijanie algorytmicznej sprawności obliczeniowej. W dobie komputerów, kalkulatorów, smartfonów... dzieci godzinami utrwalają metody wykonywania obliczeń zazwyczaj narzucanych przez nauczycieli (podręcznik). To bardzo efektywny sposób zniechęcania dzieci do matematyki, która wcale nie jest nauką o liczeniu. Wykonywanie obliczeń może być bardzo motywujące i kształcące, ale tylko wtedy, gdy dzieci są aktywne intelektualnie i samodzielnie tworzą czy współtworzą skuteczne strategie obliczeniowe. Podczas zajęć słuchacze będą poznawać i współtworzyć różne strategie wykonywania obliczeń w pamięci, pisemnie, a także z wykorzystaniem kalkulatora oraz będą dyskutować o innym spojrzeniu na szkolną arytmetykę.
Gry dydaktyczne w uczeniu się matematyki. Matematyka w edukacji wczesnoszkolnej powinna w znacznym stopniu opierać się na aktywności i działaniu dzieci. Jednym z narzędzi, które służą rozwijaniu umiejętności matematycznych uczniów, a jednocześnie dają przestrzeń do licznych interakcji i rozmów o matematyce, są gry. Podczas zajęć słuchacze będą poznać gry oraz zastanawiać się nad sensownością i celowością ich wykorzystania w procesie matematycznego kształcenia dzieci oraz możliwymi sposobami użycia ich na lekcji. Będą określać cele, jakie można za ich pomocą zrealizować oraz analizować, co z tych gier może matematycznie i edukacyjnie wynikać: jakie sytuacje edukacyjne mogą być ich kontynuacją, jak te sytuacje tworzyć, jak i jakie pytania zadawać w trakcie oraz po rozgrywkach, aby tworzyć dzieciom bogate i atrakcyjne sytuacje do uczenia się.
Można to zrozumieć! - konsultacje matematyczne. Przedmiot ma być okazją dla uczestników do uzupełnienia czy zaktualizowania swojej wiedzy matematycznej w obszarach, w których odczuwają szczególne deficyty. Matematyka nie jest ulubionym przedmiotem większości nauczycieli nauczania początkowego w naszym kraju. Wynika to w znacznej mierze z faktycznego poziomu ich wiedzy matematycznej. Lokalizacja przedmiotu pod koniec trwania studiów wynika z nadziei, że uczestnicy zaufają specjalistom prowadzącym zajęcia i odważą się na ujawnienie swoich potrzeb i wątpliwości. Zadaniem prowadzącego zajęcia będzie aranżowanie sytuacji, które pozwolą wspólnie te braki i wątpliwości usunąć.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2024L: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: