Pierwsza pomoc 2300-SN-PP
Cele:
1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:
• metod i technik udzielania pierwszej pomocy w różnych stanach zagrożenia życia i zdrowia;
• organizacji i niesienia pomocy w miejscu zdarzenia/wypadku;
• współdziałania interdyscyplinarnego w przypadku ratowania zdrowia i życia w sytuacji katastrof, zdarzeń masowych i i bioterroryzmu.
2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:
• kształtowania sposobu myślenia i postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia własnego i innych;
• tworzenia w miejscu nauczania/pracy środowiska fizycznego
bezpiecznego dla zdrowia i życia, z uwzględnieniem
zasad bhp i ergonomii.
Treści
1. Rozpoznanie sytuacji zagrażającej zdrowiu lub życiu człowieka. Ocena podstawowych funkcji życiowych człowieka w stanie zagrożenia życia (czynności układu oddechowego i krążenia). Praktyczne wykonanie pomiaru tętna, oddechu, ciśnienia.
2. Procedury udzielania pierwszej pomocy. Ogólne zasady przywracania i podtrzymywania podstawowych funkcji życiowych do chwili przyjazdu Zespołu Ratownictwa Medycznego na miejsce zdarzenia. System Państwowego Ratownictwa Medycznego w Polsce i zasady jego funkcjonowania. Łańcuch przeżycia.
3. Podstawowe czynności resuscytacyjne i reanimacyjne – praktyczne poznanie algorytmów udzielania pierwszej pomocy dzieciom i dorosłym.
4. Pierwsza pomoc nieprzytomnemu – pozycja boczna ustalona - zasady stosowania pozycji bocznej ustalonej tzw. bezpiecznej. Praktyczna nauka układania poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej.
5. Przywrócenie, podtrzymywanie i stabilizacja podstawowych funkcji życiowych u dzieci (czynności układu oddechowego i krążenia), zasady reanimacji i resuscytacji dziecka(ocena podstawowych funkcji życiowych w stanie zagrożenia życia dziecka).Praktyczna nauka resuscytacji/reanimacji dziecka.
6. Przywrócenie, podtrzymywanie i stabilizacja podstawowych funkcji życiowych u dorosłych(czynności układu oddechowego i krążenia). Resuscytacja/reanimacja dorosłego -podstawowe zasady przywracania i podtrzymywania funkcji życiowych u dorosłych. Praktyczna nauka czynności resuscytacyjnych u dorosłych.
7. Przywrócenie, podtrzymywanie i stabilizacja podstawowych funkcji życiowych kobiety ciężarnej (czynności układu oddechowego i krążenia). Resuscytacja/reanimacja kobiety ciężarnej - zasady udzielania pierwszej pomocy kobiecie ciężarnej. Praktyczna nauka czynności resuscytacyjnych u ciężarnej.
8. Udzielanie pierwszej pomocy w przypadku różnych krwotoków i ran. Praktyczna nauka pierwszej pomocy w przypadku krwotoków i w przypadku różnych ran oraz oparzeń i odmrożeń.
9. Zabezpieczenie i stabilizacja różnych obszarów ciała uszkodzonych w wyniku działania czynników zewnętrznych. Pierwsza pomoc przy stłuczeniach, skręceniach, zwichnięciach i złamaniach. Praktyczna nauka zaopatrywania złamań otwartych i zamkniętych na miejscu zdarzenia.
10. Bezpieczna ewakuacja poszkodowanych z pojazdów - praktyczna nauka – symulacja. Organizacja i przeprowadzenie bezpiecznego transportu osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia.
11. Stany zagrożenia życia pochodzenia wewnętrznego (sercowego, oddechowego, anafilaksji, metaboliczne) a możliwości udzielenia pierwszej pomocy. Praktyczna nauka udzielania pierwszej pomocy w: omdleniach, zachłyśnięciu u dzieci i dorosłych, padaczce, rażeniu prądem, piorunem, hipo i hiperglikemii - symulacje.
12. Stany zagrożenia życia pochodzenia ginekologiczno/położniczego a możliwości udzielenia pierwszej pomocy. Praktyczna nauka udzielania pierwszej pomocy w krwotoku z dróg rodnych, nagłym porodzie, gwałcie - symulacja.
13. Stany zagrożenia życia pochodzenia psychiatrycznego (samobójstwa o różnej etiologii) a możliwości udzielenia pierwszej pomocy – praktycznie - pierwsza pomoc w zatruciach (substancje chemiczne, leki, tlenek węgla)., utonięciu i powieszeniu - symulacja.
14. Udzielanie pomocy w miejscu katastrof i zdarzeń masowych – zasady segregacji medycznej i dekontaminacji poszkodowanych – praktyczne wykonanie – metoda planszowa.
15. Podejmowanie działań ratunkowych w szczególnych rodzajach zagrożeń środowiskowych: chorobie kesonowej, chorobie wysokościowej i wysokogórskiej oraz postępowanie ratunkowe w skażeniach biologicznych (zasady postępowania, dekontaminacja i eliminacja trucizn) oraz w skażeniach chemicznych, w tym chorobie popromiennej. Pierwsza pomoc w skażeniach biologicznych i chemicznych- symulacja.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Zna zasady nowoczesnej resuscytacji krążeniowo – oddechowej.
2. Zna zasady postępowania ratującego życie w stanach nagłego zagrożenia życia: pochodzenia zewnętrznego, wewnętrznego, zagrożeniach środowiskowych i zdarzeniach masowych, katastrofach oraz w sytuacjach szczególnych.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Umie uruchomić „łańcucha przeżycia”
2. Umie przeprowadzić reanimację/resuscytację bezprzyrządową dziecka i człowieka dorosłego
3. Umie udzielić pierwszej pomocy nieprzytomnemu
4. Umie udzielić pierwszej pomocy w różnych stanach nagłych (np krwotokach, ranach, złamaniach, omdleniach, zachłyśnięciu, utonięciu, rażeniu piorunem, oparzeniach, przy udarze cieplnym, ukąszeniach itd.)
5. Potrafi zaplanować bezpieczną ewakuację poszkodowanego z miejsca
wypadku.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Rozumie konieczność przestrzegania zasad i procedur przy udzielaniu pierwszej pomocy ludziom w stanach nagłego zagrożenia życia.
2. Pokonuje własne opory przed wykonywaniem czynności ratunkowych u ludzi potrzebujących pomocy w zagrożeniach życia i zdrowia.
3. Dba o systematyczne wzbogacanie wiedzy i umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia
1. Zasady zaliczenia ćwiczeń – zaliczenie z oceną (średnia ocen
z praktycznych umiejętności). Nieobecność musi być usprawiedliwiona i zaliczona przez studenta w formie uzgodnionej z prowadzącym.
2. Zaliczenie ćwiczeń uzyskuje student, który:
− zaliczył nieobecności usprawiedliwione,
− otrzymał oceny pozytywne z przewidzianych programem
praktycznych zaliczeń umiejętności udzielania
bezprzyrządowej pierwszej pomocy,
- zdał test końcowy (efekty kształcenia).
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Zawadzki A. (red.): Medycyna ratunkowa i katastrof. PZWL, Warszawa 2007
2. Panufnik K. i wsp.: Pierwsza pomoc. Wydawnictwo Forum, Poznań 2008
Literatura uzupełniająca
1. Colquhoun M.,C, iwsp.(red.): tł. Jakubaszko J.: ABC resuscytacji. Wydawnictwo Medyczne - Górnicki, Wrocław 2004
2. Driscoll P i wsp. (red.): tł. Jakubaszko J.: ABC postępowania w urazach. Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2003
3. Leach Richard M., Ward Jaremy P.,T., Sylvester James T.: Stany nagłe w zarysie. PZWL, Warszawa 2008
4. Briggs S. M., Brinsfield K.H.(red.): Wczesne postępowanie medyczne w katastrofach. PZWL, Warszawa 2008
5. Kokot F. (red.): Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. PZWL, Warszawa 2008
6. Chomiczewski K. i wsp.: Bioterroryzm. PZWL, Warszawa 2008
7. Janiak M.K., Wójcik A.(red.): Medycyna zagrożeń i urazów radiacyjnych. PZWL, Warszawa 2008
8. Kowalczyk M. i wsp. : Medycyna katastrof chemicznych. PZWL, Warszawa 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: