Edukacja, inkluzja, różnorodność 2300-SD74/EIR/2
Podczas zajęć studentki i studenci zapoznają się z podstawami warsztatu naukowego, zasadami projektowania i realizacji badań jakościowych oraz pisania pracy licencjackiej (kompozycja, stylistyka, przypisy, bibliografia). Zaplanują i przeprowadzą własne badania jakościowe lub analizy teoretyczne będące podstawą do napisania pracy licencjackiej – ostatecznego rezultatu uczestnictwa w seminarium.
Zakres tematyczny prac:
- różnica, różnorodność i odmienność w edukacji
- edukacja włączająca i wspomaganie rozwoju osób wykluczonych w środowisku
- programy i inicjatywy edukacyjne odnoszące się do różnorodności w edukacji (społecznej, kulturowej, etnicznej i każdej innej)
- stereoypy, uprzedzenia, dyskryminacja
- edukacja równościowa, międzykulturowa, globalna.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka będzie potrafił/a:
- samodzielnie zaplanować i zrealizować jakościowy projekt badawczy (lub teoretyczny)
- przeprowadzić kwerendę biblioteczną
- napisać przegląd literatury
- zaprezentować koncepcję lub wyniki swoich badań i przedyskutować wnioski,
- napisać tekst o charakterze naukowym, zgodny z wymogami akademickimi
- ukończyć pracę licencjacką.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywny i twórczy udział w zajęciach
- drobne prace pisemne kształtujące warsztat
- przygotowanie pracy licencjackiej (ciągła ocena postępów)
Ocena końcowa uwzględnia całość pracy w ramach seminarium, łącznie z pracą indywidualną w domu czy bibliotece.
Warunkiem zaliczenia roku jest złożenie pracy licencjackiej w terminie.
Literatura
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003 / E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2010.
J. W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013.
N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Metody badań jakościowych, t. 1-2, Warszawa 2010.
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2011.
S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010.
K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
D. Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2010.
Seria "Niezbędnik badacza" PWN, m .in.
U. Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2011.
U. Flick, Jakość w badaniach jakościowych, Warszawa 2011.
Pozostałe pozycje zależą od tematyki prac.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: