MODUŁ 1 DZIECKO W PROCESIE UCZENIA SIĘ 2300-SP-MAT-SM1
Komponenty modułu:
Dziecko w procesie odkrywania i dociekania. Celem kursu jest przygotowanie słuchaczy do prowadzenia edukacji matematycznej w klasach I-III szkoły podstawowej oraz wspierania rozwoju nauczycieli i doradców metodycznych zgodnie ze współczesną wiedzą i umiejętnościami związanymi z podejściem konstruktywistycznym i tworzeniem interakcyjnego modelu środowiska uczenia się.
Współpraca z rodzicami. Celem kursu będzie rozwijanie kompetencji nauczycieli klas I-III oraz doradców metodycznych w zakresie współpracy z rodzicami, obejmującej prezentację działań pedagogicznych nauczycieli i szkoły wspierających rozwój umiejętności matematycznych dzieci, wzmacniających motywację do rozwiązywania problemów matematycznych, rozwijania zainteresowania matematyką. Wzbogacanie kompetencji słuchaczy do prowadzenia zajęć warsztatowych z rodzicami, pokazujących różne możliwości spędzania wolnego czasu z dziećmi z wykorzystaniem gier i zabaw wykorzystujących elementy matematyki.
Ocenianie na lekcjach matematyki. Efektywne ocenianie w edukacji matematycznej nie tylko mierzy postępy uczniów, ale również wspiera ich rozwój i motywację do nauki. Tymczasem tradycyjne metody oceniania często skupiają się na wynikach testów i egzaminów, co może prowadzić do stresu u uczniów i nie zawsze odzwierciedla ich rzeczywiste umiejętności i zrozumienie materiału. Dlatego tak ważna jest umiejętność stosowania bardziej zróżnicowanych i efektywnych metod oceniania, co przyczyni się do podniesienia jakości edukacji matematycznej. Dzięki temu nauczyciele będą w stanie lepiej wspierać uczniów w ich indywidualnym rozwoju, co jest kluczowe dla osiągania przez nich sukcesów edukacyjnych. Ocenianie formatywne/kształtujące, które jest skoncentrowane na bieżącej informacji zwrotnej i wspieraniu procesu nauczania, staje się coraz bardziej uznawane za efektywną metodę wspierania uczniów w nauce. Kurs ten pomoże nauczycielom zrozumieć i wdrożyć praktyki oceniania formatywnego, które są niezbędne do tworzenia bardziej angażującego i skutecznego procesu nauczania. Współczesne klasy są coraz bardziej zróżnicowane pod względem kulturowym, językowym i edukacyjnym. Kurs ten przygotowuje nauczycieli do pracy w takim środowisku, ucząc ich, jak oceniać uczniów z różnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów z trudnościami w nauce matematyki oraz tych, którzy osiągają wyniki wykraczające poza program nauczania.
Psychopedagogiczne mity. Celem zajęć będzie weryfikacja popularnych tez, mitów, koncepcji nie mających potwierdzenia w badaniach naukowych związanych z nauczaniem i uczeniem się matematyki, wspieraniem rozwoju poznawczego dzieci w wieku wczesnoszkolnym, organizacją procesu uczenia się oraz znaczeniem uwarunkowań środowiskowych i osobistych dzieci w edukacji. Podczas zajęć będą analizowane wybrane mity, między innymi dotyczące domniemanego zróżnicowania ze względu na płeć zdolności w zakresie uczenia się matematyki.
Tradycja i stereotypy w nauczaniu początkowym matematyki. O tym, w jaki sposób uczymy w naszej szkole matematyki – i to na każdym etapie nauczania – decyduje tradycja, a nie współczesna wiedza psychologiczna czy dydaktyczna. To tradycja determinuje postać podręczników, czy codzienne działania nauczycieli. Stosowanie się do niej daje nauczycielom poczucie bezpieczeństwa i „spełnienie” zawodowe. Przedmiot jest podsumowaniem serii zajęć poświęconych metodyce rozwijania umiejętności matematycznych dzieci. Będzie on okazją do zebrania najbardziej rozpowszechnionych edukacyjnych stereotypów, utrudniających matematyczny rozwój dzieci oraz ponownego skonfrontowania ich ze współczesną wiedzą.
Koordynatorzy przedmiotu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: