Edukacja pozaformalna, alternatywna i animacja 2300-SD75/ENiA/1
W trakcie seminarium będziemy chcieli przyjrzeć się temu jak wyglądają różnego rodzaju działania z zakresu animacji kultury i edukacji nieformalnej. Spróbujemy przebadać jak wyglądają takie działania w różnych formalnych i nieformalnych placówkach kultury, sportu, sztuki, aktywizacji na różnych poziomach i działań społecznych.
Seminarium ma za zadanie sprawdzenie tego, jak wygląda organizowanie, przeprowadzanie i ewaluacja wydarzeń związanych z tematyką, takich jak: festiwale, imprezy, spektakle oraz działań o charakterze aktywizacyjnym czy budującym lokalne wspólnoty. Będziemy chcieli poznać różne sposoby przygotowywania i organizowania działań animacyjnych, ich finansowanie, tego, jaki one mają wpływ na odbiorców i jak są realizowane.
Z zasady seminarium winno mieć w dużej części charakter badawczy, jednakże ze względu na charakter działań będziemy starali się połączyć aspekty praktyczne z badawczymi. Przewidujemy wizytacje instytucji kultury, spotkania z działaczami kultury oraz inne.
Jednym z głównych celów seminarium jest stworzenie przez studenta samodzielnej pracy, opartej o rzetelne badania. Tematyka prac w ogólnym sensie będzie dotyczyć badana i analizy zjawisk z zakresu animacji i interwencji społecznej oraz edukacji nieformalnej. Będziemy się więc koncentrować na działaniach związanych z upowszechnianiem kultury, praktykami interwencyjnymi, badaniem działań kulturalnych, animacją społeczną, aktywizmem kulturowym i innym praktykami szeroko rozumianej społecznej aktywizacji za pomocą różnych (także nieformalnych) praktyk edukacyjnych.
W trakcie seminarium nauczymy się przygotować pracę licencjacką.
Pierwsza część seminarium zakłada zapoznanie się z ogólnymi warunkami pracy oraz sformułowanie konkretnego tematu pracy. Ponadto w ramach zajęć będziemy się uczyć przygotowania techniczne strony pracy (przypisy, bibliografia, format pracy, cytowanie, inne źródła)
Plan pierwszej części seminarium:
1. Wstęp
2. Animacje i edukacja nieformalna
3-4. Jak sformułować temat?
5-6. Jak wybrać i określić przedmiot badań?
7. Temat badawczy
8-9. Zajęcia metodologiczne
10. Techniczna strona pracy
Plan drugiej części seminarium:
1. Sformułowanie planu badań
2-3. Przygotowanie metodologii
4-5. Sformułowanie narzędzi badawczych
6-7. Metody zbierania i analizy danych
8-9. Określenie zakresu badań
10. Przygotowanie do badań
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student ma wiedzę o konstrukcji pracy licencjackiej
- student wie jak formułować temat badawczy
- student wie jak dobrać metodologię
Umiejętności:
- potrafi robić przypisy, cytować robić bibliografię pracy
- potrafi sformatować pracę pod względem językowym i technicznym
- potrafi formułować temat i pytania badawcze
Kompetencje społeczne:
- przekazywanie wiedzy
- formułowanie wniosków
- konkretna analiza zjawiska
Kryteria oceniania
Pierwszy semestr seminarium student zalicza na podstawie ocen z testów sprawdzających
Drugi semestr student otrzymuje zaliczenie na podstawie przygotowanych badań
W pierwszym semestrze seminarium student otrzymuje zaliczenie na podstawie szczątkowych ocen z testów sprawdzających umiejętność:
- formułowania przypisów, bibliografii
- formatowania tekstu
Ponadto elementem oceny będzie także sformułowanie tematu badawczego.
W drugim semestrze student otrzymuje zaliczenie na podstawie przygotowanych badań:
-metodologii
-narzędzi badawczych
-zakresu badań
Literatura
Animacja kultury. Doświadczenia i przyszłość red. Godlewski G., Kurz I., IKP UW, Warszawa 2002
Gajda J., Animacja kulturalna jako problem pedagogiczny, UMC-S, Lublin 1994
Kurz I., Lokalne : Animacja kultury / community arts, IKP UW, Warszawa 2008
Kierunek kultura. W stronę żywego uczestnictwa w kulturze, red. Wojciech Kłosowski, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, Warszawa 2011, http://www.platformakultury.pl/files/2012-02-01/kk.pdf.pdf
„Kultura Współczesna“ 2009, nr 4 (numer monograficzny i praktykach animacyjnych)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: