Działanie i badanie w obszarze experiential learning (uczenia przez doświadczenie) 2300-SD77/DiB/1
Seminarium skierowane jest do studentów, którzy interesują się szeroko pojętą problematyką uczenia przez doświadczenie, w szczególności chcących łączyć praktykę z badaniem.
Proponowane obszary tematyczne:
Pedagogika przygody:
- pedagogika przygody w Polsce i na świecie
- instytucje propagujące pedagogikę przygody – monografie
- leśna edukacja alternatywna – leśne szkoły i przedszkola
- wykorzystanie metod pedagogiki przygody w edukacji formalnej i pozaformalnej
- efekty stosowania pedagogiki przygody
- realizacja programów przygodowych przy wykorzystaniu różnorodnych środków przygodowych
Ruch harcerski:
- współpraca między organizacjami harcerskimi w Polsce
- ruch harcerski poza granicami kraju
- ruch harcerski na tle ruchu skautowego
- przemiany i (r)ewolucje w ruchu harcerskim
- szczep, drużyna, gromada, jako współorganizator środowiska lokalnego
Ruch i taniec – sport, rekreacja czy terapia?
- wykorzystanie ruchu i tańca w edukacji pozaformalnej
- ruch i taniec jako terapia
- ruch i taniec jako rekreacja
- wyczynowe uprawnie tańca – szansa na rozwój czy zagrożenie?
Edukacja alternatywna:
- monografia wybranej szkoły alternatywnej
- edukacja domowa w Polsce i na świecie
- efekty kształcenia w edukacji tradycyjnej i alternatywnej
Student ma możliwość wyboru jaki charakter będzie miała jego praca – badawczy (zaplanowanie i przeprowadzenie badań) czy projektowy (zaplanowanie, przeprowadzenie i ewaluacja projektu).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student posiada podstawową wiedzę z zakresu terminologii oraz zna podstawowe teorie dotyczące edukacji pozaformalnej.
2. Student posiada wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych, instytucjach życia społecznego oraz rozumie zachodzące między nimi relacje
3. Student posiada pogłębioną wiedzę o różnorodnych środowiskach socjalizacyjnych i procesach zachodzących w środowisku wychowawczym
4. Student posiada podstawową wiedzę na temat metod poznawania środowiska
5. Student posiada podstawową wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych umożliwiających prowadzenie badań naukowych
6. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy pedagogicznej
Umiejętności:
1. Student potrafi zastosować podejścia teoretyczne do obserwacji, analizy i interpretacji sytuacji oraz zjawisk mających miejsce w środowisku społecznym i edukacyjnym dzieci i młodzieży
2. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze umożliwiające prowadzenie analiz, formułowanie wniosków i interpretowanie wyników uzyskanych badań
3. Potrafi spójnie i precyzyjnie wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy z zakresu pedagogiki z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych
4. Student potrafi prezentować własne pomysły, formułować wątpliwości i krytyczne sądy, wykorzystując zdobyta wiedzę teoretyczną
5. Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w celu przygotowania projektu społecznego.
Kompetencje:
1. Student rozumie potrzebę pogłębiania i aktualizowania wiedzy z zakresu problematyki pedagogiki oraz jej subdyscyplin naukowych
2. Student jest świadomy etycznego kontekstu badań naukowych, przestrzega norm i zasad w projektowaniu i realizacji procedury badawczej
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
- przedstawienie tematu pracy, koncepcji pracy, bibliografii
- opracowanie podstawowych pojęć będących podstawą pracy (część rozdziału teoretycznego)
- analiza dorobku badań związanego z wybranym tematem pracy
Literatura
E. Babbie, Podstawy badań społecznych
K. Żegnałek, Metody i techniki stosowane w badaniach pedagogicznych
Badania w działaniu: pedagogika i antropologia zaangażowane, red. nauk. H. Červinková, B. Gołębniak
oraz minimum dwie pozycje z poniższych - w zależności od wybranego obszaru:
W. Michl, Pedagogika przeżyć
Edukacja przygodą. Outdoor i Adventure w Polsce: teoria, przykłady, konteksty, red. E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny
R. Ryszka, Pedagogika przygody praktycznie
A. Kamiński, Wychowanie i nauczanie metoda harcerską
M. Gajdziński, Harcerski system wychowania
R. Baden-Powell, Wskazówki dla skaut mistrzów
Psychoterapia tańcem i ruchem, red. Z. Pędzich
O. Kuźmińska, Taniec w teorii i praktyce
I. Duncan, Moje życie
Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej, red. B. Śliwerski
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: